Publicerat November 18, 201411 yr Vi har fått dovhjort på marken (och glad för det är jag). Gubbsen är lite sugna på att gå ut då det setts några riktigt ståtliga herrar. Min rekommendation har varit att lugna oss minst en vecka efter brunstuppehållet. Vad tycker ni?
Publicerat November 18, 201411 yr Vill dom bara åt hornen kan dom gå ut nu! Vill dom även äta delikat hjortkött skulle jag inte skjuta dom över huvud taget, om man nu skall skjuta en sån vänta till efter nyår, även med mindre hjortar. Kan säkert gå tidigare men det måste vara helt förkastligt att upptäcka när hjorten är död att den fortfarande smakar brunst
Publicerat November 18, 201411 yr Författare Ungefär mitt tänk också. Vi jagar för det delikata köttet råkar det sitta fina horn på hjorten är det bonus för skytten.
Publicerat November 18, 201411 yr Detta är en populär post. Är ni ute efter köttet så är dovkalv och fläskhind de bästa ni kan hitta! De med horn kan vara "dåliga" fram till slutet av januari beroende på hur bra de återhämtar sig efter gökandet. Är fodertillgången god går det fortare. Bäst är dem i september... Är djuren nyetablerade på marken ska ni nog gå varsamt fram, kanske hämta hem någon kalv till en början. Skjut för bövelen ingen ledarhind, förvirringen kan bli total och då hittar de inte tillbaka Smyga på dovkalvar en vacker nysnö-kväll i februari är svårslaget! Bland det trevligaste jag vet - snön ger mycket gratis och en extra dimension. Lycka till med dovviltet /M