Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har jag nån nytta av belyst riktmedel när jag kan tända lampan?

Featured Replies

Publicerat

Funderar på att byta optik på ena bössan och behöver lite råd.

Bössan används ffa vid eftersök och när jag går som hundförare och på den sitter idag ett rödpunktsikte och dessutom en eftersökslampa. Börjar ledsna lite på rödpunkten, tror åldern börjar ta ut sin rätt på ögonen, och funderar därför på en lågförstorande kikare (typ 1-4 * 24) istället.

Ni som jagar mycket i mörker (eftersök, grisvak). Behövs verkligen ett belyst riktmedel när man kan tända lampan? För jag antar att den lilla objektivdiametern ändå gör att lampan måste tändas (det gör jag iaf för att kunna skjuta med rödpunkten).

Publicerat

Det är ju rätt olika former av skytte, vakjakt och eftersök. Att hitta nått som funkar bra till båda tror jag blir svårt.

En belyst punkt underlättar ganska rejält mot en mörk/svart griskropp på en åtel eller vid snabba skott. Inget "måste" när man har lampor av olika slag, men gör tillvaron lite lättare..

Eftersök har jag inte så mycket erfarenhet av, men robusthet borde vara ett starkt krav. Och då känns som det är ett Aimpoint eller de öppna riktmedlen som gäller.

/Må

Publicerat

Jag tycker den röda punkten/ korset ser bra ut på en mörk gris!

Gissar att man blir lite snabbare till skott!

Tvåa igen

Publicerat

En helt annan aspekt är att vapenmonterad belysning inte är tillåten vid vakjakt och det är inget man således avhandlar lämpligheten av, men det tror jag inte heller att trådstartaren avsåg att beskriva när det skrevs tänder lampan,

även med en tändåtelbelysning kan det vara svårt att ta ut en perfekt eller adekvat riktpunkt på vildsvin i mörker. /Christian

Publicerat
  • Författare

Det är ju rätt olika former av skytte, vakjakt och eftersök. Att hitta nått som funkar bra till båda tror jag blir svårt.

En belyst punkt underlättar ganska rejält mot en mörk/svart griskropp på en åtel eller vid snabba skott. Inget "måste" när man har lampor av olika slag, men gör tillvaron lite lättare..

Eftersök har jag inte så mycket erfarenhet av, men robusthet borde vara ett starkt krav. Och då känns som det är ett Aimpoint eller de öppna riktmedlen som gäller.

/Må

Jovisst är det viktigt med något robust men jag kör som sagt med Aimpoint idag och kommer på mig själv allt oftare att jag muttrar över den. Får problem när det bara är en liten lucka och jag vill kolla så det är helt rent, eller när jag vill kolla eventuella skador. Därav ett behov av att kunna vrida upp till t.ex. 4 eller 6 ggr förstoring.

En helt annan aspekt är att vapenmonterad belysning inte är tillåten vid vakjakt och det är inget man således avhandlar lämpligheten av, men det tror jag inte heller att trådstartaren avsåg att beskriva när det skrevs tänder lampan,

även med en tändåtelbelysning kan det vara svårt att ta ut en perfekt eller adekvat riktpunkt på vildsvin i mörker. /Christian

Nej, min mörkerjakt är eftersöksjakten (sitta still och frysa på en åtel kan andra hålla tillgodo med...) och idag tänder jag som sagt oftast lampan eftersom ljusinsläppet är för dåligt i rödpunkten. Tänker att det borde vara samma sak med en kikare med litet objektiv. Frågan är då om belysningen i kombination med tyska ettan räcker eller om det är värt några tusen till för att få belyst riktmedel också.

Publicerat

För eftersök hade jag lagt pengarna på lampa, pannlampa och vapenlampa. /Christian

Publicerat
  • Författare

För eftersök hade jag lagt pengarna på lampa, pannlampa och vapenlampa. /Christian

Lampor har jag så jag klarar mig. Jag tolkar dig då som att jag skulle klara mig bra på ett "vanligt" kikarsikte utan belyst riktmedel.

Publicerat

För eftersök och med allt vad det innebär så tror jag att det är öppna riktmedel som gäller iom att jag inte behöver utföra eftersök, eller i varje fall historiskt inte har gjort det så har jag inget mer exakt svar än så,

NS här på forat om han kan nås har svar baserade på erfarenhet, Per Gustavsson mfl har det också. /Christian

Publicerat

Håller med christian fullt ut, öppna riktmedel är förstahandsvalet vid mörkereftersök.

Att ha en kikare som backup är optimalt, och där är vi nog rätt lika.

Sålde mitt aimpoint efter bara några månader, då jag tyckte det föll i många situationer.

Numer sitter det en zeiss 1,1-4 utan rödpunkt, men hade jag haft råd skulle jag gärna haft belyst, då jag tror man kommer lite fortare till skott i snabba situationer

mvh/Urban

Publicerat

Öppna riktmedel som du trivs med.

Själv kör jag rött korn och gult blad. Utom drillingen och kombin där de är vitt korn

Och ett vitt streck i bladet.

Oftast är de väldigt nära. Så om du tittar i ett kikarsikte eller Aimpoint så är de jäkligt lätt att missa något då de täcker mycket.

Men ett kikarsikte i 1-4 eller 1,5-6 i ett bra montage som är skottfast är väldigt användbart.

Jo funderar på ett belyst korn på nya bössan. Men är skeptisk till hållbarheten?

S.