Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kortdrivande hundar

Featured Replies

Publicerat

Satt hemma vid köksbordet och diskuterade lite runt Zorro, min wachtelhane som är 10 månader gammal. Han har ju börjat driva en del och en jäkel på att ta upp. Men frågan är att han lägger av så otroligt snabbt på rådjur, för han börjar ju inte bli efter eller tappar spåret, utan just bara slutar när det går som bäst. Har ingen erfarenhet innan av kortdrivande hundar utan bara av drivande och då är det ju så att de lägger av när de blir efter, trötta osv.

Frågan är om det är ett nedärvt beteende eller det kan vara att kontaktbehovet är så mycket större hos den här rasen. Han är mycket mer präglad på mig än de andra hundarna, följer mig med blicken hela tiden osv.

Vore intressant att höra vad andra tror eller om det finns andra funderingár och förklaringar.

Publicerat

en bekant till mig hade problem med korta drevtider på ca 45 sek(då var hunden ca 2 år);han fick rådet att jaga extrem mycket=4+dgr i  veckan  nu driver den ca 15 min i snitt ;D , sen mognar wachtlarna ganska sent,min egen wachtel är 15 mån och där varierar drev tiderna från halv min till 10 min ,

Publicerat

Känner igen mig!!Min wachtel är 8 mån och driver som bäst 1,5 min men för det mesta 20-45 sek. Han lägger oxå av när det går som bäst och han är väldigt kontaktsökande. En teori jag har är att när han är "för långt" ifrån husse så blir han lite ängslig och bryter därför. Det tror jag blir bättre med åldern??! För övrigt så är vi mycket i skogen och tränar.

Publicerat

Min Agnes (snart 8 mån.) då hon hittar vilt, kan hon vara borta 10-15 minuter om jag inte kallar in henne. Jag har fått hämta henne ett par gånger då jag sett hur hon bökar i gamla löpor utan att komma på komando. Problemet med henne är att hon inte ger i från sig några skall, utan bara då hon träffar på viltet. Är detta normalt?

• 3 months later...
Publicerat

våran wachtel är nu 1 år och 3 månader.när hon var ca 10 månader som din hund så gjorde hon exakt samma sak hon hade jättekorta drev på rådjur men intresserade sig destom er för hare.nu så har hon ökat på tiderna avsevärt jag tror att det kommer med mognaden

Publicerat

De kortdrivande hundarna verkar som sagt var mogna rätt sent.

Min egen münsterländer drev bara korta sträckor första jaktsäsongen och skallade nästan uteslutande då han såg djuren. Men Denna sässongen har han utvecklats mycket och skallar nu alltid på löpor och driver upp till 5 minuter. Jag märker hur han gör framsteg varje jaktdag. Tyvärr lider ju denna sässongen nu mot sitt slut =(

Så om någon behöver en kortdrivare nu till sista helgen på rådjuren så hör av er..

//Johan

http://medlem.spray.se/monsterkip/

Publicerat

Wachtlarna brukar öka drevtiderna med åldern. Var glada att de inte driver i 30 min när de är 10 månader för då kan de utvecklas till 3 timmar när de är 3 år och det är inte meningen tycker jag.