Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävåtel och vargar?

Featured Replies

Publicerat

Jag har fått tillgång till jaktmark runt mina föräldrars sommarstuga som jag tänkt börja utnyttja nästa år. En plan jag har är att anlägga en rävåtel i närheten av stugan med tanken att kunna skjuta från ett vindsfönster. Problemet är att det finns varg där och jag vill ju inte gärna locka dem närmare stugan än nödvändigt då vi både har små barn och hundar. Så nu till min fråga: är det någon som har erfarenhet av att en rävåtel lockar till sig varg?

Publicerat

Har aldrig sett spår efter varg vid min åtel men jag känner folk som har sett varg när de vakar räv. Men då ska du nästan alltid vara där med nytt kött sägs det. Frysa fiskar som jag har verkar inte locka dom, (tyvärr) ;)

Publicerat

Har haft varg som sprungit några hundra meter bortanför rävåteln men trots gott om mat på åteln så visade dom inget intresse. Detta var i ett Väldigt litet revir så har under några år flera gånger haft vargen nära men aldrig ens på samma åker som åteln ligger på. Tror att Vargen slår hellre sina egna byten så länge det inte tryter med bytesdjur.

Publicerat

Jag har haft varg på en av mina gamla åtlar..precis i kanten av samhället.. Då åtlade jag med slaktrester i en fårhage.. (Fåren var inne för vintern).

Publicerat

Vintern 2002/2003 så sköts det en varg utav misstag på rävåtel i Dalsland, så nog kommer de.

Publicerat

Vintern 2002/2003 så sköts det en varg utav misstag på rävåtel i Dalsland, så nog kommer de.

Det är inte den enda vargen som skjutits vid rävåtel ;)

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar hittills! Får väl klura lite mer på detta. Ska ju förvisso göra mig av med min vixen nu men det kan ju bli någon ny pang till sommarn.

Är det någon mer som sett skillnader i vad som lockar vargar till åtel förutom Davids tips att fryst fisk inte verkar locka?

Publicerat

Tack för alla svar hittills! Får väl klura lite mer på detta. Ska ju förvisso göra mig av med min vixen nu men det kan ju bli någon ny pang till sommarn.

Är det någon mer som sett skillnader i vad som lockar vargar till åtel förutom Davids tips att fryst fisk inte verkar locka?

Jag hade varg på min vildsvinsåtel när jag fodrade med majs och det inte varit ett djur där på 3 dagar. 

Räv och varg äter samma föda så det blir nog svårt att hitta något som räven äter som inte vargen gillar. Sen har ju vargen stora revir och rör sig mycket så att en varg komme till en åtel flera ggr/ vecka är inte troligt alls, men kanske en gång i månaden eller så om den börjar komma. 

Publicerat

En varg är mkt mer försiktig än en räv på åteln så du behöver nog inte vara orolig för barnen, tänds en lampa eller en dörr öppnas tokkastar dom:) jag tror inte dom kommer som en räv varje natt men jag vet att dom kan komma förhållandevis ofta i förhållande till revirets storlek. Vill du absolut inte ha varg i närheten ens på natten så ska du nog inte åtla för räven. Men om du ändå vill åtla så skulle jag lägga åteln nära hus eller mitt på stor åker, det minskat garanterat risken för att vargen går fram.

Publicerat

Svenska vargar lever till största delen på hund. En hundgård är således en riktig vargåtel.. Och den har man ju nära huset.. Så det spelar nog ingen roll om man åtlar räv inpå husknuten...

Publicerat
  • Författare

Stugan ligger ensam i skogen med ett hygge intill där jag tänkt lägga åteln. Så några åkrar finns ej i närheten. Den står ju dessutom oftare tom än vad det är någon där som kan störa vargarna. Så de kan nog härja hyfsat ostört där. Får som sagt klura lite till.

En följdfråga som slog mig: hur är det med björn? Lockas de också till en rävåtel? Det finns nämligen betydligt fler björnar där än vad det finns vargar...

Publicerat

Björnen borde ligga i idé nu..men annars är den nog sugen på gott åtelmaterial..

Publicerat
  • Författare

Nä, nu är ju inte björnen farlig så länge man är varlig... ;)

Men frågan handlar ju om nästa år (dvs. efter 1/7-15 vilket jag varit otydlig med inser jag). Som jag förstått det så ska man väl "starta" åteln tidigare än björnarna går i ide?

Publicerat

Att anlägga ett gäng musåtlar kan nog vara en bra idé,. Räv och mård uppskattar det..men jag tror inte att vare sig varg eller Björn bryr sig om så små bytesdjur..