Publicerat Oktober 22, 200619 yr Hejsan. nu så har jag fått hem mina Winchester hylsor (förnicklade) och 160grs Rhino kulor. Så satte jag mig ner och började så smått att ladda nu och dum som jag va så trodde jag ju att hylsorna skulle svälja kulorna utan keliberering, men ack så fel jag hade och nu så har jag tryckt i tändhattar och allt och får ej i kulorna! Hur ska jag göra med detta? Går det att skicka i hylsorna med tändhattarna i och sedan skjuta av dom utan kulor och krut utan att bössan tar någon större skada? För det går ju inte att kaliberera hylsorna nu med tändhatt i. Vad ska jag göra? Extremt tacksam för hjälp! MVH/Jocke
Publicerat Oktober 22, 200619 yr Skruva upp expandern (med utstötarnålen) så pass högt att utstötarnålen har en centimeter kvar till att nå verktygets nedersta kant. Eller, skruva upp lite mindre men ta bort nålen. Du kan kalibrara hylsor med tändhatt hur mycket du vill, bara du inet når ned till tändhatten.
Publicerat Oktober 22, 200619 yr Skruva upp expandern (med utstötarnålen) så pass högt att utstötarnålen har en centimeter kvar till att nå verktygets nedersta kant. Eller, skruva upp lite mindre men ta bort nålen. Du kan kalibrara hylsor med tändhatt hur mycket du vill, bara du inet når ned till tändhatten. Hejsan och tackar för svaret! nu vet jag det till en annan gång, nu har jag redan varit ute och skjutit av tändhattarna så nu är det försent, men det är ju bra att veta till en annan gång att man kan skruva upp nålen någon/några cm och kalibrera utan några problem. MVH/Jocke
Publicerat Oktober 22, 200619 yr Tändhattarna brukar inte detonera även om man trycker ut dom. Däremot rekommenderas att man använder skyddsglasögon och ser till att man inte har krut eller annat brännbart i närheten. Dessutom ska man bara ha en tändhatt på samma plats. Ta undan dom eftersom så att det inte blir någon massexplosion då blir det farligt. En tändhatt gör inte så mycket skada även om den smäller. Tändhattar som skjuts utan krut eller kula sotar ganska rejält och vad det betyder för kalibreringsverktyget / loppet vet jag ej men det är säkert inte bra om man inte rengör efteråt. Det är av misstagen man lär sig om man inte är elektriker då får man bara göra fel, misstag gör man bara en gång och då blir man jordgubbe.