Publicerat November 19, 201411 yr Hej! Har jagat i ca 2 år nu, aldrig med helt egen hund men nu går jag i planerna att skaffa en. Inte så att jag tänkt ringa och tinga en imorgon utan snarare börja kika för att sedan skaffa mig en till våren/sommaren 2015 när allt med mitt nya boende osv är klart. Jag har två marker att jaga på, ironiskt nog är den lilla marken (pytteliten) också mest tät med vilt, vi har vildsvin,rådjur,dov i mängder och där vill jag enbart att hunden skall fungera på dö/eftersök. Den andra marken är inte jättestor heller utan på knappt 250 hektar (denna mark kommer jag eventuellt byta, isåfall till större). Det jag vill ha hos en jakthund är en hund som är bra till eftersök samt som driver men också kan ställa. Intressanta jaktbara vilt för mig är rådjur,gris,hjort och eventuellt älg (men älg inte så viktigt). Hunden skall fungera som familjehund också med mig och min sambo som dem enda i hushållet. Hunden kommer få ca 2-3 jaktdagar i veckan (jag jagar en del). Skulle jaktdagar uteslutas så blir det långa promenader för att hålla god kondition för både mig och hund. Skall också tilläggas att min pappa är jägare och att vi har jaktlabbe i föräldrahemmet nu samt foxterriers osv i hemmet från när jag var barn så jag vet vad jakthund innebär. Tacksam för tips! Med vänlig hälsning, Robla.
Publicerat November 20, 201411 yr Det är en något problematisk bild du målar upp där du vill att hunden ska sätta fart på viltet samtidigt som den ska jobba lugnt för att få viltet att känna såpass trygghet att det stannar. Jagar du älg och gris så lär du få både drev/gångstånd och ståndskall oavsett ras, men du lär få prioritera lite i rasvalet. En typisk spets skäller när djuret står still, drar djuret så hänger spetsen bara efter och väntar på att det stannar. En typisk terrier lägger tryck på djuret för att få loss det. Likväl skjuts det löpande gris för spetsar och stående gris för terrier. Du kan få en stjärnindivid som lär sig precis hur den ska hantera alla olika viltslag, men man får ju börja nånstans i sin prioritering.
Publicerat November 20, 201411 yr Usch, sist jag sa något rekommenderade var det en wachtel och det får det nog tyvärr bli igen, jag personligen hade valt en tjt till det du säger då jag inte tycker om wachtelar. För mycket skäll och för lite verkstad med dom jag jagat med.
Publicerat November 20, 201411 yr Jag skulle kunna tänka mig att Münster eller Vorsteh av rätt linjer kan fungera utmärkt förutom dom tips du redan fått,
Publicerat November 20, 201411 yr Jagat lite med kleiner mûnster, kompisen har två st. Otroligt trevliga hundar. Den äldre tiken är fenomenal på eftersök, går ikapp och drar ner/håller eller biter ihjäl hyggligt stora hjortar. Är väl inga ståndhundar direkt, men det kanske inte är prio ett?
Publicerat November 20, 201411 yr Tycker att du skall skaffa dig en TJT. Min jagar både ovan och under mark. Detta ger jakt ifrån första augusti till sista mars. Det kan vara eftersöksbiten som kan bli klurig. Du bör välja valp efter hundar med höga nase poäng, typ 115+. Min har 87 i ingångsvärden, och då jag meriterade honom i skog räknades inte dessa poäng upp. Han tar inte slag som är äldre än 30-60 min, och går mycket i vind och på syn. //Robert
Publicerat November 22, 201411 yr Jag köpte en tjt med liknande kravspec, nu är hon bara 5 månader och jag har bestämt att inte låta henne jaga ännu, vet inte om detta är rätt eller fel. men min största oro över valet var just som familjehund och gårdshund, men där fick jag fullpott. det kan ju bli annorlunda med den biten som gårdshund när hon börjar jaga men skitmysig familjehund lär hon alltid vara! hon accepterar våra katter,höns, faktiskt är hon lite hästrädd, eller har respekt för hästar vilket är positivt.