Publicerat November 23, 201411 yr Hej På väg hem ikväll så fick vi stanna för ett par rådjur på en mindre byväg. När smaldjuret vänder om och ska gå tillbaka över vägen så ser jag att det satt gula plastbrickor i öronen på henne, likt sådana man använder till tamboskap. Det råder ingen tvekan om att det var sådana brickor då hon passerade på ca 20 m framför bilen. Detta var ca 7 km söder om Alvesta, Kronobergs län. Jag vet att projekt Sydälg har märkt/ska märka rådjur men det är ju med GPS-halsband och det är ca 4 mil till projektområdets västa gräns. David
Publicerat November 23, 201411 yr Hej Forskarna använder sådana gula brickor när dom märker tex rådjur. Vi fällde ett rådjur för några år sedan med öronbrickor. Jag tog kontakt med Grimsö som det visade sig hade märkt rådjuret för något år sedan. Dom berättade var dom märkt det och var det hade setts tidigare. Det här djuret hade ingen sändare. Dom var väldigt tacksamma för infon dom fick att det var fält. Det hade vandrat riktigt långt från där det blev märkt ca 7 mil. Lyckades du se numret på öronmärket så kanske du också kan få reda på vart det blev märkt. Thomas
Publicerat November 24, 201411 yr Även dom man märker med sändare sätter man öronbrickor på för att kunna se hur många gånger och vart djuret obsas eller fångas.
Publicerat December 5, 201411 yr Författare Det är iaf inget som SvJF vet något om. Projekt Sydälg har inte börjat märka rådjur än enligt JVK i Kronoberg, Elias Turesson.