Publicerat December 18, 201411 yr Det där med vapengarderoben är något som befinner sig under ständig revidering. Man når nog aldrig fram till den ultimata vapengarderoben. Inte jag i alla fall. Något vapen skiftar i vart fall varje år. Vilket som utgår hänger dels på vad jag använt fär vapen under året och dels på hur jag tror att jag skall jaga nästkommande år. Denna säsong inser jag att den bössa jag knappt använt alls är min custom 1900. Sporterpipa, RCC T45 dämpare och GRS kolv gör den till ett tungt härke som är lämplig för jakt jag knappt alls bedriver. Inser att det är den som hänger löst även om den har bättre precision än jag förmår utnyttja och att det är en bössa att växa i. Men jag vill inte ha en bössa att växa i, jag vill ha en bössa jag använder eller åtminstone överväger att plocka fram ur skåpet. Skulle jag skicka ut den har jag ändå kvar två klass 1 studsare. Under denna säsong är det framför allt min förkrigsdrilling som kommit med ut. Lätt och pekbar. I fint originalskick, så att klämma dit optik kommer jag inte att göra. Men ju mer jag jagar med den destu mer tilltalad blir jag av kombinationsvapenkonceptet och börjar nästan sakna min gamla kombi, trots att det var ett järnspett (tikka m77). Jag har därför börjat leka med tanken på en klass 1 kombibock som ersättare till min 1900. Jag tänkte då försöka få den så lätt som möjligt samtidigt som jag har optik på den. En zeiss 6x42 har jag, den är fenomenalt skarp och väldigt lätt. Den skulle passa på en kombi som används som kulbössa med möjlighet till hagel (vilket såklart är anledningen till att jag postade här och inte i hagelvapentråden). För det är där jag landat, kombin är en kulbössa med ett bonus hagelskott utifall att. Tänk smygjakt, för att sitta still det gör jag i princip bra under älgjakten och då bara de dagar som jag uppfattar som obigatoriska. Min jakt är rörlig, det har jag allt mer kommit att inse. Alltså, nu börjar spaningen efter en lätt kombi. Kände på en Heym (okänd modell) härom dagen. Oerhört lätt och smidig, bör ha legat kring 2,5 kg. Men vad finns det mer på marknaden som är lätt och smidigt, och där jag inte kommer att behöva lägga någon större summa mellan vid inbyte av 1900-an? Brådska? Nej inte speciellt. Men det vore väl bra om jag hade den hemma till 1/8 nästa år.
Publicerat December 18, 201411 yr jag tror att svaret du söker är en SL2 Merkel. /Christian Riktigt trevliga vapen, skulle jag köpa en kombi så skulle det bli en slik. Den faller nog på att han inte vill lägga för mycket mellan sin 1900 och kombin? Mvh J
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Får se vad handlarn värderar en Albrechtssonstämplad 1900 med grskolv, dämpare och apelmontage till.
Publicerat December 18, 201411 yr Hade en krieghoff kombi inne på jobbet för ca halvåret sen. Durallåda o lätt som skam. Trehlig lättförd bössa. Annars har du redan svaret här ovanför. Om än lite dyrare.
Publicerat December 18, 201411 yr Hur tänker du med kalibern, räcker klass 2 för dig eller behövs det rejälare doningar?
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Det får bli klass 1. Gärna 7x57r, som är en personlig favorit. Men då blir det genast lite dyrare....
Publicerat December 18, 201411 yr Heym 22S var förmodligen modellen du kände på, har en sådan mycket trevlig.
Publicerat December 18, 201411 yr Fan vet om jag inte hade funderat på drillingkikare istället då. Ingen borrad weaverskena utan ett riktigt gjort hakmontage.
Publicerat December 18, 201411 yr Heym 22S var förmodligen modellen du kände på, har en sådan mycket trevlig. Heym-mannen!! /Må
Publicerat December 18, 201411 yr kolla efter en Sauer & Sohn M54, brukar gå att hitta för en inte allt för stor slant. En lätt och jäkligt smidig kombi. /Baner
Publicerat December 18, 201411 yr W som jag umgås mycket med har ägt denna ett tag http://www.torsbohandels.com/lager/vapen/60508?filter= Rysligt trevligt vapen! Dock över budget kanske?
Publicerat December 20, 201411 yr Författare W som jag umgås mycket med har ägt denna ett tag http://www.torsbohandels.com/lager/vapen/60508?filter= Rysligt trevligt vapen! Dock över budget kanske? Den har jag inte sett irl men väl uppmärksammat när jag snurrat runt och bekantat mig med utbudet. Känns den rätt så kan jag väl lägga lite emellan... Får se när jag kan pallra mig iväg till Torsbo.... Hustrun kanske behöver mellandagsshoppa i Gällstad... Främsta invändningenn är att det blir till att hålla en tredje hagelkaliber i skåpet... Jag kan bli förvirrad över mindre än så, primärt kikar jag mao hellre på kal 12 eller 20..
Publicerat December 20, 201411 yr Då hade jag nog riktat in mig på en 20/7x?? Om jag hade varit i dina kläder. Kombivapnen i 16 och 20 brukar i regel kunna vara lite smäckrare och förigare.
Publicerat December 20, 201411 yr Författare Ungefär så. Kan såklart tänka mig en grövre kalivber också, men det får allt vara en flänspatron... Vi får väl se vad jag ramlar på. Känner ingen direkt stress.
Publicerat December 20, 201411 yr Merkel har jag klämt på hos flera vapenhandlare.. Känns sköna...men jag har ingen erfarenhet av att skjuta med dem..