Publicerat December 20, 201411 yr Hej! Har köpt en Aya No. 1 under hösten och har skjutit bra med den. Då kanske jag ska sälja (vi får se) min Aya 117. Eftersom jag har läst att Aya no. 1 har lite tunnare pipor, undrar jag om jag får/kan skjuta stålhagel i den. Det är cylinder och 1/4 borrning, och vanligtvis går det, men eftersom det skulle vara speciella pipor är jag lite försiktigt med det. -Mike
Publicerat December 20, 201411 yr Nu vet jag inte om No1/No53 har svagare pipor, men väl pipor i ett bättre stål än No2 och No56. Då kan de göras lite tunnare med bibehålllen styrka. Så skjut du dina normalpatroner och var glad, men ge fan i högeffektspilarna. /T
Publicerat December 23, 201411 yr Författare Tack PMT! Ska ta den till skjutbana i våren då och panga på lite. Har fortfarande min 117 och är riktigt nöjd med både två. Ända grejen jag ser inte fram emot (och som jag vet kommer händer) på min ny "hembana" här i Stockholm är att försvara mig "varför jag köpt en så fjolig spansk svs bössa".....har hänt flera gånger på olika ställen. Då säger jag...."det här är en riktigt hagelbössa gjord för hand, inte med maskin".....sedan är det alltid fråga om "kan man skjuta med 2 avtryck....". -Mike-
Publicerat December 23, 201411 yr Nja, inte Sövde har de vart sig med att kommer dragande med både det ena och det andra. De vänjer sig med tiden.... T