Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frågor kring lågförstorande kikarsikte...

Featured Replies

Publicerat

Tänkte att ni skulle få ge mig lite kunskap före köp. Även om köpet inte är så nära förestående...

Är den optiska kvalitén av mindre/lika stor/större betydelse hos ett 1-4x24 än säg ett 3-9x50?

De belysta lågförstorande av god optisk kvalité, funkar de i "mörker" typ nattligt vak? Eller är de belysta enbart för att få "aimpointkänsla" och snabb "target aquisition"? (vad är svenska termen?)

Finns det nån butik i Stockholmsområdet som har massor av kikarsikten som man kan kolla på? Mängd som Astrosweden eller Handladigitalt. Eftersom jag i mitt liv kollat i c:a 10 kikarsikten och sällan/aldrig mer än ett samtidigt har jag svårt att riktigt föreställa mig hur stor skillnad det kan vara mellan olika. Vore bra om man kunde jämför lite.

Publicerat

Prio ett för mig på ett lågförstorande är förutom skottfasthet och mekanisk pålitlighet, ett tydligt riktmedel, hellre belyst på ett lågförstorande än ett med hög förstoring, sen vill jag gärna ha "äkta" 1 ggr förstoring och så brett synfält som möjligt. Givetvis bra optik, men visst är det mer avgörande på ett sikte avsett för kväll/natt, men det får ju inte vara några. förvrängningar av bild eller färg.

• 2 weeks later...
Publicerat

De lågförstorande med små objektiv funkar dåligt i mörker pga sitt lilla ljusinsläpp.

Håller med föregående om att ett brett synfält oftast är viktig vid valet av en sådan här kikare.

Publicerat

Hej  AJ.

nu pratar jag om mina ögon och hur jag upplever kikarsikten.

din fråga om det har större betydelse för ett 24mm än med ett 56 mm kikarsikte då det gäller ljusinsläpp så svarar jag ja, det finns fler billiga 56or som funkar för vak än 24or.

jag testade(med mina ögon)

meopta 1-4x22

helia 5 1-5x24

helia c 1-4 x24

z6i 1-6x24 

zeiss 2,5-10x42

leupold 2-7x33(32)

och meoptan och leupolden hade ca 25-30 min sämre vak egenskaper än övriga

resten låg med ca 5 min från bästa till sämsta, nu bör tilläggas att zeiss är inte min cup of tea!

och tar du ett ex helia 5 1-5x24 så kan du vaka på natten då du får hjälp av snön , månljus mm!

Publicerat

Jaktjournalen har ett jätte test på lågförstorande kikarsikte löp o köp :)

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Jaktjournalen har ett jätte test på lågförstorande kikarsikte löp o köp :)

Mvh.

Tackar för tipset! Tidningen lär inhandlas inom kort!

Publicerat

Jag har ett Vixen 1-6x24 som jag gillar skarpt, stör mig att det inte var med i testet så man fick reda på om jag bara är dum eller inte :)

Publicerat
  • Författare

Tackar för tipset! Tidningen lär inhandlas inom kort!

Jaha då har jag läst testet. Det var ju inte jätteintressant, för mig iallafall. Det enda som jag var nyfiken på var Vortex Viper. Jag hade nästan utan test kunnat räkna ut att Helia 5 och Leica Magnus är ganska bra. Hade hellre sett ett test på fler lågprisalternativ säg max 5-6000 för att se om de håller måttet.

Är det bara jag som inte kan alla beteckningar för riktmedel i huvudet? En bild hade ju inte skadat!