Publicerat November 15, 201411 yr Funderar på en cz 455 thumbhole för ripjakt men även för att ha på ryggen näe fällorna ska vittjas ifall något vilt dyker upp. Tänkte mig två pipor. Den givna är 22wm som kommer användas till allt klass tre-vilt. Men sedan blir det svårt. 22lr är det kloka valet men jag är sugen på en 17 hmr. Frågan är ju då hur den fungerar på ripa. Blir det något kvar eller är det mest varmintkulor som finns. Känns inte bra att skjuta med hm i 4,4. Får för mig att fåglarna kan flyga en bit efter en träff av en sån. Så vänner, hjälp nu till så en inbiten hageljägare inte gör ett allt för tokigt val.
Publicerat November 15, 201411 yr Har för mig att Ulf Lindroth testade 17 HMR på ripa och gav den betyget "bästa tänkbara ripkaliber" eller något liknande. Jag har en 22 lr som jag jagat ripa med och en 17 HMR-pippa som ligger och väntar på min licens. Har dessutom köpt en Boyd Pro Varmint som skall följa mig på ripfjället i vinter. Fall för frestelsen!!
Publicerat November 16, 201411 yr jag har alla tre, men skulle en bort så åker 22wmr. 17hmr är klass 3 nästan
Publicerat November 16, 201411 yr Är den inte nästan klass två. Har sett en film på någon som sköt tre rådjur på Nya Zeland med 17 HMR. Tre skott och tre rådjur som låg och sparkade. Kort håll men jäklar vad krut det verkade vara.
Publicerat November 16, 201411 yr Det är bra drag i 17HMR. En god vän har en dylik till kajor. Det regnar bokstavligen fjädrar...
Publicerat November 17, 201411 yr CCI med helmantel har då ännu varit lätta att hitta och har fungerat utmärkt på ripor. Det blir inte minst så mycket lättare med avstånds och vind bedömming jämfört med 22 lr. Har själv 22 lr, 22 WMR och 17 HMR till min pipbytare och skulle inte ta någon annan än 17 upp på ripjakten.
Publicerat November 17, 201411 yr 22wmr sköt anus-dåligt i min cz455. Med alla tänkbara ammunitionssorter. Var faktiskt inte särskilt impad av den bössan. Matningsproblem med 22lr och tveksam konstruktion överlag. 17hmr fungerade bra men gillade inte systemet i övrigt.
Publicerat November 18, 201411 yr 22wmr sköt anus-dåligt i min cz455. Med alla tänkbara ammunitionssorter. Var faktiskt inte särskilt impad av den bössan. Matningsproblem med 22lr och tveksam konstruktion överlag. 17hmr fungerade bra men gillade inte systemet i övrigt. Jag har inga problem med matningen i min bössa. Vad menar du är tveksamt med dess konstruktion? Lite nyfiken bara...
Publicerat November 18, 201411 yr Har alla 3 pipor till min cz 455. Inga problem med matning och skjuter utmärkt med alla 3 pipor. 17 hmr är den som följer med på ripjakten. /Baner
Publicerat November 18, 201411 yr Jag har inga problem med matningen i min bössa. Vad menar du är tveksamt med dess konstruktion? Lite nyfiken bara... Jag gillar cz och har ägt en 452 förut som jag ångrar bittert att jag sålde för den sköt som en gud med allt man stoppade i den. Något jag inte kan säga om min 455a i 22lr. Jag kanske fick tag i ett måndagsexemplar men 455an har ett par saker jag inte kunde förlika mig med. Lösningen med en plast distans i magasinsbrunnen känns väl sådär va? Köper man lösa pipor är dessa inte inpassade till lådan varvid man kan få fel headspace och betydligt sämre precision. Att man måste lös med hela stocken för att byta pipa och sedan dra åt bultarna den svampiga stocken lite på känn om man inte har en passande momentnyckel hemma. Vapnet kräver en del vapen smide för att bli "färdigt". Därmed har jag inte sagt att det är ett dåligt vapen men jag kom inte överens med systemet. För stökigt. Skaffade en Anschutz i 17hmr i stället. Fast jag saknar de andra rimfire kalibrarna ibland så är jag nöjd med mitt val.
Publicerat November 22, 201411 yr Det jag kan sakna med .22lr är att man inte får jaga hare med den, därför skulle jag persomligen även valt .22wmr.