Publicerat December 18, 201411 yr Hej Första gången jag är här. Jag arbetar som översättare och håller nu på med en roman som handlar om buffeljägare i USA runt 1875, och det förekommer förstås en hel del vapen och ammunition etc. Och jag tänker att här kan jag nog hitta expertisen De har bland annat ett Sharps-gevär, som i en scen ska rengöras. Mannen som ska göra det "breaks the gun" för att köra in läskstången i pipan bakifrån (from the breech). Men ett sådant gevär bryter man ju inte. Så vad gör man? Hur säger man på svenska? Eva
Publicerat December 18, 201411 yr Tja man öppnar mekanismen, får blocket att falla ner, "open/opening the breech" genom att lösgöra varbygeln, som också är hävarmen, på engelska "lever" och fälla den ner, framåt. Spontant och beroende på hur exakt man vill återskapa bilden av skeendet hade jag nog valt en nivå där, "X försäkrade sig om att geväret var oladdad och säkert genom att fälla ner varbygel och öppna mekanismen, han kontrollerade kammaren/patronläget och böjde sig därefter för att ta upp läskstången." /Christian
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Hej. Och tack. Härligt exakt och utförligt svar. Men så utförlig kan jag inte vara - det rör sig om en roman och jag måste lägga mig tätt intill originalet och inte förklara för mycket. Det jag behöver hjälp med är enbart "he broke the rifle", för så lite och kortfattat står det i texten, och jag behöver säga det lika kort och koncist. Eftersom du säger: "öppnar mekanismen" kanske jag kan dra till med att "han öppnade geväret"? Eller blir det helt bort i tok? Att det är oladdat vet han för övrigt redan. JAg sparar din beskrivning för eventuellt framtida behov av varbyglar och annat Heter firing pin förresten slagstift på svenska?
Publicerat December 18, 201411 yr Eva, nja, att öppna geväret är att förenkla det väl mycket, det är inte korrekt ur ett vapenhanteringssynsätt, om man skriver "han fäller ner varbygeln och öppnade geväret" så är det adekvat men man kan inte bara öppna geväret, då är det mer korrekt om än inte rätt att skriva att han bröt vapnet, då det signalerar att han på det sätt som det aktuella vapnet kan göras säkert har gjorts säkert. Firing pin är slagstift på svenska. /Christian
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Aha, jag förstår. Om jag skriver "han bröt vapnet" blir det alltså språkligt snyggare, men inte helt rätt. Och de vapenkunniga som eventuellt läser boken skulle förmodligen reagera... hm. Jag får väl lägga till det där med varbygeln då. Jag vill ju att det ska vara rätt, förstås. Tack igen!
Publicerat December 18, 201411 yr Eva, för att göra dig så att säga familjär med vapnet eller hanteringen av dem, titta på någon film på Youtube, så ser du hur en omladdning och bruk i övrigt ser ut, det tror jag kommer att ge dig en mer praktiskt korrekt översättning/beskrivning. /Christian
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Det har jag redan gjort, men tack för tipset. Alltid bra att se hur något ser ut i verkligheten. Men sedan står man ändå där med problemet hur den korrekta terminologin ska vara.
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Okej, Bulldog. Men jag behöver ju förstås ha det på svenska...
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Inte alls specifikt. Hellre kort och koncist. Men korrekt... Du har läst det Christian har skrivit här ovan, eller hur? Har du något att tillägga till hans inlägg?
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Nix. Inte alls. Inga förklaringar och inga närmare detaljer krävs. Det står i romantexten bara att det är en Sharps. Mer behöver inte förklaras. Inte heller att det är ett fallblocksvapen, det nämns ingenstans, det är något jag har tagit reda på för att kunna använda rätt uttryck för när han "breaks" geväret. Det enda som står i romanen och som jag behöver lösa är uttrycket "he broke the rifle" och skriva det på ett bra svenskt sätt.
Publicerat December 18, 201411 yr Då har nog den gode författaren halkat en smula i skrivandet från början - man kan nämligen inte "broke" en fallblockare ens på amerikanska hur gärna man än vill. Däremot kan man "broke" en "breech loader" eller en "dvs öppna ett brytvapen". Men det skriver man i princip aldrig på engelska eller amerikanska om man inte syftar på det intrycket ett öppet brytvapen har "broked gun" är mao en signal för andra att se att vapnet är öppet och oladdat. Eller så är bössan broken dvs trasig. Men en fallblockare oaktat svenska eller engelska öppnar man med underlevern, liksom vi på svenska säger "bryter bössan" om ett brytvapen men öppnar ett slutstycke på en studsare. Men på engelska delar man inte på det - det är open the rifle (räfflat lopp dvs studsare) eller open the gun (hagel) som gäller. Så "han öppnade vapnet/studsaren/karbinen" eller möjligen "han fällde ner (fall)blocket". Hänger lite på vad som står innan resp efter. Nästa fråga blir väl om vi nu ska vara äckligt petermetiga - vilket Sharps var det han vårdade? Rifle eller Carbine? /T
Publicerat December 18, 201411 yr Författare Åh, vilken härlig utredning detta var. Man tackar! Glad att jag hittade detta forum - mycket användbart, och sådana hjälpsamma människor. Han öppnade vapnet, låter ju bra. Jag kör nog på det. Ingen aning vilket Sharps det rör sig om. Det framgår inte. Jag gissar dock att det rifle som gäller. Eva
Publicerat December 18, 201411 yr Vanligast är mig veterligen Carbine, det var om jag minns 75% karbiner och 25% gevär. T
Publicerat December 18, 201411 yr Den gjordes typ 1850 till 1880, den var poppis på båda sidor i det amerikanska inbördeskriget. Många konverterades efter kriget till civilt bruk. Men den tålde dåligt modernt krut och var nog egentligen omodern redan 1875. T