Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dags för nya jaktbyxor, råd och erfarenheter tack

Featured Replies

Publicerat

De olika jag tittar på är:

Chevalier Midland Pro

det.Midland_Pro_Pants_1.jpg

Härkila Extreme.

1087-1-L.jpg

Woodline Norton samt Norton Chaps (dom nya för stövelbruk)

Norton_CrossCountry.jpg

norton_chaps_byxa.jpg

Skinnförstärkta ska dom vara, laminerad goretex, eller motsvarande, på tyget är oxå ett krav.

Jag börjar alltmer gå över till stövlar från tidigare ha använt kängor så de bör va tillräckligt breda nertill för att kunna trä över stövlarna.

Någon som provat Norton Chaps??? Ser intressanta ut och fick bra recension i JoF.

Har nån andra förslag på byxor än de jag tittat på så välkomnas

Publicerat

Min röst får Härkilla. Dom har inte lurats ner i nåt lågpristräsk utan håller hög kvalite över hela linjen. jag har deras lappmarksbyxor i G-T som förmodligen använts i mer än 500 jaktdagar och 10 tvättar utan nåt funktionsfel. Dessutom är deras skinnskodda modell snyggare (in the eyes of the beholder)

Mvh

Publicerat

Har både chevalier och härkila byxorna och jag kan varmt rekomender härkila byxan av många anledningar bland annat så har härkila mycket små lösningar som man inte hittar på något annat märke t.ex patronhållare i fickorna mm. Sen är livslängden överlägsen, köpte mina första härkila byxor för ca 12år sedan (lappmarksstället) och jag änvänder dom fortfarande. Visst står dom väll inte imot väta lika bra längre men i övrigt är dom som "nya". Och jag har många veckor i skogen per år.

Mvh Kolja

Publicerat

Har inga erfarenheter om dom byxorna men kan säga att man inte ska ta JoFs tester på så stort allvar.

Såg i tidningen att "fjällbyxan" fått plus på massa saker som andningsförmåga, bra passform, starka sömmar osv.

Och första gången jag tog på byxorna kände jag verkligen hur osköna dom var, andningsförmågan var inte heller särskilt bra, och sömmarna sprack på en del ställen efter ett kort tag.

Fast nu handlar ju dina byxor om en helt annan prisklass, lycka till.

MVH T.S

Publicerat

Hej!

Jag har Swedteams skinnförstärkta modell och andra byxor av märket Chevalier. Jag skulle inte rekommendera Chevalier, tycker inte att de håller samma kvalitet som exempelvis Swedteam och Härkila. Jag tycker att de känns mer som fritidsbyxor än som jaktbyxor. Av de märken du räknar upp skulle jag välja Härkila!

Publicerat

jag skulle rekmondera Chevalier Midland Pro jag har dom och jag har haft dom i 5 år nu och är på 6 säsongen och jag har ungefär 40 -50 drevjakts dagar om året och jag går som hundförare mycket och dom har använts i tjörnebuskar tätta granplanteringar där man får krypa i vassar där jag har gått med vatten upp till knäna och dom funkar lika bra nu

Publicerat

Av de byxor du tar upp har jag bara erfarenhet av av Chevalier byxorna. Har haft mina i ett antal år och de fungerar perfekt. Den enda nackdel med dom är att de prasslar lite, men så e d ju med alla Gore Tex kläder. Tror dom kostade 2700:- om ja inte mins helt galet.

Publicerat

Har Härkilabyxan och den är helt ok, knapparna till hängslorna lossnade men det är ett litet bekymmer.

Är väl ingen höjdare då det är riktigt varmt men det är ju skinn och de är riktigt rejäla.

Rekomenderar dem varmt, allt kan väl inte vara perfekt..

Publicerat

Har haft flera chevalier och härkila modeller genom åren,för egen del håller jag Härkila högst både vad det gäller passform,finurliga lösningar och framförallt slitstyrka.

Har idag ett par Härkila Pro Hunter som ser ut att motsvara den du tittar på fast utan skinnskoning,är supernöjd.

/Micke