Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belyst allround-sikte annat än rött

Featured Replies

Publicerat

Till min studsare, en Sako AII i .308W, skulle jag kunna tänka mig ett belyst kikarsikte som jag hoppas kan vara ganska allround. Jag tänker mig ett 2,5-10 eller liknande.

Jag har i nuläget ett Redfield Widefield 4X, som förmodligen kom med bössan som ny (och det är en av de första AII:orna, så 35 år eller så). Det är för kort för att jag ska skjuta bra på 100m på tavla.

Mitt problem är att jag efter en lite misslyckad LASEK har problem med just rött ljus mot mörk bakgrund. Finns det sikten andra än ebay-skräp med ljuspunkter i annan färg?

Det är självklart skillnad mellan olika sikten också, även bland de röda, men för att komma upp i en nivå där de är användbara för mig kostar det mer än det smakar (dyr-Zeiss verkar funka men den ekonomin saknar jag).

Jag hade hoppats på att t.ex. Meopta skulle ha något men det verkar inte så.

Några tips?

Publicerat

Nikon monarch har valbart rött/grönt om jag inte minns helt fel. Finns även i 2,5-10*56/50. Har tittat lite i den, iofs i butik, men där kändes den bra för mig. Ingen aning om hur lyset är. Har läst här att alla inte är 100% nöjda med intervallerna och styrkan på det, men om det vet jag inget.

Publicerat

Visste inte att meopta hade grönt. Riktigt bra kikare tycker jag :)

Glömde tillägga att den heter RGD, annars är det bara RD.

Optiskt är det inget fel, om man trivs med grön dot.

Publicerat

Ett annat alternativ är att helt enkelt hoppa över belysning.

Det är absolut inget måste.  Men eftersom många verkar tro det, så går det att hitta bra obelysta sikten relativt billigt.

Ett bra sikte med 42-50 objektiv kommer att klara det mesta. Optik är alltså mycket viktigare än extra utrustning.

Jag såg ett SuB 2,5-10X56 i "nyskick" som såldes för 5900 kr.  Men jag hann inte på det.

Publicerat

Har du kollat hur dina ögon funkar med Trijicon? De finns i olika färger, gul,grön röd har jag för mig.

Publicerat

Kanske är fel forum, men har en äldre Nickel 3-12x56 till salu som jag vill ha 4000:- inkl frakt.

Publicerat

det brukar dyka upp helia c för 5-6000kr, just 2,5-10x50 är ovanligare än 3-12x56

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen, ska fortsätta kolla runt lite. Just nu ligger det nära till att bössan ska få ny pipa eller i varje fall bäddas först... :(

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag luskat lite efter de tips ni gav mig. De sikten som verkar ge mest när det kommer förhållandet pris/prestanda är onekligen Meopta. På Walter Borg har jag kikat i några olika och kan konstatera att i synnerhet R2-modellerna inte verkar ge mig samma problem med rödpunkten som t.ex. Nikon.

Har tittat i 1,7-10 och 2,5-15, men valet står mellan 1,7-10 och 2-12. Finns någon som testat de två senare och kan jämföra?

I övrigt måste det nog bli två sikten eftersom det snart står två bössor i skåpet: .308W som ska bli ompysslad av smed - R2 1,7-10 eller R1 1,5-6 på den kanske? Blir förmodligen också en T3 i 6,5x55 som då får ett lite längre sikte.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det blev ett Zeiss Classic Diavari 1,5-6 till 308:an till slut. Obelyst, visst, men mycket kvalitet för 5990kr tror jag.