Publicerat December 16, 201411 yr Finns det regler för licenspliktiga vapendelar och tillbehörs serienummer? T.ex hur många siffror & bokstäver... vilket typsnitt... placering osv? Det jag hittade på Polisens hemsida var: http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/ Märkning av vapenDet är lag på att skjutvapen, vapendelar och förpackningar med ammunition ska märkas vid tillverkningen på ett närmare angivet sätt. Detta innebär att tillverkaren ska märka vapnet med namn, land, serienummer och tillverkningsår. Även vapen och vapendelar som förs in i Sverige ska förses med märkning.
Publicerat December 16, 201411 yr Ja och nej - den enda egentliga regeln är att licenspliktiga delar ska ha någon form av identifikation och att denna ska vara i form av en sträng av bokstäver eller siffror samt landskoden och årtalet - för sverige i detta nådens år: SE2014 /T
Publicerat December 16, 201411 yr Författare Tackar för svaret! Så de märkningen behöver inte vara synlig? Dvs. på ett kulvapen kan det sitta på blockets undersida så man får lossa stocken för att se märkningen???
Publicerat December 16, 201411 yr Tackar för svaret! Så de märkningen behöver inte vara synlig? Dvs. på ett kulvapen kan det sitta på blockets undersida så man får lossa stocken för att se märkningen??? Blocket? Man brukar anse att det ska stå så synligt att man ska kunna se det utan att behöva använda verktyg. Därav att det är enklare att gömma på en hagelbössa då man enkelt slår det under förstocken. /T
Publicerat December 16, 201411 yr Jag behövde inte ha med varken årtal eller "SE" när jag knackade in numret i stocken. enda kravet var att den skulle vara "permanent" så det skulle in i metallen och inte i trä eller plastdelar (kan vara ändrat nu men min är bara något år gammal så man kan väl lika bra knacka in "SE") Licensdamen frågade vad jag ville ha jag frågade vad som var lämpligt Och fick till svar att jag fick välja själv. Skall tilläggas att licensdamen var en av dom äldre, pålästa och "RIKTIGA" Tillståndshandläggarna och det var inte ofta man slog henne på fingrarna i sakfrågor. Regelriktig men ändå ödmjuk mot frågeställningar hon inte var hemma i och hade man bara sakliga argument inom regel ramverket så gick det oftast vägen med licensen men massa svammel blev det avslags stämpeln direkt Tyvärr pensionär nu
Publicerat December 16, 201411 yr Författare Licensdamen frågade vad jag ville ha jag frågade vad som var lämpligt Och fick till svar att jag fick välja själv. Är också i stil med vad jag har fått för information när jag har frågat runt. Dock med tillägg av SE märkning... Min Sako är märkt med: SE12 (dvs 2012)
Publicerat December 16, 201411 yr Blocket = Låda (beroende på vapentyp) Lite pettimeteraktigt kanske..... Låda, baskyl eller möjligen ramstycke/ram (bla Blaser R/93/8) "Block" brukar syfta på gasblock, en central detalj på gasupplåsta halvisar. Är också i stil med vad jag har fått för information när jag har frågat runt. Dock med tillägg av SE märkning... Min Sako är märkt med: SE12 (dvs 2012) Det ska du inte räkna med att det håller...... Den svenska tolkningen av lagen är fetfel - men det hjälper inte. Den stipulerar att alla licenspliktiga delar ska märkas - pipa, slutstycke, slutstyckshuvud, låda/baskyl/ram. Där finns inga "val" att göra där. /T