Publicerat November 27, 201411 yr Hej! Jag skulle hemskt gärna vilja jaga räv och mård pga viltvården på skogsfågel och även för att jag vill! Frågan är bara hur jag ska lyckas?! Har ingen hund, har inge fällor.. Och är stunden så pengar finns de dåligt av. Har aldrig lycktas fått in någon räv på lock... Och har ingen tillgång till någon åtel :/ Någon som har någon idé om hur jag kan lyckas? Alla tips är välkomna!
Publicerat November 27, 201411 yr Mård tar du lättast i fälla..och räv lättast på åtel. Locka räv brukar vara ganska simpelt på nyslagen vall med muspip.
Publicerat November 27, 201411 yr Att spåra mård, och förhoppningsvis lyckas ringa den i ett träd, är väl en gammalt väl beprövad jakt. God kondition, nysnö och hagelbössan är vad som behövs
Publicerat November 27, 201411 yr Likaså kan man spåra räv och ta den i legan.. Inte det lättaste och det kräver lite mark samt nysnö.. Men helt klart lär man sig djurens rörelsemönster och terrängval..och med de kunskaperna så kommer man lyckas i framtiden.
Publicerat November 28, 201411 yr Har du några åkrar på din jaktmark så spana av dessa vid gryning och skymning. Då kan man få läge på rävar.
Publicerat November 28, 201411 yr Författare Har du några åkrar på din jaktmark så spana av dessa vid gryning och skymning. Då kan man få läge på rävar. Bor i norra Dalarna, och finns inga åkrar här..
Publicerat November 28, 201411 yr Ja då är det nog bara att försöka få igång en åtel. Det ger nog bästa utdelningen på sikt också. Har själv en snikabirumfälla för räv och har hittills tagit en räv på 2-år men desto fler grävlingar. Bor du så till att du kan ha åteln synlig från huset så är det perfekt. Annars måste man nog bygga en koja. Har man all tid i världen så kan man ju utbilda sig och börja snara räv. Det är ju väldigt effektivt om man får kläm på det. Sedan finns det ju billiga mårdfällor. http://www.blocket.se/vasterbotten/Belisle_120_X__slagfalla_mard__godkand_52659447.htm?sa=1 Man behöver bara bygga ett "hus" till fällan.
Publicerat November 28, 201411 yr Författare Ja då är det nog bara att försöka få igång en åtel. Det ger nog bästa utdelningen på sikt också. Har själv en snikabirumfälla för räv och har hittills tagit en räv på 2-år men desto fler grävlingar. Bor du så till att du kan ha åteln synlig från huset så är det perfekt. Annars måste man nog bygga en koja. Har man all tid i världen så kan man ju utbilda sig och börja snara räv. Det är ju väldigt effektivt om man får kläm på det. Sedan finns det ju billiga mårdfällor. http://www.blocket.se/vasterbotten/Belisle_120_X__slagfalla_mard__godkand_52659447.htm?sa=1 Man behöver bara bygga ett "hus" till fällan. Okej! Har ingen möjlighet att fixa åtel från huset, poliser som grannar väldigt nära... Och mina jaktmarker är det långt till så bygga koja och åka hela vägen dit lite då och då känns väldigt jobbigt... Får väl bli nå fällor kanske,
Publicerat November 28, 201411 yr Prova att locka räv! Löjligt roligt och utmanande jakt som inte kräver att du bor i närheten. Läs på lite först., jaga sedan:)