Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur illa far rådjuren vid hundjakt?

Featured Replies

Publicerat

Fick ett brev från en dansk som är med i jaktlaget. Han tycker inte om att vi jagar med drivande hund efter rådjur (tax & nu en drever). För de förstör rådjuren säger han. & enligt va han sagt förut så kastar geten om hon blir jagad. står dock inte skrivet i artikeln

I alla fall så har han skickat med en dansk artikel om hur hundjakten får rådjuren stressade o inte kan återhämta sig på ngr dagar. Hunden som de jagat med va tysk terrier

Dock så är det helt ok på deras mark i Danmark att på 50ha släppa 5-7 munsterländer/wacktel  & ställa ut 15 skyttar & skjuta allt som kommer 4 gånger per säsong tycker han. för de hundarna jagar bara stötande. OBS deras mark är större men de tar såna såtar o jagar på alltså..

Vet inte hur många gånger jag sett att rådjuren stannat o betat & väntat in taxen innan de fortsätter o gå undan för hunden.

Finns det ngn svensk forskning på hur illa rådjuren far av drivande hund?

Publicerat

wiki..

Rådjurens (här räknas även sibiriskt rådjur med) reproduktionscykel är unik bland hjortdjuren och består av en så kallad fördröjd implantation och geten har ingen ombrunst. Detta innebär att hon bara har en chans att paras under brunsten i juli–augusti. Vidare innebär den fördröjda implantationen att efter en framgångsrik parning då ett eller flera äggbefruktats och genomgått ett antal delningsstadier så stannar fosterutvecklingen nästan helt upp. Denna ”vila” i fosterutvecklingen upphör vanligen dock i Sverige i månadsskiftet januari–februari då en normal embryonaltillväxt och implantation (i livmoderväggen) initieras. Getterna föder därefter mellan 1 och 4 kid efter 10 månaders dräktighet, i maj–juni. 

Gör att jag tolkar det som att dom inte lär kasta, om dom jagas under normala tider..

Fulsälpp i april/maj är nog direkt dumt..

Publicerat
  • Författare

Att djuren far illa vid kallt o mycket snö de är väl alla med på. dessutom jaga med en tax när det är mycket snö???

Känns också mer som djuren far mer illa med snabba hundar, speciellt om de inte skäller också.

Tja är väl ingen av oss "nya" som gillar hans sätt o jaga på.

Va med på denna mark för till ca 15 år sen o hans devis med förra jaktledaren att skjuta allt.... från septemberkid till alla 6 taggare gjorde att jag gick ur då. Nya jaktledare o nya medlemmar o fick frågan om jag ville va med.

Hade möte för 2 veckor sen o då vi sa att vi skulle inte skjuta så mycket så talade han bara om för oss att djur fanns det, kom in från grannen så skjuta de skulle han fortsätta med. & förresten sköt inte vi 6 taggaren så gjorde grannen de!!!

Ska se om jag kan infoga pappret från honom här om ngn vill läsa

Publicerat

Bra film för övrigt men knappa fram till 7min och delge din vän, Erik Färnström och Jakttid är nåt som vi äldre herrar kommer ihåg.

Publicerat

Man har studerat sändarprydda rådjur under jakt. Då var det lämpliga hundar för ändamålet. De rådjur som följdes visade inget obehag eller stress under jakten. De kid som kom på villovägen från getterna, hittade rätt snabbt tillbaka igen. :thumbsup: 

Nu är det ett antal år sedan jag läste det och, tyvärr kommer jag inte ihåg vilken tidning det var. Men helt klart kunde man se tydligt att det inte var något som helst obehag. Men som sagt, det var rätt hundras och rätt väder ( ingen skare eller snödjup).   

Publicerat

Man kan ju fundera på hur stor och farlig en hund är för ett vuxet rådjur jämfört med en räv. Och vad jag vet finns det flera hjortdjur närbesläktade med rådjur även där det finns värre predatorer än våra rävar

Publicerat

Kan du jaga med en tax lider absolut inte rådjuren. Kan du inte jaga med en drever, ja då ska dom nog inte skjutsas runt heller.

Publicerat
  • Författare

Nä deras marker är ju inte stora. Han är ju dock med på en mark tror runt 300ha o där kör de som jag skrev längre upp med ett koppel kortdrivande o skjuter de som kommer ut.

Sen tycker han att risken är stor att vi skjuter fel djur för taxen eller drevern hade han nu sagt till jaktledaren.... Känns som om vi har större chans o hinna se med taxen än med kortdrivare

Publicerat

Killen har ingen koll helt enkelt. 

Inte svårare än så.

Sett det mesta tror jag.... eller de har man ju aldrig men ändå...

Träffade en för några veckor sen.

Påkostad utrustning kan man väl säga.. långhålls kikare för en 35 papp. va pangen kostade vet i fan, men garanterat mer än kikaren...

Fanns nog inget i teknikvärlden, eller i klädesväg han inte bar på.

Ansiktsmask med nått antidoft filter för utandningen m.m.

Givetvis bar han speciella skytteglasögon oxå....

Inget fel i att ha dyra grejer.

Men ska man jaga gris med hund som va det jakten gick ut på... är man nog inte rätt rustad  :wink:

Vet inte hur många gånger jag hört folk säga, när jag frågat om de sett nått..

Jag har då både hört och sett på pejlen att drevet gått rakt i pass.

Får till svar...

Jorå hunden kom och skallade förbi men den hade inget framför sig....

Måste va fel på hunden...

För mig som gammal hundförare av drivande hundar säger det lixom allt...

Många har helt enkelt inte koll på hur hundjakten går till eller att viltet kan ligga allt från metern framför hund till 10 min före eller mer.

Mycket stor del av jägarna från grannlandet jagar på marker stora som en ordinär fotbollsplan...

På flera håll skulle en drivande hund som råkar jaga på fel mark skjutas omgående av jakträttshavaren.

Nä de kan helt enkelt väldigt lite om jakt med drivande hund, eller för den delen ställande...

Det mesta är vak/smygjakt, klappjakt, stöthundsjakt/stående hund.

Hela killens resonemanget haltar.

Flera hundar, snabba sådana för att stöta ut vilt och sen skjuta det som kommer ut.

Bedriver man det så kan man inte påstå att jakt med tax eller drever är sämre ur urvalssynpunkt.

Men allt beror ju på den som håller i bössan  :wink:

Man kan avstå att skjuta på bägge jaktformerna.

Sen har vi ju det med lämpliga hundar...

Ligger en hel del på individnivå.

Har jagat med taxar som varit jaktidioter av stora mått.

Typ dagsdrev på samma djur.

Likväl som drevrar av samma typ och som dessutom drivit allt för fort.

Då är det mindre påfrestning på drevdjuret om den får göra en kort rusch på några hundra meter för en högbent stötande hund och sen får vara ifred.

Men blir stöten/drevet längre i tid då är det åt h-vete.

Fanns en tid när jag va en tvärhand hög, farsan jagade alltid med stövare då.

Fanns någon enstaka som hade svårt med rådjuren...

Mins någon som faktiskt drev rådjuren likt en tax.

Det gick långsamt och buktade snävt som fan för den hunden.

Så åter igen.. det är vi tvåbeningar som ska veta om det är etiskt försvarbart att jaga visst vilt med den hundindivid vi har tillgång till.

Drevhastighet, spårnoggrannhet och drevtid är avgörande, såväl som drevskall/skalltäthet påverkar en hel del. 

Publicerat

Henke har så rätt.

Vi har både drever och Wachtel i laget och de ser oftast lite snett på varandra,

Publicerat
  • Författare

Har inte jagat nämvärt med kortdrivare. dock de jag varit med/sett har knappast varit kortdrivare. En wachtel höll väl på 40-45min. Har stövare också & när ryskan o finskan kom ihop o började driva rådjur i 15 min innan jag hann o få stopp på dom så va i alla fall dom rådjur väldigt trötta. & jag med....

Publicerat

40-45 min drevtid med wachtel, beror ju helt på drevhastighet om det är ok eller inte.

Såväl som underlaget har inverkan, snödjup, skare osv.

Har själv en wachtel, allt för gammal nu... 

Men hennes drev har alltid gått undan som fan.

Ut ut såt sen brutit, typ 3-10 min. Sällan det buktat.

Mer jaktsätt likt en elvisp... vilt far åt alla håll å såten töms. :wink:  

Många wachtlar är tungt byggda i tanken att dra ner drevhastigheten.

Är de dessutom spårnoga funkar det bra.

Är de lätt byggda och långa ben, driver snabbt och vindar... tja då bör de inte jaga rå mer än max 5 min...

Själv är jag ju lite nördig på eftersöksbiten och vill på rådjur ha snabb skarp hund som går ifatt och drar ner.

Inte nått som valla runt djuren timme efter timme utan att ta sig ifatt.

Men det har ju inte med ordinarie jakt o göra...

Idag har det ju kommit väldigt många blandraser som jagar det mesta.

Inte helt ok i alla lägen men vet att det rinner mellan fingrarna ändå...

Åter igen.. det är upp till hundförare att se till så det blir etiskt.

Skiter han/hon i det så ligger det på jaktledningen att ta tag i det.

Publicerat
  • Författare

va väl en 10 cm snö. säkert skare ngnstans. O de gick fort... Hann med o se att det var en bock de va allt.

Men för mej oavsett hur sakta/fort hunden är så är det en kortdrivare så är det kanske max 10min drev sen tillbaka.

Sen på eftersök då gör man sitt bästa för o få tag på djuret. Även om hunden går ikapp o drar omkull det.

Kanske blir som i norge-Finland får inte jaga med för höga hundar.

Publicerat

va väl en 10 cm snö. säkert skare ngnstans. O de gick fort... Hann med o se att det var en bock de va allt.

Men för mej oavsett hur sakta/fort hunden är så är det en kortdrivare så är det kanske max 10min drev sen tillbaka.

Sen på eftersök då gör man sitt bästa för o få tag på djuret. Även om hunden går ikapp o drar omkull det.

Kanske blir som i norge-Finland får inte jaga med för höga hundar.

Eftersök är ju tanken att hunden ska gå ifatt och dra omkull djuret. Iallafall för mig.

Att släppa tax som vallar runt tex ett trebent rådjur ser jag som snudd på djurplågeri.

Men man gör givet så gott man kan med de förutsättningar man har.

Publicerat
  • Författare

Ja vid  eftersök då gör man ju så gott man kan. Kan hålla med om att kan man inte få tag på djuret innan rimlig tid o de går undan är de ju bättre o ordna en skarpare hund.