Publicerat Oktober 17, 200619 yr Som alltid så har jag väldigt lång startsträcka när det gäller nya köp. Jag har 250 223 hylsor liggande sedan 10 år tillbakaför att ev kunna göra något kul med dom. Jag står nu i funderingar om att skaffa en 6 mm kaliber till bäver, orre och annat vilt. Mina funderingar gäller 6mm ppc. 6mm norma br eller en improved som 6 tcu för att fylla glappet till min 22 k-hornet Jag tycker att 6,5 06an är lite overkill på bäver och orre. Vad har ni för erfarenheter av nämnda kalibrar? 243 win är inte riktigt intressant utan jag vill ha en lite mindre hylsa. Köpet av ny bössa blir ett längre projekt. Jag kommer att låta bygga en när det blir dags.
Publicerat Oktober 17, 200619 yr en sako vixen eller a1 i cal. 6ppc, enda nackdelen är matning från magasin, fast oftast behöver man aldrig mer än en smäll. ur matningssynpunkt så hade 6 tcu och liknande patroner baserad på 222 eller 223 hylsan varit fin, samt så behövs stötbotten inte tas upp heller (som krävs för ppc). vilket som så är sakos lilla mekanism suverän att bygga på.
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Om man köper en original Vixen/A1 i 6PPC så är ju matningen inget problem, men om man pipar om en vixen 222 så är det billigare och bättre matningsmässigt att bygga en 6TCU. Har bara hört gott om denna kisse. Vill man ha en 6 BR så ska man nog utgå ifrån en Sako forester L579 eller annan "308-låda". En gammal sliten forester kan man hitta rätt billigt, liksom en gammal sliten vixen i 222. Original 6PPC är ju inte riktigt lika vanliga, men de finns nog de också.
Publicerat Oktober 18, 200619 yr En original Sako AI 6PPC kan ju inte vara fel, men man skall komma ihåg att de har 1/12" eller 1/14" stigning och inte klarar riktigt tunga jaktkulor, om man nu vill använda 85+gr. Om man bygger sin egen bössa och pipar om är det ju bara att ta 1/10" (som klarar 100gr jaktkulor) eller 1/8" (som klarar 105gr VLD) och göra en 6 TCU. Om man ändå håller på och vill fylla ett glapp och ha en kul klass 2, så skulle jag fundera på 6,5 TCU och 7 TCU också... Eller 7x33 sako!
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Hej Nils, jag fastnade för 6x45 när jag ville ha en renodlad klass 2 bössa till rå, räv, hare och fågel. Dock får jag inte bössan förrän efter årsskiftet men jag har fått många lovordande rapporter angående kalibern från gamla kollegor och kompisar, dessa har i o f s främst använt kalibern till rådjur och räv (och dov ). Eftersom prestandan i verkligheten ligger väldigt nära 6mmPPC går det bra att jämföra patronerna rätt av, om du ligger på 250st 223hylsor är ju valet dessutom ännu enklare. Om du är intresserad har jag samlat på mig en hel del bakgrundsinfo som jag kan skicka över. Henrik
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Författare Tacksam för all info som jag kan få. Som sagt jag skyndar väldigt långsamt.
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Hej Nils, jag skickar gärna informationen men jag behöver en mailadress att skicka den till. Om du vill PM:a mig din e-postadress skall jag skicka över det material som jag har. Henrik
Publicerat Oktober 21, 200619 yr Författare Tack för infon. Jag har nog en del laddata jag också. sierra reloading manual och kanske i ladeboka också. Ska kolla. Är det av intresse så kan jag skicka.
Publicerat Oktober 23, 200619 yr Hej Nils, klart att all info är av intresse framför allt ladeboken men i o f s även sierra datan. Henrik