Publicerat Oktober 22, 200619 yr Har skjutit en riktigt stor galt säkert +100 i slaktvikt. Men hur får man loss betarna från käken. Ps. Bilder och text kommer senare under jakt! Mats
Publicerat Oktober 22, 200619 yr Jag har pysslat lite med det där,mitt svar är bara utav mina egna erfarenheter,finns säkert bättre svar. Kikar man på roten utav beten är den större än själva hålet den sitter i ,oavsett hur länge eller hur mycket man kokar. Till yrket är jag tandtekniker så jag har mycket bra borrar o fräsar att leka med ;D Jag brukar göra så här,jag kokar i sedvanlig ordning ,sen slipar jag på själva benet ett jack upp längs beten så att jag kan bända ur den. Dock bör varsamhet iaktagas så man inte sabbar beten ,men beten är betydligt hårdare än benet så det brukar gå bra. Antar att du inte är tandtekniker och har lika bra prylar som jag har ,men en liten handslip/rondell kanske, med stor varsamhet så fixar du det säkert ps,lite off Jag har jagat en hel del vårtsvin i Afrika,där minsann kan man dra ur betarna ur hålet hur lätt som helst,dock verkar våra vildsvin vara bedydligt tjurigare även efter dom dött 8)
Publicerat December 10, 200619 yr Jag har pysslat lite med det där,mitt svar är bara utav mina egna erfarenheter,finns säkert bättre svar.Kikar man på roten utav beten är den större än själva hålet den sitter i ,oavsett hur länge eller hur mycket man kokar. Till yrket är jag tandtekniker så jag har mycket bra borrar o fräsar att leka med ;D Jag brukar göra så här,jag kokar i sedvanlig ordning ,sen slipar jag på själva benet ett jack upp längs beten så att jag kan bända ur den. Dock bör varsamhet iaktagas så man inte sabbar beten ,men beten är betydligt hårdare än benet så det brukar gå bra. Antar att du inte är tandtekniker och har lika bra prylar som jag har ,men en liten handslip/rondell kanske, med stor varsamhet så fixar du det säkert ps,lite off Jag har jagat en hel del vårtsvin i Afrika,där minsann kan man dra ur betarna ur hålet hur lätt som helst,dock verkar våra vildsvin vara bedydligt tjurigare även efter dom dött 8) Hoppas du byter verktyg när du jobbar!! ;D ;D
Publicerat Februari 5, 200719 yr Grattis till den galten och dom fina betarna. Nu vet man hur dom ska se ut.
Publicerat Februari 5, 200719 yr jag tog med betarna till höger till tullgarn o hörde mig för om de höll medaljklass, de är 21 cm långa. dom höll ej medaljklass... omkretsen på betarna avgör tydligen en hel del... mvh johan
Publicerat Mars 20, 200719 yr ...25cm.... upps!... vill osså skjuta en så stor!... avis >..... ;D,,,,Grattis på dej!.. skit kul!..