Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trofehjälp

Featured Replies

Publicerat

Någon som kan hjälpa mig att såga en rådjursskalle? Jag har varken kunskap eller utrustning för detta  :-

Hur gör man sen?

Publicerat

Om det är en fin trofe´hade jag nog lämnat in den för montage, kostar inte så många hundralappar.

Annars är det bara att såga skallen med ett rakt snitt och sen koka och putsa..är väl så att övning ger färdighet, och är det ingen medaljtrofe skulle iaf jag göra det själv för övnings skull. Värsta som kan hända är att det blir lite snett!

Kalle

Publicerat
  • Författare

Absolut inget guldhorn men mitt första rådjur så det är lite speciellt. Vill inte bängla till det själv så därför kollar jag om det finns någon som kanske gjort detta tidigare som kan hjälpa till.  :)

Publicerat

Högst personlig smak, men jag tycker det är snyggare med skallen hel!

Publicerat

Nu vet jag inte vilken kunksap du har men jag brukar göra så här:

1. Flå skallen, var försiktig när du tar bort brosket längst fram på nosen, "näsbenet" kan vara lite skört där.

2. Såga trofén, en linje från längst ut på näsbenet - strax under halva ögat - en bit ovan rosenstockarna.

3. Koka bort allt kött som du inte får bort när du flår skallen, varierar i tid, jag brukar linda in hornen i nåt då, typ folie...vet dock inte om det behövs egentligen. (detta brukar kunna lukta lite illa ;D)

4. Skrapa bort resten av allt dött kött och alla rester som finns på kraniet.

5. Köp Väteperoxid/vätesuperoxid - det står på flaskan vilken styrka du skall ha, tror det är typ 30 %. Vadda kraniet med bomull eller motsvarnde som är dränkt i vätskan. Passa så du inte får nåt på dig eller dina kläder ;D.

6. Köp eller bygg en sköld och dra fast trofén! Bäst att dra fast från baksidan så inte skruvarna syns på framsidan.

Lycka till!

Publicerat

1. skjut bocken  ;);D

2. flå skallen.

3. skär bort så mycket som möjli´gt av alla köttigheter.

4. såga ett snitt typ som erkon säger, skicka med en bild, tyckte det vart en okej sågning

5. tag finaste stekgrytan o lägg i trofen o täck med vatten, täck INTE rosenstockarna, baksidan av rosenstockarna kan hamna lite under vatten men det gör inget, där syns ju inget ändå när han sitter på väggen.

istället för vätesuperoxid, brukar jag ha i ca 2dl vit tvättmedel, koka tills skallen ser ren ut och peta bort köttigheter under tiden.

en tandläkar tandstensskrapare(eller vad det heter) e bra och peta med in under rosenstockarna och i små utrymmen.

6. ta upp trofen och skölj den i vatten, när den torkat upp från kokningen så blir den vit(har mina blivit iallafall) av blekmedlet i vittvättmedlet, tycker det är bättre än att hålla på med vätesuperoxid då det fräter o stänker, inge skönt å få på händerna o det blir förmodligen j-vligt suddigt om du får det i ögonen.

7. montera monsterbocken på nån sköld ;D, brukar limma fast trofen med superlim

post-907-1161268992_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Hmmm verkar inte så svårt, annat är detta med sågningen att få det rakt. Vad för såg skall användas? Bågfilen?

Publicerat

bågfilen e nog ingen bra ide´. då får du nog stå å nöta tills du blir blå då tänderna förmodligen fettar igen..

prova en vass fogsvans eller en riktig slaktsåg.

om du känner dig osäker på sågningen så kan du ju alltid såga så du spar hela ögon hålorna och spara lite mer på själva nos benet, då kan du slipa  trofen på en bra verkstads slip typ en svarv med rund slipskiva med en diameter som täcker hela trofens baksida av skallbenet.

sågar du däremot förmycket så e de inte mycket o göra åt...

mvh johan

Publicerat
Någon som kan hjälpa mig att såga en rådjursskalle? Jag har varken kunskap eller utrustning för detta  :-

Hur gör man sen?

Lämna in den på Kalix Naturbruksgymnasium så får Du professionell hjälp. ;D ;)

Publicerat
1. skjut bocken  ;);D

2. flå skallen.

3. skär bort så mycket som möjli´gt av alla köttigheter.

4. såga ett snitt typ som erkon säger, skicka med en bild, tyckte det vart en okej sågning

5. tag finaste stekgrytan o lägg i trofen o täck med vatten, täck INTE rosenstockarna, baksidan av rosenstockarna kan hamna lite under vatten men det gör inget, där syns ju inget ändå när han sitter på väggen.

istället för vätesuperoxid, brukar jag ha i ca 2dl vit tvättmedel, koka tills skallen ser ren ut och peta bort köttigheter under tiden.

en tandläkar tandstensskrapare(eller vad det heter) e bra och peta med in under rosenstockarna och i små utrymmen.

6. ta upp trofen och skölj den i vatten, när den torkat upp från kokningen så blir den vit(har mina blivit iallafall) av blekmedlet i vittvättmedlet, tycker det är bättre än att hålla på med vätesuperoxid då det fräter o stänker, inge skönt å få på händerna o det blir förmodligen j-vligt suddigt om du får det i ögonen.

7. montera monsterbocken på nån sköld ;D, brukar limma fast trofen med superlim

Helt klart befogad p 1.  ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Jag sågar det åt dig om du vill, en kompis till mig har en speciell jigg som man spänner fast det i.

Flå det bara först.

Handleder dig sen i kokning och blekning.

Publicerat
  • Författare

Kanon, ska ta itu med flåning inom kort. Jag hör av mig.

ska jag frysa skallen efter flåning så den inte surnar?

Publicerat
Kanon, ska ta itu med flåning inom kort. Jag hör av mig.

ska jag frysa skallen efter flåning så den inte surnar?

Se där Du hade hjälp i närheten. ;D

Publicerat

Bra att du inte hann prova bågfilen ;)

En fintandad såg med HÖG rygg är bra för att få ett jämt, rakt snitt..

Mvh

F

Publicerat

En konservator jag var på studie besök hos skulle bara såga 4 skallar och lägga på kokning innan han skulle börja med oss, han såga 4 bockar och la dom i grytan på mindre än 10 min och där var inte många mm som skulle slippas på dom kan jag lova... övning ger färdighet, har en beskrivning hur han gjorde någonstans kan leta upp den om intresse finns...