Publicerat December 28, 201411 yr Jag skriver inte ofta men följer detta forum dagligen , och jag är inte Italienare utan heter Palm i efternamn. Är nu sugen på att köpa detta sikte, men hur är det med kvaliteten på dom , är dom skottfasta ? jag hatar sikten som har flyttat sig några cm varje gång man provskjuter. Jag har en Delta 1-4 nu och upplever det problemet med den , hade tidigare en gammal Helia super som alltid slog i samma lapp , tyvärr finns den ej i min ägo längre. Så jag tvekar nu mellan Ultimaxen och en Helia C 1,1-4 , då det är nästan samma prislapp på dem hos Astrosweden. Jag vet att det är medförstorande riktmedel på Helian , men det har jag inga problem med. Frågan kvarstår, är Ultimaxen lika bra som en Helia C , vad gäller skottfasthet , skärpa, kvalitet ? Så kom igen nu ni som har en Ultimax gen2 och ni som har en Helia C jag behöver rådgivning vilken jag ska köpa så jag slipper slänga 8500 kr i sjön. Vänligen: R, Palm
Publicerat December 28, 201411 yr Är ingen siktesnörd, men varför inte köpa helian!? Skulle själv köpt den alla dagar i veckan, varför ens chansa,, det finns enl mig inte något som är bättre med det andra siktet.... mvh/Urban
Publicerat December 28, 201411 yr Författare Ja jag är nog inne på det jag med , men jag är ändå nyfiken på Ultimaxen och tänkte att det kanske finns någon här som har en sådan och kan berätta hur den funkar när den varit med i regn , snö , kyla och fått sina stötar. Tack Urban / Roland
Publicerat December 29, 201411 yr Jag har haft ett Ultimax ur den första generationen. Det var bra optik, och robust tillräckligt, men på den versionen var reglaget för förstoringen hopplöst svårjobbat, i synnerhet i kyla, vilket var anledningen till att jag sålde av. Belysningen var inte heller tillräckligt stark för dagsljus, jag antar att man åtgärdat dessa punkter på gen 2. Helia är alltid kvalitet, dock vill jag personligen ha "äkta 1x" på ett sikte som används till drevjakt. C modellen är som sagt medförstorande och saknar belyst riktmedel, huruvida det spelar någon roll är upp till brukaren men det bör beaktas vid jämförelse. För den jakt jag bedriver med lågförstorande sikte passar således Ultimax bäst av dessa båda - men eftersom jag vet att jag stör mig på detaljer som inte riktigt når upp till mina krav skulle jag sparat lite till och köpt Helia 5.
Publicerat December 29, 201411 yr I senaste Svensk Jakt har det ett test på lågförstorande där Ultimaxen(Gen 2) är med "Okänt märke som imponerar. Bäst i testet av siktena under 10 000:-". Så kolla i den.
Publicerat December 29, 201411 yr Författare Jag har läst diverse tester i tidningar och det mesta låter ju bra om Ultimaxen , men är det kvalite´? , den skulle förmodligen passa mig bra med riktmedel 4A och en liten men skarp belyst punkt. Jag har jagat så länge att man har vant sig med svarta riktmedel och bli snarare störd om det lyser för mycket , därför tror jag att Ultimaxens lilla punkt som bara är 1,7cm på 100m skulle passa mig bra. Men Helia är alltid Helia och då vet man att det är kvalite´, Helia 5 är säkert ett kanonsikte men det är för mycket pengar tycker jag , kan de verkligen vara värda det när man kan få en kikare som är nästan lika bra för halva kostnaden? Det vore kul om Ultimaxen gen2 vore ett riktigt guldkorn , men är den det ? finns det verkligen ingen här som har en sådan som kan bekräfta om de har åtgärdat barnsjukdomarna ifrån 1:an , annars får det nog bli en Helia c för min del då jag inte måste ha belyst , har ej några problem med medförstorande och den är dessutom 100gr lättare.
Publicerat December 29, 201411 yr Författare Jag fick se att Interjakt öppnar en ny butik i Uppsala i början av året , kanske det blir några fina öppningserbjudanden på kikarsikten då ?
Publicerat December 29, 201411 yr Googla.. försök hitta ursprunget på den. Är det Asien så kanske du ska vara lite mer försiktig.
Publicerat December 29, 201411 yr Jag skulle inte tyckt att Asien är dåligt om det innebär att det är tillverkat i Japan..... Raggarö
Publicerat December 29, 201411 yr Kvalitet eller ej. Ingen aning. Men det man ska beakta när det gäller sikten som ej är "kända" är andrahandsvärdet. Oftast så är det rent sagt uselt andrahandsvärde o även svårsålt. Med detta sagt så behöver ultimax ej vara ett dåligt sikte på nå vis.
Publicerat December 29, 201411 yr Författare Jag tror de är tillverkade i samma fabrik som trijicon , inte helt säker , men det känns nog som att chansen att bli nöjd är nog större om jag köper en Helia c , frågan är nog snarast om jag kommer att nöja mig med den eller om jag iallafall kommer att köpa en Helia 5:a om ett par år? men som sagt jag känner inte att jag måste ha belyst riktmedel , och då känns det lite onödigt att betala dyrt för att få en bra belyst kikare , därför kändes Ultimaxen intressant med sin lilla punkt . Fortfarande ingen som har en och kan ge lite kött på benen? Tack ni som svarat / uppskattas ( är det någon som har en Helia c 1,1-4 så får ni gärna delge mig lite vad ni gillar den eller inte ) Rolle
Publicerat December 29, 201411 yr Kan inte bidra med någon erfarenhet om någon av kikarna men ett tips om en annons i grannkanalen på ett ultimax gen 2: Hej! Finns de nått intresse av mitt sikte? endast inskjutet å i fint skick!!! Skriv till mig vid intresse!! jimpa1919(snabel-a)Hotmail.com Eller sms på 0722255793! 7500:- med leupold qr 8000:- Mvh jimmy
Publicerat December 29, 201411 yr Är det inte aktuellt med ett begagnat för samma pengar - då kommer du att få ett bra belyst sikte! Ett UltimaX gen 2 ligger på 8400kr, lägg till en tusenlapp och du får en begagnad Varipoint eller Helia CSX. Är det inte tvunget med äkta 1x så har Torsbo ett Swarovski PV-I 1,25-4 för 7900kr som jag gärna skulle ta alla dagar i veckan hellre än ett UltimaX. Bara en lite annan vinkel på det hela om du har en stram budget. Mvh Joacim
Publicerat December 29, 201411 yr Författare Tackar för tipsen , tas i beaktande , jag har nog i vart fall bestämt mig efter goda råd av er att det det får bli en europe´, det finns nog inget annat om man vill ha både kvalite´och bra optik. Tack / Rolle
Publicerat December 29, 201411 yr Jag anser att helian är skitbra, men jag gillar helia o swarre. men denna helian kan du faktiskt vaka med, den slår självklart inte de bättre 50-56orna MEN den slog ex ett zeiss 2,5-10x42 varipoint i mörker.... leta obelysta helior på nätet, tror jag köpte och sålde min för 4500kr
Publicerat December 30, 201411 yr Jag skulle utan att tveka kunna köpa Ultimax gen2, gen1 har fått väldigt bra kritik och enligt pålitliga källor ska gen2 vara ännu snäppet bättre.
Publicerat December 30, 201411 yr Författare Jag har precis köpt en Helia c 1,1-4 för 5500kr , begagnad men som ny , tror att det blir bra för mina behov då jag ej är någon belystfreak utan hellre vill ha en krångelfri skottfast kikare som aldrig sviker. Tack för mig / Roland P
Publicerat December 30, 201411 yr Författare Tack , det var du med ditt korta men träffsäkra svar som fick mig att fatta rätt beslut , tack Ozzian
Publicerat December 30, 201411 yr Författare Japp , känns skönt att äntligen ha hittat hem , har även beställt Burris zee signatur ringar , vilka ska vara bra så nu tror jag på ett skottfast montage och kikare, Rolle
Publicerat December 30, 201411 yr gutt .jag kan säga att min helia 5 1-5x 24 slår mina swarre 1-6x24 i mörker.
Publicerat December 30, 201411 yr Författare Låter kanon Ozzian , känns bra , är burris zee signatur ringar så bra som jag tror ?
Publicerat December 30, 201411 yr Låter kanon Ozzian , känns bra , är burris zee signatur ringar så bra som jag tror ? vet ej.