Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fiberclass mot Safari och Classic??

Featured Replies

Publicerat
B)
Publicerat

Hej Jimbo,

Jag har lagt min röst även om den inte var seriös, hoppas ni tål ett skämt!?

Sako gör underbara bössor och jag gillar plast men Fiberclassen har inte gjorts i vänster utförande mig vetligen så därför blev det en Blaser för mig samt för att jag ville ha möjlighet att byta pipor.

mvh

Dard

Publicerat

jag skulle haft kvar dom det är köpdjävulen som satt klorna i dig.

Publicerat

sälj alla och bytt till träkolv om du inte går som hundförare då ska du givetvist behälla 9,3:an alt 375:an...

Publicerat

Jimbo, du har ju numera nått den aktningsvärda ålder där det är OK att ge efter för fåfängan ;) Skit i dina praktiska plasttråg och uppgradera dig till klassisk elegans!!

Så det som gäller är att införskaffa en Sako Safari (som är en av de snyggaste fabriksbössorna som tillverkats). Att sedan göra sig av med den vederstyggliga 30-06:an (som i bästa fall kan anses vara en en utslätad kompromiss, "allt till alla" har aldrig varit något framgångskoncept) till fördel för en classic torde vara ett enkelt beslut att fatta. Såvida inte den långa tillvaron som civilist berövat dig all beslutskraft?

Annars kan jag ju avyttra en Blaser med anständigt kolvträ till dig ;)

Hoppas att detta hjälper dig!

Henrik

Publicerat

Bössbytardjävulen är besvärlig!

Men när det börjar påverka nattsömnen, kärleken, arbetsprestationen och blodtrycket så har man ju tyvärr inget val.

Jag tycker du ska låta FC 375an + 30-06an gå, och köpa en Safari 375.

Då har du kvar en FC 6,5x55, en M98 30-06, en FC 9,3x62 och en finbössa Safari 375.

En bra bössa ska användas, men det finns tillfällen och miljöer där man inte vill släpa på sin finaste pärla, och då har du FCn i 9,3 att ta till.

Men det är klart, med M98an har du ju den pjäsen ändå....

Lyssna till hjärtat, det spelar ingen roll hur du gör så kommer du att vara en lycklig sakoägare, men olycklig över de sakon som du inte har  ;D

(underförstått: du kommer inte att sälja alla och köpa en blaser ;))

Publicerat

Jimbo - du har ju inga problem med vapengarderob i och för sig men att sälja två sako för att byta till en (av ekonomiska skäl) är inte vad jag skulle föreslå. Jag tycker också du skall ha två slit-och slängbössor (6,5+9,3 fiberclass) samt två finbössor 7mmRM+.375 (Classic+safari). Så länge du har samma kolvform, trycke och säkring så spelar ju inte utseendet någon roll för omställningsproblemen, så att växla mellan Fiberclass och safari är nog problemfritt. Att sedan skaffa en riktig klass 2 eller 3 mod L46 skulle ju fullända ett brett sakomodellinnehav (fast möjligen saknar du en bygelrepeter Finnwolf...).

Publicerat

PS. Alternativet är det inte att sälja allt och skaffa en Krieghoff dubbelstudsardrilling? DS

Publicerat

Eftersom jag spontant tycker att det måste vara fruktansvärt tråkigt att ha fyra likadana studsare så röstade jag enligt alt "byta enl alt 2 och 3!"

Både safarin och Classicstudsaren är snyggare och roligare  ;D

/Micke

Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat
  • Författare
B)
Publicerat

Jimbo, klart att jag skuggar dig i hälarna men jag kommer knappast ikapp dig ;) Men som du vet har jag redan gett efter för fåfängan och beslutat mig för att kraftigt dra ner på de praktiska bössorna till förmån för lite roligare träbitar ;D

MVH

Henrik

Publicerat

Äntligen en drilling med syntetkolv! Saknar bara rostfria pior mm! Eller har du fixat ett bildmontage...

Publicerat
  • Författare
B)