Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vägrar sälja valpar till Värmland som kan bli vargmat

Featured Replies

Publicerat

Inte jag heller. Det är skillnad på "Ät allt vad du orkar" och "Har jag råd med det?".  

Publicerat

Det beslutet är upp till alla uppfödare och är bara att respektera, och personligen håller jag med honom till 100%.

Jag skulle aldrig släppa mina hundar i ett område där jag misstänkte att det fanns varg men å andra sidan har vi ju vargen lite överallt här nere i Skåne nu också och snart får man fundera på huruvida man skall släppa hund eller ej?

Min fördel är att jag alltid har hundarna på hagelavstånd och skulle gråben försöka sno en av mina damer så får han snabbt större bekymmer än att försöka hinna ikapp mina racerhundar!

Klart man bryr sig om sina valpar! Konstigt vore det annars?

Publicerat

Det är lätt att vara kategorisk och hävda att man aldrig skulle släppa i vargtrakter, så länge man inte bor där själv.

Det finns dock grader i helvetet, det finns här i Värmland inga vargfria marker. Då menar jag verkligen inte en enda kvadratmeter man kan vara 100% säker. Om man jagar i områden utan revirmarkerade par sjunker risken drastiskt men om man räknar med att alla 29 revir släpper en eller två ungvargar som vandrar ut för att söka partner, då kan ni själva räkna ut att strövargar finns överallt. Men det gäller å andra sidan hela mellansverige.

Det jag menar är att man kan inte låta bli att släppa, då blir det inget annat än vakjakt någonstans.

Publicerat

Jag menade inte att alla i Värmland som släpper hund är puckade och jag vet mycket väl att man måste låta jakthundar jaga, annars blir de tokiga. Jag vet för jag har två tokar hemma...

Men att inte vilja sälja nya jakthundar till Värmland har jag full förståelse för.

Publicerat

Det blir såklart en annan sak, jag förstår också att man inte vill sälja till Värmland. 

Parallellen är ändå att det blir en lyx man kan unna sig som uppfödare utanför vargland, precis som det att kunna släppa hund helt okritiskt.

Publicerat

Jo men den lyxen tycker jag alla uppfödare skal unna sig och inte bara sälja till första som visar upp plånboken!

Nu blev det inga valpar efter Ellen men jag hade hellre givit bort dem gratis till rätt personer än att se det som en monetär post, och så var min filosofi redan innan jag parade henne.

Jag har inga problem med att folk tar betalt för sina hundar, tvärtom, men man har också ett enormt ansvar som uppfödare och det är ändock ett liv man lämnar över...

Jag vet många i Jämtland som fortfarande vägrar sälja jämthundar till Skåne eftersom de inte vill ha "sina" hundar sprättade av grisar. Nu är inte efterfrågan på jämtar så stor längre här nere eftersom jämten behöver 20-30 jaktmarker bara för att gå och kissa, men principen var den samma.

Hade jag bott i Värmland och min jakthund skulle pensioneras så hade jag bytt jaktform eftersom jag aldrig vill hitta min hund uppkäkad, men det är hur jag skulle göra.

Jag kommer inte att släppa mina hundar som ändå går under pipan här nere i Skåne om det finns vargobs. Den risken tar jag inte. 

Publicerat

Jag skulle göra som säljaren.

tycker det är upp till var och en.

1 sälj det du vill sälja till den du vill sälja till, till det pris du vill ha, funkar inte det, fundera igen.

2 köp det du vill köpa, av vem du vill, till det pris du tänkt ge, funkar inte detta tänk om.

3 släpp hund där du tycker det är ok, funkar inte detta köp ny hund....... tråkigt men sant i vissa fall!

Publicerat

Varje gång man släpper taxen så vet jag aldrig om han kommer tillbaka eller om jag hittar den uppäten. En chansning är man släpper. Blir ingen ny hund för min del.

Är alldeles för mycket varg här så det kommer inte gå att få ner eller bort stammen så man kan känna sig trygg..

Publicerat

"Vägrar att sälja" ? Finns det nå tvång?

Vi sålde en helt annan sorts hund till Filipstad då ville ha nåt kort istället för långdrivare, jag ligger inte sömnlös.

Publicerat

Jag förstår uppfödaren, men så vet jag marker som har järnväg går rakt över marken och riksväg i anslutning. Det stryker med ett par hundar där kan jag säga. Det handlar om ansvar som ägare tycker jag. Vare sig du släpper vid riksvägar eller i vargrevir så är det upp till ägaren att göra bedömningen och förhoppningsvis ta säkerheten i första hand och jakten i andra.

Publicerat

Stora skillnaden mellan en varg och väg/järnväg är att det finns ingen bil eller tåg som aktivt söker upp hunden.

det gör vargen!

Tycker det är tragisk att det gått så långt men stödjer säljaren till 100%

Publicerat

Jag tycker att det är kanon att han inte säljer till oss i Värmland. Och speciellt när han lyckas med att få med det i Aftonhoran.

En artikel hur verkligheten ser ut.

Publicerat

edsvalla, jo reklam är ju bra,  men att inte sälja till värmland är ju lite konstigt, även om jag håller med, ni har väl några marker där riskerna är mindre?

kan väl inte var fullt av varg i hela värmland, även om jag tycker ni har alldelles för många!

Publicerat

edsvalla, jo reklam är ju bra,  men att inte sälja till värmland är ju lite konstigt, även om jag håller med, ni har väl några marker där riskerna är mindre?

kan väl inte var fullt av varg i hela värmland, även om jag tycker ni har alldelles för många!

Finns varg i stort sett hela värmland. Sen om det inte är varg där just när man ska jaga vet man ju inte.

Publicerat

Inte mycket ledig plats. Tror inte den här stämmer

post-5306-0-29700500-1418495487_thumb.pn

Publicerat

Jo det finns marker som inte är nerlusade utav varg (runt Edsvalla är det lugnt för tillfället) Men hur det ser ut i Värmland är det inte många som känner till så jag förstår han. Och att en person inte säljer valpar hit ser jag som ett väldigt litet problem. 

post-1357-0-12319900-1418495538_thumb.jp

Publicerat

Uppfödaren bestämmer helt och hållet vart valparna skall hamna och givetvis vill man ge sina avkommor bästa möjliga förutsättningar. Samma sak är det att man säljer inte jakthundar till folk som inte jagar.. Och begåvade människor säljer inte rottweilers och Amstaff till ungdomar i förorter.. Är man en uppfödare med ett seriöst avelsarbete så sållar man hårt.

Publicerat

edsvalla, jo reklam är ju bra, men att inte sälja till värmland är ju lite konstigt, även om jag håller med, ni har väl några marker där riskerna är mindre?

Jo, det kan det faktiskt, så illa är det.

Självklart har också uppfödare rätt att sälja till den man vill, med hundens bästa för ögonen. När det gäller varg känns det spontant självklart, men hur kalkylerar man med andra risker? Säljer inte pga svaga isar, hårt trafikerade vägar, järnvägar etc.

Jag säger inte att det är fel att vägra sälja till Värmland, men det är alltid en viss kalkylerad risk att släppa hund. Man kan argumentera för att detta blir känslomässiga faktorer i bedömningen som vi känner allt för väl i vargdebatten i övrigt.

Publicerat
  • Författare

Jag tycker att det är kanon att han inte säljer till oss i Värmland. Och speciellt när han lyckas med att få med det i Aftonhoran.

En artikel hur verkligheten ser ut.

Det började med att enbart artikeln stod i våra lokaltidningar i fredags o hur den har kommit till AB vet jag inte. Jag känner uppfödaren o 2 av hans barn.

Barnen är ägare till Djurmagazinet i Kalix. :thumbsup:

Publicerat

Verkligheten är att aftonbladet snappar upp artiklar från andra tidningar o pulicerar ,, förövrigt så väljer säljaren tillvilka han säljer,,,

Så inget fel där anser då jag,,

Publicerat

Helt upp till säljaren vem och vart man säljer sina valpar. Men tragiskt för dem drabbade inte nog att vargen förstör hundjakten för dem utan även gör det svårare att få köpa valp där man önskar :(

Publicerat

En finsk spets från min uppfödning bor och jagar i Säffle, han är snart fyra år och har turen att leva ännu, blir nog ingen fler till värmland för min del.