Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Apropå vapenförvaring i annan tråd

Featured Replies

Publicerat

Jag har inte tänkt på detta tidigare, men vapenförvaring på annan plats än på bostadsadress (bostadsutrymmet) är ju inte aktuellt enligt länsman . Min dotter förvarar under veckorna sina vapen i ett eget ss 3492 skåp i en larmad kasun (hon sover inte i kasunen). Jag gissar att det kan finnas någon form av undantag när det gäller minderåriga, men det har hon inga papper på.

Ni som åker buss med era vapen, har ni någon gång blivit ombedda att lägga vapnet i bussens bagageutrymme?

Jag skulle inte vilja göra det, men när chauffören säger till min 17-åring så är hon snäll och lyder förståss.

Jag har sagt till henne att om det händer igen är det bättre att avstå från resan.

Publicerat

Inom räckhåll och synfält om man inte låser fast lådan med typ mc bygel lås i bagageutrymmet. Christian

Publicerat
  • Författare

Inom räckhåll och synfält om man inte låser fast lådan med typ mc bygel lås i bagageutrymmet. Christian

Behövs någon sorts papper på förvaringen i kasun tror du?
  • 2 years later...
Publicerat

Kapar denna tråd istället för att skapa en ny.

Jag har tillstånd att förvara mina vapen på annan ort än där jag är folkbokförd, får jag förvara (givetvis i godkänns skåp) ett eller flera av dessa vapen där jag är folkbokförd eller är de "låsta" till en adress?

//David

Publicerat

Du har i din ansökan angett var det skulle förvaras, där skall de förvaras, om du för en kortare eller längre tid förvarar dem i ditt eget hem är det inget fel, inget konstigt eller dåligt men självfallet är det då som så att du kan få svårt att motivera ett vidare medgivande av förvaring på annan ort.

Detta är ju ett undantag från normal tillståndet att vapnen skall vara där man bor, oaktat om det är skitområde eller att man inte avser att jaga just där. /C 

Publicerat

Du har helt rätt i att det blir lite bakvänt, anledningen är att jag vill ha en hagelbock där jag är skriven för att övningsskjuta men jagar endast på förvaringsorten. Ett behov som uppstått efter att jag sökte "förvara hos annan"-tillståndet.

Tror faktiskt inte att det skulle skapa några större problem om det mot förmodan blir en kontroll, ev frågar jag en handläggare annars håller jag ögonen öppna för ett litet skåp, det brukar ju dyka upp med jämna mellanrum.
//David

Publicerat

Tja, det där är en enkel sak, fråga inte, kolla inte, har en korrekt förvaring på båda platserna och skulle det någon gång ske en husrannsakan, dvs enda gången då plisen besöker en utan förvarning, då har man i 99 av 100 fall helt andra bekymmer som vida överstiger de som myndigheten kan komma att anse sig ha funnit. 

Men för klarhetens skull, du får alltså inte ha pangen på en 3:e adress dvs inte den dit du fått särskilt förvaringstillstånd och inte i ditt hem, det är uteslutet att det kommer att vara ok för myndigheten.

/C

Publicerat

Haha, sant igen! Blir det husrannsakan har jag förmodligen andra bekymmer...

Gott nytt år

Publicerat

Om du har för avsikt att ha adekvat vapenskåp hemma så finns det väl ingen anledning att förvara något vapen annat än hemma hos dig? Det är ju bara att ta med dig ditt/dina vapen när du skall på jakt? Vidare bör man övningsskjuta alla sina vapen under hela året ;) 

Inte det svaret du efterfrågade men men...