Publicerat November 23, 201411 yr Vad jagar man på the free Estate? Mindre antiloper kanske? Det blir ca 3-5 dagar i bergen/ bushen efter Kudu, Nyala, Eland och ev Warthog om tillfälle ges. Sen då om det är nått intressant att jaga i the free estate så blir det 2-3dagar där. Antagligen blir resan i mars lite för varmt för mig egentligen!
Publicerat November 23, 201411 yr Författare intresset var bra men ingen som jagat där? för att få igång tråden lite så, hade jag tänkt testa en 308 pipa på dessa långa avstånd, och då med en hårt laddad federal kula bearclaw. men om den visar sig inte kunna funka på dessa långa avstånd angående precisionen, vad tittar jag efter då? jag har inte fått klartecken med ljuddämpare ännu och ska jag avlossa skott på 250m eller mer så vill jag ha liten rekyl. tips på kalibrar som inte behöver dämpare men som har liknande rekyl som en dämpad 308? jag vet att 6mm är ok i SA , så en 60 cm 6xc kanske med en 100 grains rhino? 6,5x55 med en bra 140 grains kula 270 wsm med 130 grains kula 300 h/h med 180 grains kula 7mm med en 140 grains kula Jag kommer att ha med 375 H/H pipan med 250 grains bearclaw för bergs/bushjakten! Halva resan är förberedelserna!
Publicerat November 26, 201411 yr Liknande rekyl som en dämpad 308 blir nog svårt. 7mm-08 i en bössa med skapligt lång pipa är väl det som ligger närmast om du med ringa rekyl skall ha brukbar jaktlig effekt på 'plains game' på 250 m...eller 7x57. 7mm-08 togs ju fram av metallsiluettskyttar i USA enkom för att leverera förhållandevis mycket anslagsenergi på långa håll utan att rekylen ändå blir alltför blodig. Kanske en 7mm-08 med t.ex 150 grains Nosler Accubond (bra BC!) eller varför inte en hederlig Partition (som öppnar bra även på lite längre avstånd)
Publicerat December 7, 201411 yr Författare Liknande rekyl som en dämpad 308 blir nog svårt. 7mm-08 i en bössa med skapligt lång pipa är väl det som ligger närmast om du med ringa rekyl skall ha brukbar jaktlig effekt på 'plains game' på 250 m...eller 7x57. 7mm-08 togs ju fram av metallsiluettskyttar i USA enkom för att leverera förhållandevis mycket anslagsenergi på långa håll utan att rekylen ändå blir alltför blodig. Kanske en 7mm-08 med t.ex 150 grains Nosler Accubond (bra BC!) eller varför inte en hederlig Partition (som öppnar bra även på lite längre avstånd) spinner vidare på detta svar: är 7mm08 betydligt bättre än 308? har 7mm08 mindre rekyl än ex 3006?
Publicerat December 8, 201411 yr Ja! 7-08 är väldigt mycket bättre än 308 (på att skjuta 7mm kulor ) har haft både 7-08 och 308 och skillnaden med samma kulvikt är knappt märkbar. om man resonerar såhär: Har du en 308 så är 7-08 helt överflödig (eller tvärt om för den delen) skall du ha en (1) ny pipa då är 7-08 hur trevlig som helst. dessutom finns fabriksladdat från norma och Remington, viktigt då det bör stå "7-08" i botten på hylsorna du flyger med så det inte är omformade från annan kaliber. (tjänstemännen skiter i vad det är i verkligheten utan vad som står på). Jag upplevde rekylen i7-05 som mellan 6,5 och 308 i den jag hade med standard fabriksladdningar
Publicerat December 16, 201411 yr Författare Fick ny info från sydafrika, nu är det tillåtet med ljuddämpare