Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny men inte nyproducerad jägare medlem!

Featured Replies

Publicerat

Hej och välkommen! :)

Publicerat

Hej hallå 'doc'...och väkommen! :smile:

Mycket smakfull bysse...Manlichern...sonen som ärvt den kan skatta sig lycklig! :yes:

Jag har nog ungefär samma bakgrund som dig, men är kanske några 'futtiga' år yngre. Tog själv jägarexamen 1986 som 19-åring, innan dess jagat 'sen barnsben'. Delar din känsla för de gamla winchesterbyglarna också...när vi lekte cowboys som små ville jag alltid vara Hannibal Heyes (ur en fantastisk westernserie som hette 'Alias Smith & Jones' för er som inte uppnått tillräckligt mogen ålder) :thumbsup: Som ni kanske kommer ihåg föredrog ju Hannibal Heyes winchestergeväret, medan Kid Curry var 'gunfightern' med en Colt Peacemaker. Jag gjorde faktiskt slag i saken och fick tag på en fin Winchester 94 AE Big Bore i 307 win här på forumet för att par månader sedan...2500 kr. Sen hade jag sån tur att en kollega som sett inläggen här på forumet inför köpet...och hade haft en 307 win bygel tidigare...ringde och erbjöd till skänks 2x20 st Silvertip orginalammo plus ca 100 st engångsskjutna tomhylsor (tack Mats!!!). Nu håller jag på att fräscha upp bygeln med en ny Pachmyer bakkappa och nya öppna riktmedel (jaktdiopter av typ ghost ring och ett rött fiberkorn). Life is good :biggrin:

Du verkar ju redan ha hittat Mr Marlin och andra RIKTIGA bygelfantaster på forumet (en annan kan väl med nöd och näppe klassas som hangaround än så länge)...och du vet ju då var du ska hålla utkik efter bössor och tips :cool:

post-8252-0-07136100-1418551401_thumb.jp

post-8252-0-38015300-1418551417_thumb.jp

Publicerat

Välkommen hit :smile:

Även om jag på intet sätt delar er faiblesse för skrammelbössorna så har jag full förståelse för den :thumbsup:

Publicerat

Detta var nog en av de trevligaste trådstarten hittils! Jag har inget att tillföra i bygelfunderandet men har nån gång funderat åt det hållet själv :-) önskar dig lycka till!

Publicerat

Hej & välkommen hit! :smile:

Publicerat

Välkommen hit, nog skulle man vilja ha en Winchester med bygel det är en pojkdröm

Publicerat

Hej och välkommen.

kul med en skaraborgare, men hur får du till väderstrecken?

"Lever på landet några  tunnland tomt och skogen rätt ut åt väster och Vänern åt öster, numera bara hustrun och jag,"

Här ligger Vänern åt väster och skogen åt öster!

Publicerat

Hej och välkommen.

"Lever på landet några  tunnland tomt och skogen rätt ut åt väster och Vänern åt öster, numera bara hustrun och jag,"

kan han bo på andra sidan vänern kanske?

Publicerat

kan han bo på andra sidan vänern kanske?

självklart kan han det... men då blir han dalslänning och inte skaraborgare

Publicerat
  • Författare

Hej och välkommen.

Jo men bor man vid Kinnevika som det heter, åtminstone på gårdens avstyckningskarta senaste datering 1947, har man sjön till öster eller kanske OSO,

samt skogen till väster  :smile:

Faktum är att ifrån min tomt så ser man mitt i sommaren solen gå upp i horisonten ur innan havet,  mot Värmlanssjön, vilket många landkrabbor tror är norr!

Och var bor han själv då?

På andra sidan Kålland misstänker jag, bland mygg och blodiglar  :smile:

Vinden är fri

Doc

Publicerat
  • Författare

Välkommen! N.Blomqvist dyker upp med jämna mellanrum. Annars kanske det här kan vara ett tips: https://auctionet.com/sv/events/7-v2013/168-kulgevar-amerikanskt-bygelrepeter-fabrikat-winchester-modell-94-kaliber-30-30

AJ.AJ såg detta för sent. Graverat också...

Gråter blod.

Mer tips direkt till mig om du har.

Mina data med email och mobil finnes tillgängliga!

Lev väl

Doc

Publicerat
  • Författare

Detta var nog en av de trevligaste trådstarten hittils! Jag har inget att tillföra i bygelfunderandet men har nån gång funderat åt det hållet själv :-) önskar dig lycka till!

Rodnaden sprider sig på mina fårade kinder!

Lev väl min vän

Doc

Publicerat
  • Författare

Hej hallå 'doc'...och väkommen! :smile:

Mycket smakfull bysse...Manlichern...sonen som ärvt den kan skatta sig lycklig! :yes:

Jag har nog ungefär samma bakgrund som dig, men är kanske några 'futtiga' år yngre. Tog själv jägarexamen 1986 som 19-åring, innan dess jagat 'sen barnsben'. Delar din känsla för de gamla winchesterbyglarna också...när vi lekte cowboys som små ville jag alltid vara Hannibal Heyes (ur en fantastisk westernserie som hette 'Alias Smith & Jones' för er som inte uppnått tillräckligt mogen ålder) :thumbsup: Som ni kanske kommer ihåg föredrog ju Hannibal Heyes winchestergeväret, medan Kid Curry var 'gunfightern' med en Colt Peacemaker. Jag gjorde faktiskt slag i saken och fick tag på en fin Winchester 94 AE Big Bore i 307 win här på forumet för att par månader sedan...2500 kr. Sen hade jag sån tur att en kollega som sett inläggen här på forumet inför köpet...och hade haft en 307 win bygel tidigare...ringde och erbjöd till skänks 2x20 st Silvertip orginalammo plus ca 100 st engångsskjutna tomhylsor (tack Mats!!!). Nu håller jag på att fräscha upp bygeln med en ny Pachmyer bakkappa och nya öppna riktmedel (jaktdiopter av typ ghost ring och ett rött fiberkorn). Life is good :biggrin:

Du verkar ju redan ha hittat Mr Marlin och andra RIKTIGA bygelfantaster på forumet (en annan kan väl med nöd och näppe klassas som hangaround än så länge)...och du vet ju då var du ska hålla utkik efter bössor och tips :cool:

attachicon.gifAlias_Smith_and_Jones.jpg

attachicon.gifwin 94ae big bore_liten.jpg

Som du förstår är jag tacksam för alla konkreta förslag. Jag vill ha en riktig byssa, inte ngn leksaksbössa.

Kaliber 22 kan tolereras men 308 eller liknande är ju att föredraga!

Lev väl 

Doc

Publicerat

Välkommen! :)

Publicerat

Jo men bor man vid Kinnevika som det heter, åtminstone på gårdens avstyckningskarta senaste datering 1947, har man sjön till öster eller kanske OSO,

samt skogen till väster  :smile:

Faktum är att ifrån min tomt så ser man mitt i sommaren solen gå upp i horisonten ur innan havet,  mot Värmlanssjön, vilket många landkrabbor tror är norr!

Och var bor han själv då?

På andra sidan Kålland misstänker jag, bland mygg och blodiglar  :smile:

Vinden är fri

Doc

ja nu är jag med. du bor något mer väster ut än vad jag gör. vi har kinneviken mellan oss. Mygg är vi befriade från och blodiglar är i vattnet och där är inte jag, en äkta badkruka.

Publicerat
  • Författare

ja nu är jag med. du bor något mer väster ut än vad jag gör. vi har kinneviken mellan oss. Mygg är vi befriade från och blodiglar är i vattnet och där är inte jag, en äkta badkruka.

Vi kan ju vinka åt varandra, ser 'Kullen' ut genom vardags fönstren!

Ett gemensamt lidande har vi dock, trots att vi bor bäst i Sverige.

Vattentemperaturen!

Över 20°C kan man räkna på sina blodfattiga tår  :smile:

Vinden är fri!

Doc