Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

9,3*62

Featured Replies

Publicerat

Trivs bra med min Sauer 202, lätthanterlig och stryktålig i kaliber 9,3*62. Funderar på att byta ut min 6,5 mot en SvS i kal 20, så hur allround är 9,3:an? Jag vet att det inte är en optimal kaliber men av intresse? Hur ser marknaden för färdigladdat ut, köper bara Norma då det finns hos lokala handlaren. Och ja, jag vet att det enklaste är att skaffa fler pipor, men som sagt av intresse, vad finns, och hur ska jag tänka för att maximera användningsområdet?

Publicerat

Börja handladda, köp 250gr Nosler Accubond, skjut allt med den, färdig. :)

Publicerat

Håller med sidelock. Börja handladda eller leta upp någon som kan göra det åt dig. Blir billigare och det är lättare att prova fram en kula som både du och böasan gillar [emoji106]

Sen beror det ju helt på vad du ska ha och skjuta med denna kula. Stort/litet? Mjuk och mer köttförstöring med bra knall och fall eller lite hårdare kula med genomslag och mindre köttförstöring?

Berätta lite vad du ska ha den till så kan vi nog hjälpa dig ytterligare :)

Publicerat
  • Författare

Håller med sidelock. Börja handladda eller leta upp någon som kan göra det åt dig. Blir billigare och det är lättare att prova fram en kula som både du och böasan gillar [emoji106]

Sen beror det ju helt på vad du ska ha och skjuta med denna kula. Stort/litet? Mjuk och mer köttförstöring med bra knall och fall eller lite hårdare kula med genomslag och mindre köttförstöring?

Berätta lite vad du ska ha den till så kan vi nog hjälpa dig ytterligare :)

Handladdning är inte på agendan, jagar för lite med kula för att prioritera det just nu, så frågan är hur fabriksutbudet ser ut? Jag använder dem till klövvilt, men hur mycket kan den ersätta 6,5:an? Frågan gäller alltså inte att hitta en optimal patron utan att utnyttja kalibern maximalt med hjälp av hela fabriksutbudet? För att hårddra användninen, allt från gris/älg till toppfågeljakt via vakjakt på räv och ripjakt på vintetfjäll;-) Hur lång kommer jag med kalibern?
Publicerat

Varför skulle du inte kunna jaga allt med den? Däremot kan det ju vara lite jobbigt med liggande precisionsskytte på längre håll...

Publicerat

Jo 9,3x62 är kanske overkill på ripa men resten fixar den.

Men varför kränga 6,5an?

Är garderoben full!

Publicerat
  • Författare

Jo 9,3x62 är kanske overkill på ripa men resten fixar den.

Men varför kränga 6,5an?

Är garderoben full!

Ja!
Publicerat
  • Författare

Varför skulle du inte kunna jaga allt med den? Däremot kan det ju vara lite jobbigt med liggande precisionsskytte på längre håll...

Normas utbud är ibland lite...overkill. http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/93x62/
Publicerat

Har du någon annan klass 1 bössa eller 2 bössa som kan ersätta 6,5an vid fågeljakten? I sådana fall är det inga problem.

Publicerat
  • Författare

Har du någon annan klass 1 bössa eller 2 bössa som kan ersätta 6,5an vid fågeljakten? I sådana fall är det inga problem.

Nja, har en rådjursklubba i 30-30...

Ok får köpa på mig några flera pipor, men finns det andra fabriksladd ammo som lämpar sig bättre för liggande skytte än Normas utbud?

Publicerat

Normas utbud är ibland lite...overkill. http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/93x62/

Overkill? Hur menar du?

Oavsett vilt så är en bra kula i moderat hastighet en effektiv dödare. Helmantel till fågeln.

Publicerat

Nja, har en rådjursklubba i 30-30...

Ok får köpa på mig några flera pipor, men finns det andra fabriksladd ammo som lämpar sig bättre för liggande skytte än Normas utbud?

Tja du, jag har provat sako hammerhead i 308 och den är ganska trevlig. Vet en som kör brenneke tog och tig tror jag dom heter i sin 9,3x62 och är nöjd. Dock är det ju en kopparkula men de klövvilt han skjutit hittills med det har blivit på plats :)
Publicerat

ja vet inte om man kan dra en sån här gemförelse, men har tävlat och tränat i mycket cross och enduro, och det är ju två rätt olika dicipliner om man tänker på hur man vill ha fjädring och motor inställt för den ena eller andra grenen, 

Men det är bara och åk som gunde sa.

ibland måste man skita i matrialet och bara nöta.

detsamma gäller väll lite med jakt, det är bara att öva och nöta på med den bössa du har och uppskattar.

hitta en halv mantlad och en helmantel sen äre bara att vara nöjd och jaga på, lite väll krast tänkt men inte helt fel kanske?

en liten tanke bara.

mvh 

Publicerat

Normas 15gramskulor (vulkan/oryx) är ganska allround. Funkar på det mesta och har ganska låg rekyl. Brukar ofta samskjuta med jaktmatchen också om Du vill skjuta på bana eller fågel (!).

Då behöver Du inte ladda själv heller, bara köpa i affären. Jag vet flera gubbs som klarat sig ett helt liv med den kalibern, så nog går det. Men inte optimalt.

Lycka till

Publicerat
  • Författare

Normas 15gramskulor (vulkan/oryx) är ganska allround. Funkar på det mesta och har ganska låg rekyl. Brukar ofta samskjuta med jaktmatchen också om Du vill skjuta på bana eller fågel (!).

Då behöver Du inte ladda själv heller, bara köpa i affären. Jag vet flera gubbs som klarat sig ett helt liv med den kalibern, så nog går det. Men inte optimalt.

Lycka till

Nope, inre optimalt. Kommer nog inte genomföra ide'n, även om det känns tilltalade att plocka in en hagelpang till...