Publicerat April 8, 200521 yr Ni som nu har fått lite snö ut med er och kolla var minkarna har sina stråk. Vaka,genskjut,destruera,simma ikapp,boxa dom, bit av dom hälsenan försök iallafall att ta en mink i vår. Fina hagel i jaktladdning för optimal täckning (7-9) då brukar dom trilla dit även i vattnet om hållen inte är för långa.(bra recept för bisam med,om du inte har nån .22:a)
Publicerat April 8, 200521 yr Trapper 90, ihjäl mink eller andra fällor är också bra. Dom blir aldrig trötta utan ligger bara och väntar på en minktass.
Publicerat April 8, 200521 yr Håller på att ordna jakten på ca 5ha kommunmark, bara för att det är ett lämpligt ställe för minkfällorna. Ska kanske ut med laikan i helgen och kolla om vi kan hitta någon mink.
Publicerat April 8, 200521 yr Författare Det är ju faktiskt så att alla minkar går av någon anledning inte i fälla.... Sen att väva ihop pimpelfiske,bisamjakt,minkjakt...kråkjakt......vårsol...saxfiske....ghfajöhgaeud
Publicerat April 9, 200521 yr Har du tränat laikan på mink eller är det medfött? Tänkte att jag skulle få lite intresse i min vorsteh också men jag vet inte hur jag ska tända gnistan i henne. Hon tycker att allt som fräser, flyger och springer är kul att ta en dust med. Bara att få henne att inse att mink finns med på listan över lovliga djur så skulle det bli andra bullar efter åarna här. Rovdjursskärpan är det inga problem med och lite motstånd gör henne bara mer jakttokig. Tror att det skulle gå att få henne på grävling också men det är för lite av dom här för att kunna träna henne ordentligt. Tips mottages tacksamt!
Publicerat April 9, 200521 yr Författare Så fick en av dom äntligen stryka på foten........34 gram 9.or ändade dess simtur.....en hane på 0,90 kg undrar var honan kan finnas.......?
Publicerat April 9, 200521 yr Har du tränat laikan på mink eller är det medfött? Tänkte att jag skulle få lite intresse i min vorsteh också men jag vet inte hur jag ska tända gnistan i henne. Hon tycker att allt som fräser, flyger och springer är kul att ta en dust med. Bara att få henne att inse att mink finns med på listan över lovliga djur så skulle det bli andra bullar efter åarna här. Rovdjursskärpan är det inga problem med och lite motstånd gör henne bara mer jakttokig. Tror att det skulle gå att få henne på grävling också men det är för lite av dom här för att kunna träna henne ordentligt. Tips mottages tacksamt! Jag hade tidigare en finnspets och en gråhund/karelare. En gång när de var på promenad efter älvsstranden bökade de båda runt en tuva.. det skälldes och frästes..och till slut kom det upp en mink som de bet ihjäl. Finnspetsen blev lite riven på nosen, men inte hindrade det henne..
Publicerat April 11, 200521 yr Har du tränat laikan på mink eller är det medfött? Tänkte att jag skulle få lite intresse i min vorsteh också men jag vet inte hur jag ska tända gnistan i henne. Hon tycker att allt som fräser, flyger och springer är kul att ta en dust med. Bara att få henne att inse att mink finns med på listan över lovliga djur så skulle det bli andra bullar efter åarna här. Rovdjursskärpan är det inga problem med och lite motstånd gör henne bara mer jakttokig. Tror att det skulle gå att få henne på grävling också men det är för lite av dom här för att kunna träna henne ordentligt. Tips mottages tacksamt! Har inte tagit någon mink med henne. Men hon har markerat några stycken under stenblock men vi har inte kommit åt dom. Intresset är medfött men inte så stort pga att det inte skjutits någon för henne. Antar att ni har rätt gott om mink. Jag skulle göra så att jag gick ut med åar eller bäckar och letade efter minklyor och försökte få hunden intresserad av minklukten där. Med grävling är det väl lite svårare för er. Men det är likadant där, låt hunden söka av runt grävlinggryten på kvällen när grävlingarna har gått ut. Så kommer den förr eller senare på ett grävlingslag. Kan också funka vid havreåkrar. Kan väl tillägga att det inte blev någon minkjakt. Jag var trött efter en misslyckad kråkjakt på lördagen.
Publicerat April 11, 200521 yr Det är så in i h-vete med mink här. Tyvärr så bytte skannern ut en 7;a mot en 2;a i ritningen till trapper 90 fällan (måste ha varit den) så gillret passade inte :-[. Vette f-n hur det gick till ??? ??? men det osar svavel fortfarande i snickarverkstan. Skulle nog ha skannat med lite högre upplösning. Har nu sågat till tre nya efter originalritning och ska ta med dom ut tillsammans med studsaren och skruva ihop dom på plats vid en bäverhydda. Hörde att en person här tagit nitton minkar förra hösten. Jag har sett mängder med spår efter åarna nu måste jag bara ha tag i någon bra mat att stoppa in i genomgångsfällorna. Hunden får följa som vanligt och jag får se om det går att visa henne på någon mink.
Publicerat April 18, 200521 yr Nu har jag fått ut några fällor. Måste bara låta dom ligga ute så att det försvinner lite människolukt. Sedan får vi se
Publicerat November 20, 200520 yr Finskstövare kan man använda till det mesta... fick en mink på stånd undan min ungtik i kväll...
Publicerat November 20, 200520 yr HÄFTIGT! Grattis, dina stövare vekar ju va suveräna! Tack! Men... Det vet jag inte... om dom är speciellt suveräna... men när man jagar in en ungtik så värdesätter man alla framsteg dom gör.(hon är 1 år och 2 mån nu )
Publicerat November 20, 200520 yr Heisan , jeg jakter mye mink. Jeg bruker Foxterrier , og ofte sammen med støveren min. Støveren er en blanding mellom Foxhound og Haldenstøver. Disse to er the dreamteam , støveren søker større enn terrieren selv om terrieren har et bra søk den også. Dette kombinert med terrierens eksakte lokalisering gjør det helt ideelt. Jeg har fått 27 stykker siden i sommer , noe som er litt over gjennomsnittet på denne tiden. Her hvor jeg bor er det brukbart med mink og mange plasser og jakte på den. Det ligger en del bilder på sluttstykke.com under minkejakt
Publicerat November 20, 200520 yr Minkjakten med hund är oerhört omväxlande och spännande. Att jakttillfällena är nästintill obegränsade är ju också en av dess fördelar. Själv huserar jag i trakterna kring norra Vättern. Har inte kommit ngn snö här än :-[ men likaväl jagas det mink. Här två mink ifrån sensommarens jakt:
Publicerat December 17, 200520 yr Som du skrev Partys, alla går inte i fälla. Det blir mest ungmink, men dom blir ju också stora en vacker dag om dom får leva.
Publicerat December 17, 200520 yr Så fick en av dom äntligen stryka på foten........34 gram 9.or ändade dess simtur.....en hane på 0,90 kg undrar var honan kan finnas.......?0,90 kg???Kompisen har fått en mink som vägde 2,2 kg..Det väger min största mård jag tagit,gissa om den minken har haft gått om mat...
Publicerat December 17, 200520 yr 0,90 kg???Kompisen har fått en mink som vägde 2,2 kg..Det väger min största mård jag tagit,gissa om den minken har haft gått om mat...Det där var nästan en "Tallfjärdare" ;D ;D ;D ;D ;D ;D :-*
Publicerat December 17, 200520 yr Det där var nästan en "Tallfjärdare" ;D ;D ;D ;D ;D ;D :-*Jo,när du säger det..