Publicerat December 18, 201411 yr Hej Första gången jag är här. Jag arbetar som översättare och håller nu på med en roman som handlar om buffeljägare i USA runt 1875, och det förekommer förstås en hel del vapen och ammunition etc. Och jag tänker att här kan jag nog hitta expertisen De har bland annat ett Sharps-gevär, som i en scen ska rengöras. Mannen som ska göra det "breaks the gun" för att köra in läskstången i pipan bakifrån (from the breech). Men ett sådant gevär bryter man ju inte. Så vad gör man? Hur säger man på svenska? Eva
Publicerat December 18, 201411 yr Tja man öppnar mekanismen, får blocket att falla ner, "open/opening the breech" genom att lösgöra varbygeln, som också är hävarmen, på engelska "lever" och fälla den ner, framåt. Spontant och beroende på hur exakt man vill återskapa bilden av skeendet hade jag nog valt en nivå där, "X försäkrade sig om att geväret var oladdad och säkert genom att fälla ner varbygel och öppna mekanismen, han kontrollerade kammaren/patronläget och böjde sig därefter för att ta upp läskstången." /Christian
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Hej. Och tack. Härligt exakt och utförligt svar. Men så utförlig kan jag inte vara - det rör sig om en roman och jag måste lägga mig tätt intill originalet och inte förklara för mycket. Det jag behöver hjälp med är enbart "he broke the rifle", för så lite och kortfattat står det i texten, och jag behöver säga det lika kort och koncist. Eftersom du säger: "öppnar mekanismen" kanske jag kan dra till med att "han öppnade geväret"? Eller blir det helt bort i tok? Att det är oladdat vet han för övrigt redan. JAg sparar din beskrivning för eventuellt framtida behov av varbyglar och annat Heter firing pin förresten slagstift på svenska?