Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

lackering av vapen?

Featured Replies

Publicerat

Hej allesammans,

Det är så att jag numera har hamnat som inhyrd på en arbetsplats där vi tillverkar kylanläggningar.

Plåtarna till dessa kylmaskinerna skickas ibland (cirka 3ggr/vecka till en extern lackfirma).

Idag när vi var på studiebesök hos en annan firma som köpt upp det företaget jag jobbar för så slog det mig, när jag stod och kikade på några plåtar att man kanske kan låta lacka bössan.

Jag vill ha sandfärg på min Sako AII, vilket inte är några problem. Man kan få den både blank och "knottrig" (den "knottriga" ska vara äckligt slitstark).

Lackeringen är väll pulverlackreing vad jag kan förstå och processen är i stil med att Plåtarna avfettas och sedan lackeras och sedan passerar de en ugn med en värme kring 2-300 grader.

Skulle detta vara en katastrof att genomföra på bössan eller tror ni att det kan vara en bra idé?

Förfarandet påminner väll om hur man gör med ceracoat om jag förstått allt rätt.

Är det något mer än pipmynningen och lådans tre öppningar som man bör vara varsam med?

Mvh

Joacim

Publicerat

Näver mind, jag läser visst inget vidare väl idag.

/Christian 

Publicerat
  • Författare

Näver mind, jag läser visst inget vidare väl idag.

/Christian

Synd då jag faktiskt hade på känn att du skulle komma med vettig input i frågan.

Jaja, vi får se om det finns någon annan som har koll på det här.

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Ska man tolka tystnaden som att det är fullt möjligt? ;)

Publicerat

Tja, pipa o låda kan nog pulverlackas och härdas, stocken klarar inte tempen, att få in lack i lådan/patronläge, på slutstyckets klackar är no-no, det samma med trycke osv.

Så en rejäl rivning, en rejäl avfettning och så är det nog gå som gäller.

http://www.brownells.com/gunsmith-tools-supplies/metal-prep-coloring/paint-finishes/bake-on-aerosol-paints/gun-kote-oven-cure-gun-finish-prod1150.aspx 

Titta på härdningstempen där för Gun coat så är det ok för din del med, jag skulle dock vara otroligt försiktig med varianser och toppar på värmen i härdskåp./Christian

Publicerat
  • Författare

Tja, pipa o låda kan nog pulverlackas och härdas, stocken klarar inte tempen, att få in lack i lådan/patronläge, på slutstyckets klackar är no-no, det samma med trycke osv.

Så en rejäl rivning, en rejäl avfettning och så är det nog gå som gäller.

http://www.brownells.com/gunsmith-tools-supplies/metal-prep-coloring/paint-finishes/bake-on-aerosol-paints/gun-kote-oven-cure-gun-finish-prod1150.aspx

Titta på härdningstempen där för Gun coat så är det ok för din del med, jag skulle dock vara otroligt försiktig med varianser och toppar på värmen i härdskåp./Christian

Att kolla på nu då är alltså en fiffig lösning att maskera alla öppna utrymmen där man inte vill ha färg.

Dessutom kontakta lackeringsfirman för att garantera en maxtemperatur på 300 grader utan några markanta ökningar/minskningar.

Tack Christian!

Mvh

Joacim

Publicerat

Pulverlack blir ju jävligt snyggt. Men annars tycker jag våtlack funkar bra rent funktionsmässigt. En epoxigrund tätar så in i helvete, skulle säga att det är världens bästa rostskyddsmedel. 

Publicerat
  • Författare

Pulverlack blir ju jävligt snyggt. Men annars tycker jag våtlack funkar bra rent funktionsmässigt. En epoxigrund tätar så in i helvete, skulle säga att det är världens bästa rostskyddsmedel.

Är inte så haj på det här med lackering så jag ska inte lova att det är just pulverlack - kan vara något annat också. Men just den här knottriga ytan ska vara djävulskt hållbart. Det är samma typ som viss butiksinredning på hyllor och sådant, men där verkar det vanligaste vara typ svart/grå kulör, jag hade tänkt sandfärgat biege/brun typ eller om man kan få någon grön nyans - det hade nog gjort sig bättre ihop med kolven.

Mvh

Joacim

Publicerat

Förmodligen är det pulverlack.