Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

pipämne. licenspliktigt eller ej?

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder. Kan jag köpa på mig ett eller två pipämnen för o ha i säkert förvar tills jag beslutat mig om diverse saker?

Tänkte då rena pipämnen som inte har fått ett patronläge

Publicerat

RobbanM berättade när han byggde min Stumpan om den kontrollant från Plisen som besökte honom i år. Denna ansåg att pipämne, utan patronläge var vapendelar, och att Robban då hade lite för många sådana hemma för sitt tillstånd. Hur Robbans tillstånd såg ut vet jag inte men dessa båda herrar blev inte överens. Robban menade att i princip vilket rör som helst skulle kunna klassas som en potentiell vapendel och då kräva tillstånd. T.ex de rör han då svetsade in ångpannor - varför hans arbetsgivare i de läget borde behöva licens för varje rörstum de hade på lager.

Det var vad jag fick berättat för mig, gjorde dig kanske inte klokare. Vad lagen säger vet jag icke.

/M

Publicerat
  • Författare

Hejsan. Jo han hade lite bekymmer med detdär när han fixade min bössa oxå. Därav min fundering. Jag tänkte i all min enkelhet om man skulle råka springa på ett nerlagt projekt med fint pipämne. Enklast hade ju bara varit där och då ge ett bud o fått med sig ämnet :)

Publicerat

du kan iaf inte söka licens på ett pipämne. det måste vara ett patronläge/kaliber innan man får licensen annars får man luras lite.

har försökt, men vapensmed/handlare måste till.

Publicerat
  • Författare

Okej. Så man kan inte söka licens på ett pipämne som privatperson men det är licenspliktigt :D

Aja jag får börja kolla runt lite sakta då efter eventuell smed som har lust o jobba lite sensre till våren :)

Publicerat

Du har handlartillstånd, bara ta hem röret.

Publicerat
  • Författare

Sant :D ska bara lista ut kuldiametern samt tillverkare man ska ha nu då.

Publicerat

Turbo kan ju bli vår nya rör-supplier :D

Publicerat

Pipämnen är licenspliktiga oavsett om dom har färdigt patronläge eller inte! Förövrigt inga problem för privatperson att få tillstånd på x-antal ämnen. Samma sak gäller vid privat import av dessa! :)

Publicerat

Gäller det även hagelpipämnen? Har nämligen en jäkla massa vattenledningsrör utan licens både hemma och hos diverse arbetsgivare. ;)

Publicerat

Tja, det är väl upp till ditt eget samvete vad du hävdar att dom ska brukas till? ;) Du kan ju ha 100 oregistrerade pipämnen hemma utan att någon bryr sig. Men kommer mot all förmodan polisen hem till dig och vill kolla ditt vapenskåp, då kan det ju bli vissa problem ;)

Publicerat

Pipämnen är licenspliktiga oavsett om dom har färdigt patronläge eller inte! Förövrigt inga problem för privatperson att få tillstånd på x-antal ämnen. Samma sak gäller vid privat import av dessa! :)

Tro mig, det går/gick inte i Skåne. Det har varit en jävla cirkus emellanåt. Sen har du säkert rätt regelmässigt.
Publicerat

Vad exakt är det som inte går bra???

Publicerat

Ett pip ämne UTAN räfflor och patronläge är ej licenspliktig vapendel, så pip ämnen till hagelbössor kan man

ha på lager utan licens.

mvh christer

Publicerat

Jag tror det kan råda lite begreppsförvirring.

Vad lagen säger vet jag icke.

Lagen nämner inte pipämne.

I stället är det RPS som tagit på sig att tolka när ett pipämne blir till licenspliktig pipa eller -pliktigt ämne.

Vilket har att göra med att de inte bara har med oss laglydiga att göra, utan även de som tillverkar sånt här: http://www.thefirearmblog.com/blog/2014/12/02/homemade-machine-pistols-seized-sweden/där man särskilt kan notera att vissa delar är beställda som "båtdelar".