Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kolv för vakjakt på räv/ toppfågeljakt till rem 700 SA

Featured Replies

Publicerat

Då enda kulvapnet jag har just nu gör sitt jobb galant så tänkte jag titta efter något mer. Jag är ute efter en kolv till en remington 700. Vapnet i frågan är just nu en 700 vsf med en HS kolv på ( den ljuse )

Jag är löjligt förtjust i manners T5-A kolven. Egentligen söker jag något liknande eller annat förslag på chassi.

bössan ska främst vara till vakjakt på räv på åtel samt även skogsfågeljakt.

SÅ, jag tar gärna emot förslag på kolvar dels som liknar manners t5a kolven men även andra kolvar.

letar egentligen efter beg då jag vill hålla ner priset lite på en bössa som egentligen mest är för rävvak. Säg ett maxpris på 6000kr för komplett kolv. Varken KKC eller GRS är något jag är ute efter.

mvh marcus

Publicerat
  • Författare

Samt vad kan en såndäringa HS kolv vara värd på begmarknaden? Eller rättare sagt, vad sätter man ut den för på nätet när man hittat en ersättningskolv?

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Prisgränsen kan vi ta bort. Både traditionella kolvar samt chassisystem ( kompletta ) är av intresse.

måste dock säga att chassisystemen ställer jag mig lite tveksam till. Dels de ser lite väl MÖPiga ut men mest av allt så ser dom väldigt obekväma ut? Aldrig dock klämt på en kolv med pistolgrepp av denna typ av utseende.

är dom så obekväma som som ser ut eller är dom bra? Utseendet kvittar väl egentligen men vill ha en bra anpassad kolv för skytte/stationär jakt.

Publicerat

Toppjakt innebär liggandeskytte till 100% för mig så något som funkar där är bra. Chassi brukar ofta vara aluminium något som knappast blir trevligt att handskas med då det ofta är kallt på toppjakt. Jag har haft HS stocken du har tycker den var helt ok för liggskyttet, men modeller liknande A5 är ännu trevligare men knappt märkbart "bättre" för toppjakt

Så A5 eller pse är mina bästa förslag

Publicerat

Manners T5-A lär du inte hitta någon utan McM A5 eller pse är väl det som ligger närmast till hands.

Chassie kolvar bör man veta att man vill ha innan köp,mao du måste känna på en! dom är rätt annorlunda än någonting annat.

En del av dessa kan vara väldigt obekväma att bära på ryggen också.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Tack då va jag inte helt fel ute med att dom ser obekväma ut då!

Tittade på dolpin chassit o denhar ju onekligen sin fördel med att man kan justera längden till avtryckaren. Korta o knubbiga fingrar gör nog 95% av alla standardkolvar för vida i greppet.

men den liksom många andra är ju i alu o lägga an den i -15 lär inte vara jätteskönt utan ansiktsmask :/

Missade precis den som gick på rs för 5k mad mike! Den är jag sur på ännu att jag inte han köpa...

tack då lockar chassisystemen än mindre.

HS kolven är trevlig utöver några små detaljer. Ställbar kolvkam är en. Jag älskar o ha kolvkamen precis sådär lagom hög så man vilar kindkudden lite lagom hårt på den. Pistolgreppet är anpassat för små händer. Dock är handutfyllnaden speciell och inte något vidare bekväm o hålla i.

får kolla runt efter diverse kolvar på nätet här o runtomkring. Se om det är någon som lessnar på sin heffaklump till kolv :)

Publicerat

Hittar du inget vettigt så har du ju faktiskt lite erfarenhet av att anpassa HS kolv så det blir bra sen du hade Stenroosen. :)

Publicerat
  • Författare

Absolut fungerade den hjälpligt. Lite klibb o klabb på pistolgreppet o ställbar kolvkam o bakkappa på det så är den tom hjälpligt trevlig om inte kanske tom bra.

i ärlighetens namn så skjuter jag inte jättedåligt med den nu heller i orginalutförander. Men småsaker som man stör sig på går alltid o få bättre :)

Publicerat

Håll den original inför försäljningen nästa vecka. :)

Publicerat
  • Författare

Nu ska du inte va sån ;)