Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppfågeljaktstråden gällande kulor och krut

Featured Replies

Publicerat

Hej! posta gärna här era erfarenheter av hp och fmj, skottverkan och vilken hastighet den var. Är ute efter nytt recept i år och vill att det ska bli ultimat. Jag kör med 6,5x55 och har tröttnat på hålspets men fmj utbudet är ju inte så stort. Det står mellan lapua fmj 100 grain och norma fmj 120 grain. Jag kan iof tänka mig en hålspets som inte slår sönder om en sådan finnes? 

Jag har 68cm pipa och vill gärna ha åsikter om lämpligt krut (väderbeständigt! så okänsligt som möjligt) till lätta 100-120 grains kulor. Hört om N160 men är det så vettigt till 100 grains kula? 

Mvh Henke

Publicerat

Nu ska jag vara riktigt tråkig. Kan inte annat för jag har aldrig handladdat utan bara använt fabriksammo..  :tongue:

Men en bättre kula och laddning i 6,5 till toppfågel än norma DL fält 900m/s tror jag inte går att få fram.

Anledning? - Det kan liksom inte bli bättre än vad den redan är!

Publicerat
  • Författare

900m/s i 74cm pipa ja  ;) ca 880m/s i min pipa och ca 850m/s med standard 60cm pipa. Jo jag har använt den och den är riktigt bra. GT kulorna är ett alternativt men jag hade tänkt offra BC till förmån för lättare kulor. Tror jag iaf... 

Nu ska jag vara riktigt tråkig. Kan inte annat för jag har aldrig handladdat utan bara använt fabriksammo..  :tongue:

Men en bättre kula och laddning i 6,5 till toppfågel än norma DL fält 900m/s tror jag inte går att få fram.

Anledning? - Det kan liksom inte bli bättre än vad den redan är!

Publicerat

Det är ju bara att testa! Jag kan som sagt inte tipsa om annat än fabriksladdningar. Ska lista de jag testat ordentligt:

-Norma jaktmatch, hålspets (vet inte vikt och fart.) Dålig. Slår sönder.

-Norma jaktmatch helmantel. Mycket dålig. Dödar inte. långa flygsträckor. Värsta jag sett var en orre som efter skott bytte träd och såg ut att börja picka björkskott igen. Nästa skott föll den. Hade två hål genom sig vid flåning..

-Lapua trainer. helmantel. Mycket bra fågelkula! Men för dålig BC för toppjakt.

-Lapua Scenar, hålspets, mycket bra! Testat 7,8 och 9g. Mest 7 grammaren. Pålitlig och dödar mycket bra. Ett och annat skärande skott men mycket sällan, max 1 på 50. Kan spränga. Rena bakskott genom plåten ger sprängt bröst för det mesta. Limmad eller nålad spets ger ingen märkbar skillnad. Detta var absoluta favoriten tills jag testade DL.

Norma DL, fält. Bästa jag provat. Samma generella kulbana som scenar. Dvs inskjuten på 200 ger, +5 0 (-8-10) och (-20-25) på 100, 200, 250 och 300m. Stabil. Dödar utan att ge skärningar, kan inte minnas några men det har säkert hänt men så sällan att det är obefintligt, kanske 1 på 100. Spränger ytterst sällan, stabilare än scenar. Ger förstöring vid bakskott men inte mer än lovligt.

Kulbana och precision gav mig i det närmaste perfekt träff% upp till 300m. Kan inte tänka mig att det går att få det bättre med andra kulor, kalibrar eller farter hur man än bär sig åt. Säkert lika bra! Men knappast bättre. Om man nu inte eftersträvar extremhåll och alla tekniska och digitala hjälpmedel som finns. Det jag hållit på med är standardstudsare med normala kikare och avståndsmätare som hjälpmedel.

Men det är ju bara att experimentera på! Jag är perfektionist men ändrar inte det som funkar och sett till hur detta recept fungerat så har jag aldrig haft orsak att ändra på någonting.  :smile:

Publicerat

Det är ju bara att testa! Jag kan som sagt inte tipsa om annat än fabriksladdningar. Ska lista de jag testat ordentligt:

-Norma jaktmatch, hålspets (vet inte vikt och fart.) Dålig. Slår sönder.

-Norma jaktmatch helmantel. Mycket dålig. Dödar inte. långa flygsträckor. Värsta jag sett var en orre som efter skott bytte träd och såg ut att börja picka björkskott igen. Nästa skott föll den. Hade två hål genom sig vid flåning..

-Lapua trainer. helmantel. Mycket bra fågelkula! Men för dålig BC för toppjakt.

-Lapua Scenar, hålspets, mycket bra! Testat 7,8 och 9g. Mest 7 grammaren. Pålitlig och dödar mycket bra. Ett och annat skärande skott men mycket sällan, max 1 på 50. Kan spränga. Rena bakskott genom plåten ger sprängt bröst för det mesta. Limmad eller nålad spets ger ingen märkbar skillnad. Detta var absoluta favoriten tills jag testade DL.

Norma DL, fält. Bästa jag provat. Samma generella kulbana som scenar. Dvs inskjuten på 200 ger, +5 0 (-8-10) och (-20-25) på 100, 200, 250 och 300m. Stabil. Dödar utan att ge skärningar, kan inte minnas några men det har säkert hänt men så sällan att det är obefintligt, kanske 1 på 100. Spränger ytterst sällan, stabilare än scenar. Ger förstöring vid bakskott men inte mer än lovligt.

Kulbana och precision gav mig i det närmaste perfekt träff% upp till 300m. Kan inte tänka mig att det går att få det bättre med andra kulor, kalibrar eller farter hur man än bär sig åt. Säkert lika bra! Men knappast bättre. Om man nu inte eftersträvar extremhåll och alla tekniska och digitala hjälpmedel som finns. Det jag hållit på med är standardstudsare med normala kikare och avståndsmätare som hjälpmedel.

Men det är ju bara att experimentera på! Jag är perfektionist men ändrar inte det som funkar och sett till hur detta recept fungerat så har jag aldrig haft orsak att ändra på någonting.  :smile:

Tillägg:

jag är mycket skeptisk till helmantel på toppfågel om man väljer kulor med hög BC vilket man ju vill ha för denna jaktform. Har testat några till också kom jag på, långa helmantelkulor, silverblixt och sånt. Och det är för dålig "död" i 6,5 och spetsiga långa kulor som jag ser det. Skärskotten blir för många.

Publicerat
  • Författare

Intressant angående fmj  :huh:. Logiskt sett så riskerar dom ju att skadeskjuta eller ge långa flyktsträckor. Men det är så rackarns tråkigt med trasiga fåglar pga hålspets också. Kanske en Lapua 6,5gram laddad till 950m/s knockar tillräckligt utan att trasa sönder. Eller så laddar man en GT eller 123 grains scenar lite lugnare typ 850. 

Publicerat

Fått väldigt jämna hastigheter med URP (dock i 270)

När jag laddade 6,5 tyckte jag MRP va minst temperaturkänsligt.

50grs mrp bakom scenar 123grs tror jag skulle sitta som en fläskläpp

Publicerat
  • Författare

Har för tillfället URP och n550 hemma, de går riktigt fint i 06:an men tänkte prova nått singelbas till 6,5:an då det verkar va minst väderkänsligt? Intressant att du anser mrp va väderbeständigt då jag läst om att en del uppfattar det som värst i det avseendet :confused: . 123:an bör va snällare mot fågeln än 108:an som jag använt. 

Publicerat

Nja, vill nog påstå att dubbelbasen är mindre temperaturkänsligt det jag har noterat.

MEN, jag är inget facit. kan va annorlunda i din bössa

Publicerat
  • Författare

Jag har heller aldrig haft problem med dubbelbas men jag har heller aldrig laddat dom i +5 grader och skjutit i -20. Ok tack för tipset!

Publicerat

Intressant angående fmj  :huh:. Logiskt sett så riskerar dom ju att skadeskjuta eller ge långa flyktsträckor. Men det är så rackarns tråkigt med trasiga fåglar pga hålspets också. Kanske en Lapua 6,5gram laddad till 950m/s knockar tillräckligt utan att trasa sönder. Eller så laddar man en GT eller 123 grains scenar lite lugnare typ 850. 

Har för mig att en jaktkompis testade exakt det för längesedan. Minns inte resultatet men det lär vara bra död i den!

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

Är det ingen som använder Lapuas D46 FMJ 144 grain till toppfågel i 6,5x55? Hur bra skjuter den kulan egentligen? står väldigt lite skrivet om den här och på andra ställen. 

Publicerat

Är det ingen som använder Lapuas D46 FMJ 144 grain till toppfågel i 6,5x55? Hur bra skjuter den kulan egentligen? står väldigt lite skrivet om den här och på andra ställen. 

När jag testade den i 308 så sköt den inte lika bra som Scenar eller lock base,hört liknande av flera.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Ok, ja det finns väl en anledning till att det inte skrivits så mkt om den då. Är sugen på att testa fmj igen på fågel, sköt sönder en fågel med norma GT i vintras trots låg fart och träff på 220m. Lapuas fmj rundnos är ju ett alternativ men iom den uberdåliga bc:n känner jag att jag nästan lika gärna kan jaga med .222:an istället för att konka runt på min tunga 6,5:a. Jag har den ju i stort sätt för bc:ns skull  :smile: Normas 120 fmj skjuter skit i min bössa 60-70mm på 200, kan jag icke acceptera. 

Publicerat

Lapua Lock Base är ju en hederlig helmantel och den har skjutit sjukt bra i mina bössor.bra b.c och bra pris.

/Mike

Publicerat

Jag köpte på mig rätt många och tänkte ha till långhållsskytte. Jag har svårt att få dem att skjuta bra, men det ser ut som att det bara gäller riktigt hårda laddningar, när jag backat laddningarna en bra bit är det mycket bättre.  Du kan få köpa ett gäng och testa, på jaktliga avstånd måste man  ju inte bräddfylla hylsorna för att pressa ut de sista m/s

Publicerat

Testat den till trädskällarjakten men gav upp den då det krävdes att man spräckte ryggbenet för att undvika eftersök visserligen hittade finnen dem flesta men var innan Astrons tid så slutade ofta med sökande av hund som ofta återfanns mätt :wallbash:

Och eftersök på toppjakten är ingen enkel sak då hundar sällan finns tillgängliga!

Skjuter GT bra är mitt råd att forsätta med den, en sönderskjuten fågel är inget att döma ut en kula på. Känner dem som skjutit hundratals fåglar med den kulan och är fortsatt nöjda. Visst är det en balansgång gillar inte alls att dem fina fåglarna blir trasiga men ännu värre att se fågeln segla iväg träffad och tvingas lägga timmar på sökande som ofta misslyckas.

Publicerat
  • Författare

Testat den till trädskällarjakten men gav upp den då det krävdes att man spräckte ryggbenet för att undvika eftersök visserligen hittade finnen dem flesta men var innan Astrons tid så slutade ofta med sökande av hund som ofta återfanns mätt :wallbash:

Och eftersök på toppjakten är ingen enkel sak då hundar sällan finns tillgängliga!

Skjuter GT bra är mitt råd att forsätta med den, en sönderskjuten fågel är inget att döma ut en kula på. Känner dem som skjutit hundratals fåglar med den kulan och är fortsatt nöjda. Visst är det en balansgång gillar inte alls att dem fina fåglarna blir trasiga men ännu värre att se fågeln segla iväg träffad och tvingas lägga timmar på sökande som ofta misslyckas.

Du absolut en poäng i det. Problemet är när man som sörmlänning endast åker upp ett par gånger om året. Då kan en sönderskjuten fågel va ganska betydande i sammanhanget. MEN, hellre det än skadeskjuting helt klart. GT är kvar som min 1st toppladdning men fundera på att testa Lapua lock base trots allt. Har aldrig testat den, men kan ju ha med två sorters ammo beroende på avstånd etc. 

Publicerat
  • Författare

Jag köpte på mig rätt många och tänkte ha till långhållsskytte. Jag har svårt att få dem att skjuta bra, men det ser ut som att det bara gäller riktigt hårda laddningar, när jag backat laddningarna en bra bit är det mycket bättre.  Du kan få köpa ett gäng och testa, på jaktliga avstånd måste man  ju inte bräddfylla hylsorna för att pressa ut de sista m/s

Tack för erbjudandet, men jag tror jag testar lock-base om det blir test av fmj. 

Publicerat

tänkte spinna vidare på toppfågelkula men inte som rek utan mer som foundering/förslag om den är vettig.

Nosler 10gr Custom Competition?

tror jag frågat förut då jag sköt en orre framifrån på 170m, träffade 1cm för lågt och tog toppen på bröstbenet vilket gav en förfärlig syn på baksidan även om köttet var ok!

det är annars en kula som skjuter hyfsat för mig mf för vettigt pris.

mvh