Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Scoutguard åtelkamera som ej skickar bilder?

Featured Replies

Publicerat

Hej i julyran, hoppas ni alla haft en god jul.

Jag har ett litet problem med min kamera då den inte skickar bilder, fastän den tar bilder. Har nya lithiumbatterier i och sim kortet uppdaterades för cirka 1 månad sen. Telia med "fria" mms. Kameran funkade suveränt tidigare i höstas så kan inte vara dålig täckning? Inställningarna är likadana som tidigare så förstår inte varför den slutat skicka, någon som har nån teori och kan tänkas dela med sig av den?

Med vänlig hälsning, Jakob

Publicerat

Hade samma problem med min.

Jag ringde Telia och de hade gjort någon förändring i inställningarna i deras system. Efter att de gjort något, vet inte vad så fungerade det igen.

Micke

Publicerat

En fråga. När din kamera slutade fungera. Slutade även "Telia" visas i displayen? Det gjorde min och fick aldrig mer täckning och den reklameras.

Publicerat

Jag är uppless på min scout guard 550 :wallbash: redan reklamerat den en gång. Sist så tog den en bild när jag stod

framför kameran efter att jag kollat den....den enda bilden på en månad som den skickat...

mvh christer 

Publicerat

För mig så hade jag täckning och när jag skulle skicka kort manuellt så gick den igen alla steg utom sista då sa den nätverksfel.

Min kamera fungerar hur bra som helst. Jag har ett externt batteri plus att jag gjort en liten holk till den för att skydda den lite extra från väder och vind. Den klarar sig bra många månader på en laddning. Snarare att minneskortet fylls innan batteriet är slut.

Micke

Publicerat

Jag är uppless på min scout guard 550 :wallbash: redan reklamerat den en gång. Sist så tog den en bild när jag stod

framför kameran efter att jag kollat den....den enda bilden på en månad som den skickat...

mvh christer

Och min 550 skickar bilder hela tiden. Har inte mms, alla kort sparas på ett minneskort. Börjar bli trött att det är 5000 kort på räv åteln på 4 dagar

• 2 years later...
Publicerat

Lyfter den här tråden. Har en Scoutguard som fungerat hur bra som helst tills för 2-3 dagar sedan. Den slutade skicka bilder mitt i allt? Ringde mobiloperatören som sa att allt såg bra ut. Jag har kollat att den är inställd på att skicka obegränsat antal bilder och har bytt batterier nu, men har lite tappat hoppet. En månad gammal SG-880M 14HD, så den kan ju reklameras.

Publicerat
6 hours ago ÅlandsFilip sa:

Lyfter den här tråden. Har en Scoutguard som fungerat hur bra som helst tills för 2-3 dagar sedan. Den slutade skicka bilder mitt i allt? Ringde mobiloperatören som sa att allt såg bra ut. Jag har kollat att den är inställd på att skicka obegränsat antal bilder och har bytt batterier nu, men har lite tappat hoppet. En månad gammal SG-880M 14HD, så den kan ju reklameras.

Har du kollat batterierna? Min 550 dummade sig förra veckan, tog bilderna som den ska men skickade inget, sparade bara på minneskortet men nya, friska batterier gjorde susen.

Publicerat
14 minutes ago qvarnhill sa:

Har du kollat batterierna? Min 550 dummade sig förra veckan, tog bilderna som den ska men skickade inget, sparade bara på minneskortet men nya, friska batterier gjorde susen.

Den visade att jag hade 2 av 3 ploppar kvar i kameran, men var lite misstänksam på batterierna. Alkaline är aldrig bra, men dem följde ju med i köpet och tog ändå över 500 bilder från slutet av februari tills nu, inga varma månader alltså. Så jag bytte batterier och provade, men inget hände, så jag lämnade kameran i trappan hemma och åkte och fiskade, då så slog det mig att jag hade timer på kameran!

Åkte hem, slog av timern och det var ju batterierna som var felet. Den orkar ta bilder, men alkaline tappar spänning så snabbt så den orkar inte skicka iväg bilden sen. Visste att dem var lite känsliga, men att det skulle vara mycket ström kvar och ha så låg spänning att den inte orkade skicka trodde jag aldrig...

Delar den här länken som jag delade på robsoft för några månader sedan... https://www.trailcampro.com/pages/game-camera-battery-information Som förklarar just det här problemet, hehe 

Publicerat
3 minutes ago ÅlandsFilip sa:

Den visade att jag hade 2 av 3 ploppar kvar i kameran, men var lite misstänksam på batterierna. Alkaline är aldrig bra, men dem följde ju med i köpet och tog ändå över 500 bilder från slutet av februari tills nu, inga varma månader alltså. Så jag bytte batterier och provade, men inget hände, så jag lämnade kameran i trappan hemma och åkte och fiskade, då så slog det mig att jag hade timer på kameran!

Åkte hem, slog av timern och det var ju batterierna som var felet. Den orkar ta bilder, men alkaline tappar spänning så snabbt så den orkar inte skicka iväg bilden sen. Visste att dem var lite känsliga, men att det skulle vara mycket ström kvar och ha så låg spänning att den inte orkade skicka trodde jag aldrig...

Delar den här länken som jag delade på robsoft för några månader sedan... https://www.trailcampro.com/pages/game-camera-battery-information Som förklarar just det här problemet, hehe 

Använder numera BARA "high end" batterier... Bilbuttericks egna och andra lågprismärken går fetbort, Varta och Philips känns tryggast men lurar på en blyack med solpanel som sannolikt skulle fungera problemfritt i säkert 8-9 månader i alla fall.

Publicerat
11 hours ago qvarnhill sa:

Använder numera BARA "high end" batterier... Bilbuttericks egna och andra lågprismärken går fetbort, Varta och Philips känns tryggast men lurar på en blyack med solpanel som sannolikt skulle fungera problemfritt i säkert 8-9 månader i alla fall.

Jo, det är ju slugast med det, tror faktiskt jag ska beställa en sådan sladd man behöver. Blir ju om inte annat alltid bra bilder om man har bra batteri. Märkte att utlösaren blev seg och IRn svag mot slutet.

Publicerat

Jag ser batterierna i kameran som reserv och kör uteslutande strömmatning från MC-batterier på mina. Förr hade jag som mest tre Uovision kameror igång, nu har jag köpt en tre-pack av Scoutguard som Hylte säljer. Lite sämre nattbilder är min synpunkt annars har jag inte haft andra problem än att kamerorna är väldigt känsliga när det gäller minneskorten.

Skaffade high-end minneskort och därefter har jag inte haft några som helst problem. Har fuffat på mer eller mindre smärtfritt sedan jag knäckte nöten med minneskorten. Sen tycker jag mig se skarpare "blixt" med externt batteri än med kvalitetsbatterier i kamerorna. Nattbilderna upplever jag som bättre.

Övergripande är Scoutguard kamerorna nog rappare på att skicka iväg bilder än vad jag upplevt med Uovision - uovision var dessutom kinkigare när det gällde teckning och åtkomst till mobilnätet för att skicka. Uovision ville helst ha 5minuters paus mellan bilder medan Scoutguard levererar bilder utan knussel på två minuter.

/M

Publicerat

Det kan ju vara så, men uovision kanske skickar "större" bilder, alltså med bättre kvalitet? Jag har haft två scoutguard som båda fungerat bra hittills, den ena tappade jag från fyrhjulingen...

Publicerat

På Uovision kan man förutom att ställa in megapixlar även ställa in KB, håller man sig inom normal skärpa för en så enkel kamera så är bildstorleken ingen skillnad mot den som Scoutguard presterar i sin grundinställning - jag fick mest nattbilder och då sänkte jag kvalitén tills jag fick bilder som var lättare, men ändå tillräckligt klara och tydliga för att tydligt kunna identifiera vilt. Även då ville Uovision ha mer tid på sig att skicka, annars avbryt varje nytagen bild sändprocessen. Så fungerar deras teknik.

Därav min tro att Scoutguard har lite "rappare" mjukvara/ teknik och inte är lika känsliga för svagare kontakt mot mobilnät. Faktiskt hjälpte inte ens extern/ bättre antenn på Uovision kamerorna.

/M