Publicerat December 14, 201411 yr Detta är en populär post. Igår eftermiddag vid två tiden blev jag uppringd av en i grannlaget han undrade om jag kunde gå ett eftersök på en påskjuten älg, ett jaktlag där han brukar gå eftersök hade ringt honom men hans hund är skadad så då ringde han mig. Jag packade in hundar och övriga saker i bilen och gav mig iväg. Väl på plats fick jag veta att det va en ko som va på skjuten vid ca kl 1100 och att det va en taggutskotts träff, och att de hade spårat älgen ca 2km med en annan hund. Då jag ville va säker på att min lillskata skulle ta rätt älg så började jag spåra en bit ca 400m när det va rätt drag i linan släppte jag (hade Gammkärringen i bilen som backup). Hon gjorde först en lov runt oss innan hon tog an spåret efter en liten stund tyckte jag att jag hörde henne skälla men rv23/37 går precis intill och där va det mkt trafik(viltstängsel vid den vägen eller hade jag aldrig släppt hunden) så det va väldigt svårt att höra någonting trots att hon bara va ca 300 m bort. Såg på pejlen att hon snurrade på samma ställe en stund sedan att det började flytta på sig.När det hade flyttat på sig ca 300m hörde vi henne skalla men det ville inte stanna utan fortsatte rakt ut upp på en höjd och gick längs med höjden. Efter ytterligare en bit så tappade jag kontakten med henne på pejlen men jaktledaren som gick med sa att det satt passkyttar i den riktningen. Efter en liten stund när vi va på väg ut till en väg för att bli hämtade av bil hörde vi ett skott strax därefter ropades det på radion att älgen låg och att det va rätt älg. Lillskatan hade halkat efter lite när det hade skenat och kom på slaget ca 40 sekunder efter att älgen blev skjuten. Det visade sig stämma mkt bra med att det första skottet va en taggutskotts träff. Avståndet från där jag började spåra till skottplats va ca 2km fågel vägen. Jag får säga att jag va väldigt glad att min Lillskata redde ut det . Nu får vi hoppas att jaktprovet nu till veckan går lika bra. Nu är jag ingen duktig skribent men jag hoppas att någon tycker att det är ok läsning iallafall. /Reine
Publicerat December 14, 201411 yr Det var mer än OK. Alltid trevlig läsning när det går bra OCH det är en "Lillskata" som står för nosarbetet. Lycka till på jaktprovet