Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken passform ska Jaktbyxor ha?

Featured Replies

Publicerat

Hej! Är nyreggad här för att jag vill ha svar gällande önskad passform på kläder vid jakt i olika årstider.

Jag själv håller på o studerar för att ta Jägarexamen och hoppas kunna skriva prov inom några veckor.

Jag får nu vara med ute ibland och få in feelingen på jakt med en arbetskamrat, men har inga kläder passande jakt och jag vill inte köpa dyra grejer. Så jag har beställt en tyst mjuk Jacka i borstad micro.

Jag var o köpte ett par Pinewood Yosemite i storlek C58 idag. Känns lite stora nu hemma men kändes i affären bra och inget större motstånd när man hukade sig och lyfte benet som om man skulle kliva över en stenhög eller fallet träd. (Provrums simulering) I storlek C56 kändes det också ok men inte alls så fritt som i C58. Jag brukar ha C54 och C56 i byxor. Jag är en långskånk på 190 och 105kg.

För min del vill jag kunna röra mig och ta stora kliv i terrängen. Jag vill alltså veta om jag köpt rätt eller om jag ska byta till C56 med mer "normal passform" för vardagsliv.

Så hur ska Byxor kännas och vara vid jakt?  En storlek större? Lätt pösiga? Kommer dessa byxor krympa lite vid tvätt när det är 65% Polyester och 35% bomull? Ska byxorna även vara lite extra långa i benen?

Hoppas ni kan svara på mina nybörjar frågor. Google kunde nämligen inte leverera svaren :)

Mvh

Karl

Publicerat

Hej!

Jag brukar köra med en storlek större så jag har plats med lite underställ :) sen om man ev skaffar sig en ölmage i framtiden så slipper man köpa nya byxor på direkten ;)

Publicerat

Stora och pösiga..gött när man varierar klädsel..ibland långisar under..ibland flera tröjor nertryckta i brallan..sitter man på pass vill man inte ha brallor som är för tajta..inte heller när man klättrar i berg och över stock och sten..fast man får inte ha så mycket hängröv så man får svårt att gå..

Publicerat

Jag köper alltid 152 på byxor då jag inte klarar av att det spänner över knäna när man rör sig. Ska jag ha byxor till vintern, dvs kallare än +1(skåne), så tar jag 54 då jag får plats med mer under samt lite längre ben. Brukar bli bra.

För stort är inte bra för då drar det gärna kall luft igenom någonstans och man blir nerkyld.

Publicerat

Kör en stl större än "den vanliga". Då är de gångbara längre på säsongen i.o.m att jag kan ha långkallingar + ev lager 1 underställ under långkallingarna utan att de blir obekvämt.

Publicerat
  • Författare

Tackar för svar. Jag bytte ändå till C56 och fick plats med underställ. Jag insåg att jag kommer ju gå ner några kilo och slimma till mig nu när jag följer ett tränings schema, så C58 kommer jag att drunkna i om ett par månader.

Publicerat

Visst är det bra med lite svängrum i kläderna...men för egen del hatar jag bylsiga kläder. Viktigare att kläderna är välsydda och väl skurna...då behöver man inte ha så bylsigt :cool:

Publicerat

Beror på många saker, var i sverige man jagar, och om man jagar rörligt, eller som passjon.

Rör man sig är det skönt med tysta kläder, inga krav på jaktkläder, funkar bra med fritidskläder.

Som passjon får man anpassa sig för att inte röra sig, och ändå kunna lyfta en bysse..