Publicerat November 10, 201411 yr Ja, som tråden antyder så har jag en undran kring detta. Vapnet det handlar om är en Sako Quad. Har idag vapnet på målskytte licens i kaliber 22Lr men har fått ett erbjudande att köpa en 22WMR pipa och magasin. Den pipan vill jag ha på en jaktlicens. Är detta möjligt? Har ringt till den lokala vapenhandläggaren och får besked inom ett par dagar. Men om nån har erfarenhet kring detta så uppskattas det att det skrivs ett par rader!
Publicerat November 10, 201411 yr svår fråga, den är inte reglerad i vapenlagen, i varje fall inte särskilt väl. Känner till ett par exempel från verkligheten, där har stommen/låda och dess syfte fått avgöra, dvs om den står på jakt kan man få en pipa för målskytte men det går av för polisen klara skäl inte att göra tvärtom, oklart för min del var varför men till viss del kan jag förstå tanken, man får målskjuta med ett jaktvapen men inte tvärtom. /Christian
Publicerat November 10, 201411 yr Fråga antingen på Förbundets area eller ställ frågan direkt till någon handläggare på polisen. Mitt tipps är att du om du har plats i garderoben kan få skriva om licensen på vapnet till jakt och låta 22lr pipan vara "extra pipa" för målskjutning. // Henrik
Publicerat November 10, 201411 yr Fråga antingen på Förbundets area eller ställ frågan direkt till någon handläggare på polisen. Mitt tipps är att du om du har plats i garderoben kan få skriva om licensen på vapnet till jakt och låta 22lr pipan vara "extra pipa" för målskjutning. // Henrik Då är det väl bättre att ha alltihop på jakt.
Publicerat November 10, 201411 yr Då är det väl bättre att ha alltihop på jakt.Precis min tanke....mvh/Urban
Publicerat November 10, 201411 yr Författare Tackar för alla svar! Handläggaren ringde nyss och sa som vi befarade... - Det är inte möjligt att ha en pipa på jakt när vapnets ändamål är målskytte. Tvärtom går bra. Hörde också om det var möjligt att få jaktlicens på pipan fast man inte har ett jaktvapen att använda den till och även där blev det ett nej. - Det måste finnas ett behov av en extra pipa, och då vapen saknas så finns inte detta. Så då var detta utrett för min del.
Publicerat November 10, 201411 yr Författare Men kunde du ändra vapnet till jakt? Om inte varför inte? Jodå, självklart kan jag ändra licensen till jakt. (men det vill jag inte... köper hellre en annan bössa i så fall)
Publicerat November 10, 201411 yr Fast nu förstår jag nog inte riktigt. Menar du att du hade hoppats på att den extra pipan inte skulle räknas in i garderoben? Eller vad menar du att du annars har för fördel av att vapnet står på målskytte?
Publicerat November 12, 201411 yr Författare Vapnet är på målskytte licens för att det är anpassat till just målskytte. Så det är inget vapen som jag vill belasta min jakt garderob med... Har stock anpassat för målskytte, sikte för målskytte & avtrycket är på låg avtryckarvikt för målskytte. Scrolla ner en bit på denna sidan så hittar du vapnet: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/19783-sako-quad/page-4
Publicerat November 12, 201411 yr Ok jag förstår. Det var nog lite optimistiskt och om det funkat så hade det ju i princip varit att lura garderobsräkningen.