Publicerat December 22, 201411 yr Detta är en populär post. De senaste tio veckorna har jag spenderat på Tasmanien där jag gjort ett utbyte med skolan. Detta har tyvärr lett till att jag missat den lilla jakt jag har tillgång till hemma och inte varit ute en endaste gång. Dock blev det tillslut så att jag genom ett australiensiskt forum fick följa med ett par sköna snubbar ut på sk "spotlighting". De var otroligt trevliga och gästvänliga, något som för övrigt kan sägas om de allra flesta australiensare jag träffat på härnere. Tripod och Bipod, som var mina guider, skrev en liten redogörelse för kvällen, så jag bifogar den. Well it turned out we were out a little longer than planned, We got in at dawn but it was a great night that started off really slow as all we were seeing was bloody possums but Bipod provided a heap of comic relief chasing down a small possum so Jenseff could get a photo with a live possum, Seeing Bipod diving through the wire fence in the pics was hilarious ,and he had to do it repeatedly as the possum ran back and forth Then we started to get onto the wallabies and it turned out Jenseff is a reasonable shot with a rifle, he was using my Ruger 22Mag then later he started using Bipods shotgun and Holy Shit he is good with a scatter gun, he was hitting running wallabies from a moving ute and shot 100% no misses and no second shot required.I was driving and spotlighting but I managed to drop a couple of longer shots with my Ruger 223.Bipod dropped 3 rabbits with headshots and a few wallabies with his Ruger 22Mag and shotgun, but the night definitely went to Sweden. Jenseffs shooting was beautiful to watch and Bipod and myself have accepted being out classed and have vowed to get of our asses and practice.Jenseff recons it was the best "Aussie experience" he had whilst here (I recon it was more of a Redneck experience ) When in Rome... Jag skulle aldrig "jaga" på det här sättet hemma, men det var högst intressant att se hur det går till samt uppleva lite lokala seder. De kallar det inte heller jakt, vilket verkar hälsosamt. Om någon tror att det är enkelt att skjuta wallabies från en bil kan jag bestämt dementera det. Det är mörkt, bilen guppar, djuren sitter sällan still och vi hade en nervös spaniel som verkligen inte satt still vid fötterna, så att skjuta med kula var inte helt enkelt, men nödvändigt då det på flera ställen var ganska långa avstånd. Det finns dock sanslöst mycket djur i skogarna där. Alltså helt sjukt mycket, förstår inte hur det går ihop. Så kvällen inleddes med någon bom från min sida, adrenalinpåslag, ovana och annat.. Senare även bom på någon kanin med kula. Fick sedan ta över ett hagelgevär och det gick genast mycket bättre. Det var nog bland de ruttnaste vapen jag sett, en splång ny stoegerbock som knappt gick att stänga, klickade på vartannat skott och var gräsligt ful. Men ack så rakt den sköt. Har nog aldrig skjutit så bra innan, fick 7-8 på raken där. Har en fasanjakt inplanerad kring nyår, hoppas det går lika bra... Resultatet för natten blev 18 wallabies, tre kaniner och en svart possum. Alla påskjutna djur återfanns, den stora majoriteten på skottplatsen. Här kommer lite bilder, som synes var jag kanske inte helt rättklädd, men det gick bra ändå! Vet inte riktigt vad jag ville säga med det här, kanske bara skriva av mig lite. Och kanske pusha lite på folk att bjuda med marklösa/nybörjare ut i skogarna! Man får nya vänner, och efter att ha erbjudit dem att komma hit när jag i framtiden förhoppningsvis får tillgång till någon jakt så är jag nu välkommen till i princip hela Australien för jakt på allt från vildkatter till vattenbuffel. /Jens Edit: plockade bort lite skräp
Publicerat December 22, 201411 yr Fan va coolt! Bara grejen att uppleva något helt annat är ju störtintressant! Syrrans ex hade kusiner i USofA och en av dem baxade jag ut på bockjakt efter att först ha konstaterat att snubben kunde skjuta hjäpligt på bana.. Kul som fan, vart lite nervös då han störtdök i tornet och osäkrade så fort vi fick se ett rådjur på 300 m håll Han efter en svag förmaning behärska sig och dessvärre så fick vi inte skott på bocken.. men kul var det!!
Publicerat December 22, 201411 yr Författare vad väger en sådan där Wallaby? /Christian Det finns lite olika arter, varav vi fick tag i minst två. Svårt för en novis att se skillnad och mina värdar verkade inte så intresserade. Men jag fick fram att de kan väga uppemot 15-20 kg. Storlekarna varierade dock väldigt, minsta var säkert nere på 2-3 kg och största uppemot 15.
Publicerat Mars 17, 201511 yr Wow riktigt häftigt! Efter jag såg "The Hunter" (som förövrigt är SKITKASS) har jag alltid velat dra en repa till Tasmanien. Läckra bilder och jag håller med dig. Att möta nya människor ger en alltid erfarenheter och möjligheter.