Publicerat November 18, 201411 yr Såg en vuxen älg vid torpet i kväll. Dock är jag lite förbryllad...såg ut som en tjur, såg iallafall så ut under magen...men i så fall små hornknoppar eller hornlös.. Första anblicken rakt framifrån såg den sjuk ut... öronen hängde rakt ner. Men reste strax upp vänster öra. Men inte högra... det hängde ner orörligt som nån slokörad vädurskanin... Såg fin ut i kroppen och travade iväg med fint flyt i benen. Absolut inte mager... bara höger öra som hängde ner hela tiden... Lustigt... hade jag gjort eftersök och sett denna älg med sloköron framför mig skulle jag skjutit direkt... Nu va det ju inte det de handlade om så sett. Bara en observation från bilen. Nått knas är det med älgen men fan vet vad... Nån som sett älgar med öron/öra som en vädurskanin ?
Publicerat November 18, 201411 yr Stroke? ;-) Hade en pinntjur som gick konstigt i somras, hostade precis hela tiden....ringde SVA och de trodde på något i mulen. Efter någon månad var den ok igen men ett antal veckor hade den rethostan
Publicerat November 18, 201411 yr Författare Rörelsemönstret va de inget fel på. Men nog fan står alla älgar och lyssnar intensivt när man kommer med bilen eller går osv. Öronen är ju rörliga åt alla håll var o en för sig. Som sagt första intrycket gav sjuk/skadad älg. Men den va fin i kroppen och rörde sig obehindrat. Den va en 70m in i skogen o de va lite halvmörkt visserligen. Såg inga horn men funderar på om nått i hornväg kan pressa på örat så det blir orörligt o hänger. Alternativ kan de ju va efter nån trafikolycka och nervskador i örat... Såg hur som j-vligt lustigt ut... kanske en ny viltart... Vädursälg
Publicerat November 18, 201411 yr De bästa jakthundarna har sloköron, förmodligen en anpassning i älgaveln således