Publicerat November 9, 201411 yr Jahapp, dags igen för något av det jag skyr mest; skjuta in nya kikaren. Denna gången är det en Nikon Monarch 3 1-4x20 på min Marlin 336BL i 30-30. Kikaren är monterad med warne maxima klackar och ringar. hade 1 ask Remington corelokt och 2 askar Hornady Leverevolution. först tavlan på 50 m, 2 skott corelokt, missade hela tavlan. Flyttade fram allt till dryga 20 m, 2 skott, långt ner höger, skruva lite å två nya skott, bra centrering lite högt, skruva ner kikaren. 2 skott igen och nu vart dom riktigt bra. flyttade ut tavlan till 50m igen. 3 skott, lite lågt ner höger igen, men bra sammanhållning! skruvade och sköt igen! Lite för högt denna gången men bra i sidled! bra sammanhållning också! skruvade igen och drog dem två sista skotten med corelokten, perfekt! nu bytte jag ammo till Hornadyn och flyttade ut till 80 m. 3 skott bra i sidled med spred ca 3-5cm mellan skotten i höjd, dock lite högt. skruvade ner, sköt 4 skott. Nu fick jag samma spridning i höjdled men även spridning i sidled. Skruva lite till, sköt igen, samma sak. Flyttade nu in tavlan på 50m igen. sköt 4 skott igen, nu nere till höger, tänkte att det kanske skiljer en del mellan 80 och 50 meter så jag skruvade lite igen, tror det var 10 klick vänster. Sköt pånytt 4 skott, hamnade då på tok för långt vänster... Va fan!?!!! drog in tavlan på 20 meter, sköt 3 skott på en markering i övre vänstra hörnet ( men ändock med ca 15cm tillgodo runtomkring) missade tavlan... åkte hem... Va fan är det för jävla skit, att det ska vara så förbannat svårt för mig att nån gång bara lyckas med en inskjutning!??? Är det kikaren som inte sitter fast? ellet är den hornady ammon som inte gillar min 18" pipa?? hade dessvärre inga fler corelokt med mig för att testa hur de sköt pånytt... googlade lite snabbt på leverevolution och hittade andra som nämt problem mef spridning, nån annan som upplevt det?? Annars blir det väl att riva montaget och göra om allt igen... [emoji30]
Publicerat November 9, 201411 yr kollat om ringarna/klackarna sitter fast ? annars är det att skaffa nya core-loke och testa igen men det låter som att kikaren har packat ihop tyvärr
Publicerat November 9, 201411 yr Det var ganska många skott. Hur länge väntade du mellan serierna? Och vilket stöd använde du? 3-5 cm spridning på 80m är faktiskt helt OK, och för en bygel är det riktigt bra. Om allt sitter fast, så hade jag kollat på skjutställning / rekylupptagning / stöd - innan man börjar byta sikte och härja.
Publicerat November 9, 201411 yr Författare nja, asså jag monterade allt i förra veckan, allt är nytt. tycker jag drog åt klackarna riktigt ordentligt, ringarna likaså, utan att för den sakens skull dra för hårt.
Publicerat November 9, 201411 yr Författare jag väntade väl 10-15 min iaf, något kortare i början. skjutstödet är en rejeäl skjutbänk med skjutsäckar fyllda med sand på. nja 3-5 cm spridning var ju alltså mellan varje skott, så uppåt 15 cm totalt. Fick ju faktiskt utmärkt hjälp här förrut av Urban som påtalade en hel del nyttigt med skjutställning och avfyrning så jg inbillar mig iaf att det funkar hyffsat.
Publicerat November 9, 201411 yr OK, det låter bra. Men, försök igen med en ny ask ammo. Ta god tid på dig, både mellan skotten och mellan serierna. Skjut 1-3 skott. Absolut inte mer än 3... Försök att skjuta stående med bra stöd, t.ex från ett biltak, med sandsäck mellan hand och plåt. Om inte det går - skjut från bänken, men sitt upprätt och håll i geväret ordentligt i "anläggning" , fast med stöd. Om du blir nöjd med inskjutningen. Låt bössan svalna helt. Sen skjuter du några kontrollskott på t.ex lerduvor, PET-flaskor eller viltfigurer. Stirra dig inte blind på en liten riktprick på en tavla. Om det ändå jävlas - ta av siktet och testa med öppna riktmedel. För att utesluta fel på bössan. Sen, testa med ett annat sikte.
Publicerat November 10, 201411 yr Hur bra har du skjutit med pangen tidigare? Spontant låter det som att siktet inte följer med dina justeringar och det är som synes obra. /CHristian
Publicerat November 10, 201411 yr nja, asså jag monterade allt i förra veckan, allt är nytt. tycker jag drog åt klackarna riktigt ordentligt, ringarna likaså, utan att för den sakens skull dra för hårt. Var det Warne klackar och ringar? Isfall ska de dras med 25lb/in dvs ca 3Nm. Dock svag gänglåsning på klackarnas skruvar, allt enligt Warnes instruktionsfilmer!
Publicerat November 10, 201411 yr Kanske har du skadat gängor som lett till instabilisering av baserna. Montera ner grejorna och inspektera noga. Ser allt bra ut så försök få tag på lite Loctite 243 och en momentnyckel, montera därefter om baserna. Fittar det sig fortfarande så är det väl kikaren som är kaputt.
Publicerat November 10, 201411 yr Författare Ja tidigare har jag inte skjutit så bra, hade öppna riktmedel förrut men gillade inte dem direkt, bytte till wiliams firesight och fick till det hyffsat på 50m men det var knappt inom en snusdosa. därför ville jag byta till optik. ja det är warne, och grejerna är åtskruvat ordentligt men inte tokhårt. har inga momentnycklar. Fick nyss en andra åsikt om monteringen från den astrevliga snubben på XXL i city, som oxå tyckte allt såg schysst ut... ska inhandla mer core-lokt och testa med istället. hittade denna tråden om leverevolution så det kanske är en risk att det är ammon ändå? http://www.marlinowners.com/forum/336/40548-not-good-performance-hornady-30-30-leverevolution.html
Publicerat November 10, 201411 yr Författare självklart så finns det ingen remington ammo i 30-30 hos walter borg eller hos svante nilsson då... å ingen kan svara på när dom får in. går verkligen som på räls nu...inte...