Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Valp vs unghund? För- och nackdelar

Featured Replies

Publicerat

Fortsätter mitt informationssökande inför ett eventuellt hundköp.

Valp eller ta över en lite äldre säg 6-18 månader. Vad finns för för och nackdelar med de olika alternativen?

Kanske nån som provat båda varianterna?

Förresten nu håller vi oss till renrasiga jakthundar, ifall nån läst mina andra funderingar...

Publicerat

Fördelen med unghund är att man förmodligen börjat träna rumsrenhet. Den kan ju också vara lite grundtränad. Nackdelen kan ju vara att den fått med sig en del beteenden du inte vill ha.

Fördelen med valp är ju att du får möjlighet att prägla valpen på dig från början och att du får möjlighet att träna valpen när den lär sig som bäst.

Publicerat
  • Författare

Det var exakt mina tankar. Men hur mycket kan man "fucka up" en hund på den tiden? Om vi nu förutsätter att det ändå är nån som lagt kanske 15000:- på en blivande jakthund. Då bör man ju ansträngt sig lite för att det ska bli bra.

Om man skaffar en valp lär man ju vara hemma med den nån/några månader om man inte kan ha den med sig till jobbet.

Hur lång tid kan en äldre hund behöva innan man kan lämna den i sitt nya hem? Jag fattar att det inte finns en exakt tid och att det är olika från hund till hund.

Publicerat

Det är alltid kul o spännande att köpa o börja med en valp som ska präglas efter en själv som man ska ha sin jaktkompis. :thumbsup:

Visst finns det fördelar med att köpa en unghund som dom har påbörjat lite träning med, men själv hade jag valt en valp.

Det är inte säkert att du hade valt samma valp som uppfödaren. Varje valp har sina personligheter. :biggrin:

Publicerat

Det är alltid kul o spännande att köpa o börja med en valp som ska präglas efter en själv som man ska ha sin jaktkompis. :thumbsup:

Visst finns det fördelar med att köpa en unghund som dom har påbörjat lite träning med, men själv hade jag valt en valp.

Det är inte säkert att du hade valt samma valp som uppfödaren. Varje valp har sina personligheter. :biggrin:

Ja och varje hundägare har sin egen uppfattning om uppfostran och träning.
Publicerat

Absolut valp,det finns troligtvis en anledning till varför man säljer en unghund....

Jag tror det är viktigt att man umgås mycket med valpen för att bygga förtroende/kontakt. Då har man mycket gratis sen vid injagning,m.m.

Först måste man välja den ras man vill ha,sen lägga ner en massa tid på att hitta rätt föräldradjur. Finns ingen anledning att välja nåt annat än det du kommer fram till är det bästa.

/Lars.

Publicerat

Absolut valp,det finns troligtvis en anledning till varför man säljer en unghund....

Jaha.. Så jag sålde min väluppfostrade, sociala, injagade unghund som är utan olater och problem för att...??

Publicerat

Absolut,så kan det vara. Då finns ju oftast referenser,prov m.m. att tillgå.

Menar bara att det finns mycket "skit" också. Man ska vara försiktig.

/Lars.

Publicerat

Ja och varje hundägare har sin egen uppfattning om uppfostran och träning.

Så rätt som det är sagt Mirva. :smile:

Publicerat

Finns fördelar och nackdelar oavsett...

Farsan köpte aldrig valp, de hundar han köpte va alltid över året.

Alla tog på 2-3 veckors öppet köp/ prov.

Givetvis under jaktsäsong :wink:

Det handlade då om drivande hundar, tax, drever, beagle, stövare osv.

Minns inte att vi hade en enda dålig hund under min uppväxt, alltså som inte jagade bra.

Man "slipper" hela valptiden...  kan börja jaga in direkt osv.

Själv har jag mest köpt valpar, men plotten va 8 månader när hon kom in i huset.

Stått i hundgård och haft många långa transporter och byten av hussar... eftersom hon importerades från staterna.

Det va en pärs i början... men idag ångrar jag det inte :thumbsup:

Så ska jag köpa en unghund framöver så är det öppet köp/prövotid som gäller.

Annars blir det valpköp.

Jag gillar ändå valptiden och allt som hör där till.

Men hur det än är... sköter man sina kort rätt i fostran och dressyr så efter en tid i huset/familjen märker man ingen direkt skillnad på om man väljer att köpa unghund eller valp. 

Mina erfarenheter :smile:

Publicerat

Fördel med att skaffa äldre hund är att du kan kasta dig ut i skogen rätt omgående, men själv har jag aldrig velat missat deras charmigaste period ännu, valpåldern.