Publicerat Oktober 18, 200619 yr Ni som har benstöd som harris osv, hur är dom att använda vid praktisk jakt? Funderar på att utrusta bössorna med benstöd mest på skoj att ha på banan, men undrar hur det fungerar under jakten, främast då för fågel och räv i liggande skjutställning. Kom gärna med lite synpunkter och idér Mvh
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Har Harris 25s och är nöjd med dom, men dom kommer sällan med i skogen endast vid vakjakt där det inte finns nå torn och på skjutbanan har vi en bänk som jag skjuter ifrån. Nu under älgjakten hade jag med dom, älgarna var ut första veckan på ett ställe där dom inte brukar vara. Då kom dom till bra nytta men älgarna kom inte ut nå mer där jag sett dom 3kvällar irad. Men det är en bra och ha grej man vet aldrig när man behöver dom ;D
Publicerat Oktober 18, 200619 yr jag använder Harris korta benstöd( liggande skytte)till min 22.a ,22Hornet ,223.a och till min 9,3x62. Fungerar perfekt förr alla typer av liggande,sittande eller stående bara rätt stödpunkt kan hittas(bergklackar,vindfällen,ensilagebalar). Använder den även på skjutbanan vid inskjutning och ammotestning. Tycker den är mycket lätt/snabb att montera av och på,ger mig möjlighet att snabbt få bra stöd vid hastiga situationer,dessutom är den tyst att manövrera. de två första bilderna är från smygjakt med min .223 och de två sista är från duvjakt med min 22.a,tycker inte att stödet är i vägen på något sätt när jag bär bössan på axeln. /Micke
Publicerat Oktober 18, 200619 yr har rock mounts högsta modell liggande sittande skytte på min 222:a och använder dom mycket, allt från kråka till rådjur...
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Använder Harris, vet ej modellen men de fungerar såväl liggande som sittande. Visst väger det en del och känns kanske lite i vägen ibland men jag skulle inte vilja vara utan det vid rådjursjakten. Fungerar förövrigt klockrent vid bäverjakten också. Har hört vissa som använder benstöd vid toppjakten men där föredrar jag bössan monterad på jaktmesen. Får betydligt bättre stöd när jag "bäddar ner" mesen i snön. Benstöd - SJÄLVKLART vid småviltsjakt! Vid älgjakt skulle jag dock vara lite tveksam...
Publicerat Oktober 18, 200619 yr ;D Man måste ha ett par ;D Jag har o de ligger i skåpet Jag köpte ett par "rock mount" (tror jag de hette) kortare modellen. Har än inte hitta ngt att använda dem till. Kanske pga att jag inte använt en enda kulpang mer än på banan i år. Har inte ens vakat på ngn bäver i år o de va dit de skulle användas. Får välan se om man kan nyttja dem till ngt i framtiden. Men jag tror på dem.
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Jag är lite splittrad ang dessa benstöd.. Många gånger så har jag suttit med dem utfällda varpå ett vilt uppenbarat sig på en annan plats än där jag trott och då blir det ett j-la bök att få dem rätt.. Sen har jag haft lite svårt att hitta rätt ställning för att de ska fungera omtimalt.. De gånger det funkat så är det dock klockrent! De är även rätt bra på Finnlighten och Quaden som är väldigt lätta vapen. De ger en välbehövlig tyngd som gör det stående skyttet ruskigt mycket bättre.. Mvh!
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Jag är lite splittrad ang dessa benstöd.. Många gånger så har jag suttit med dem utfällda varpå ett vilt uppenbarat sig på en annan plats än där jag trott och då blir det ett j-la bök att få dem rätt.. Sen har jag haft lite svårt att hitta rätt ställning för att de ska fungera omtimalt.. De gånger det funkat så är det dock klockrent! Det är min erfarenhet också...
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Ni som har benstöd som harris osv, hur är dom att använda vid praktisk jakt? Funderar på att utrusta bössorna med benstöd mest på skoj att ha på banan, men undrar hur det fungerar under jakten, främast då för fågel och räv i liggande skjutställning. Kom gärna med lite synpunkter och idér Mvh Jag tar aldrig av mina benstöd från min Pyrsch bössa utan har lärt mig leva med den extra tyngden då den är tung iaf. Har de längsta Harris stöden vilket behövs vid jakt i normal vegetation då du kan sitta på backen och få stöd över gräset. Jag är samantaget inte bättre skytt än att jag behöver dom + att jag har svårt att sitta still och rör mig mycket. En skjutkäpp fyller väl samma funktion men detta är nåt som är med jämt. Skjuter bättre liggande med benstöd än i bänk.
Publicerat Oktober 22, 200619 yr Författare Låter som om benstöd inte vore så dumt, tror nog 22'an får ställa upp som förste kandidat : Har troligen kommit över en gammal anschutz 54 till föremånligt pris så vad skulle passa bättre än en sån med benstöd? Blir garanterat en rolig banräcer och både ripor och bisam lär få ett otryggt liv ;D
Publicerat Januari 22, 200719 yr Låter som om benstöd inte vore så dumt, tror nog 22'an får ställa upp som förste kandidat :Har troligen kommit över en gammal anschutz 54 till föremånligt pris så vad skulle passa bättre än en sån med benstöd? Blir garanterat en rolig banräcer och både ripor och bisam lär få ett otryggt liv ;D Det blir kanon. Till mina Harris har jag rembyglar från UncleMice´s på både 22´an och .222´an. Då byter man mellan vapnen på några sekunder.
Publicerat Januari 22, 200719 yr Tanken på benstöd har jag aldrig ens snuddat vid.Kanske man borde det vid min ålder. Börjar bli gammal och gaggig. För att inte tala om hur man skakar.
Publicerat Januari 22, 200719 yr Har ett Harris benstöd, och tycker det är kanon när man exempelvis smyger omkring..Ska man å andra sidan sitta i ett torn så är dom bara i vägen eftersom att jag tycker det är struligt att ta stöd mot "tornkanten" med stöden på.Problemet är dock marginellt eftersom att det går väldigt lätt att plocka av dom. Det gäller bara att göra det....Lyckades nästan skjuta bort en bock ihöstas pga stöden.Tog snabbstöd hållandes i benstöden vikta framåt...Efter som att dom är rörliga i sidan så " vickade" dom till avfyrningen...Nåja jag fick bocken ändå, och att jag är klantig är ju inte stödens fel...