Publicerat December 29, 201411 yr Hej, blivande jägare här. Två generationer upp så var istortsett hela släkten jägare, tyvärr var det inget av päronen som tog efter... Jag har i flera år tänkt tanken, men det har dragits ut onödigt länge! 2015 är det så dags! Nu har jag efter beslut dessutom fått mer info om en långdragen arvsuppgörelse (ej tvist, utan pga många syskon har ingen orkat ta tag i det). Uppgörelsen innebär för vår del att vi får ett gammalt familjehus där pappa var mycket ungdomsår men framförallt en hyfsat stor mark bestående av mycket skog och en del åkrar där det alltid rört sig såväl älg som rådjur. Min far som själv alltid varit helt ointresserad av jakt har hört av grannen att det tydligen finns ett jaktlag som under dessa 10år (och längre?) jagat på marken, men han hittar ingen info om vilka det är och framförallt inte om de har något avtal för det. Jag då som tänkt börja jaga tänker ju mig att vilja nysta ut detta så att allt går rätt till. Jag har läst jaktlagen också för att se vad som gäller och behöver lite hjälp. Först och främst vill jag ju inte stöta mig med någon, även om jag inser att risken finns... Eftersom vi tolkar det som att det jagats på dödsboets mark i många år utan kostnad. Hur funkar prissättning av jalktlagens jaktmarker (antal tilldelad älg/hektar?)? Har ni själva varit med om att en sådan situation där ni fått nyttja mark till jakt och sedan fått genomgå någon form av avtal med ny markägare? Har ni varit med om markägare som fått upp intresset för jakt och velat delta i jaktlagen? Jag ser ju så klart möjlighet att vinna erfarenhet genom de som idag jagar på vår mark, eftersom de flesta i min släkt som jagat har gått bort de senaste åren av ålder och övriga ej bor i närheten, så finns tyvärr inte så mycket möjlighet att få erfarenheten av dem. Kom gärna med lite tips på hur jag/vi ska lösa detta på bästa sätt för mig som vill börja jaga, för min far som ändå är ansvarig för sin mark och för jägarna som idag bedriver jakt på marken. Erfarenheten hoppas jag finns här :-) Edit: ett litet tillägg så ingen tror att någon som aldrig hållit i ett vapen ni svarar. Jag har efter grundtjänsten i den gröna firman för en massa år sen, gjort ett par vändor utomlands också. Så kulvapen vågar jag påstå inte är några problem, även om jag ser fram emot att få lite erfarenhet av hagel också så man kan ta lite fågel
Publicerat December 29, 201411 yr Att inte stöta sig med någon är nog i det närmsta omöjligt, det brukar vara extra enkelt så fort vapen och jakt är inblandat... Jag hade börjat hos länsstyrelsen för att försöka få klart för mig vem som står registrerad på marken för älgjakten, där kan man ju dessutom få klart för sig om marken slagits ihop med annan mark för älgjakt. Det känns ju viktigt att snabbt komma till skott att inleda diskussioner med den som förefaller vara jakträttsinnehavare i myndigheternas ögon. Men som sagt, du har ingen avundsvärd situation även om utfallet kan komma att bli fantstiskt med tanke på att du kan få en fin mark att jaga på. Lycka till!
Publicerat December 29, 201411 yr Författare Att inte stöta sig med någon är nog i det närmsta omöjligt, det brukar vara extra enkelt så fort vapen och jakt är inblandat... Jag hade börjat hos länsstyrelsen för att försöka få klart för mig vem som står registrerad på marken för älgjakten, där kan man ju dessutom få klart för sig om marken slagits ihop med annan mark för älgjakt. Det känns ju viktigt att snabbt komma till skott att inleda diskussioner med den som förefaller vara jakträttsinnehavare i myndigheternas ögon. Men som sagt, du har ingen avundsvärd situation även om utfallet kan komma att bli fantstiskt med tanke på att du kan få en fin mark att jaga på. Lycka till! Stort tack för svaret, jag var rädd för att det var just så det... Blir till att höra av sig till LS efter helgerna då för lite svar. Då kanske det ändå är för mycket att hoppas på att få hjälp av de nuvarande jägarna eftersom de kanske tänker på "hotet" om att bli av med sin jaktmark på sikt som de inte betalat för på länge (om de nu inte är villiga att betala så klart).
Publicerat December 29, 201411 yr Vore det inte smutt om du kunde jojna dem och lära dig den vägen, måla inte upp ett skräckscenario innan, de kan visa sig vara hur bra som helst.
Publicerat December 29, 201411 yr Håller med den strävhårige! Gå in med en positiv inställning och försök komma med i jaktlaget. Det kan vara bra att se och lära av mer erfarna jägare. Lycka till!
Publicerat December 29, 201411 yr Jag tror att om du kontaktar jaktledaren och berättar hur det ligger till så är det nog inte alls omöjligt att få vara med i jaktlaget. Då får du antagligen ännu mer mark att röra dig på också. Mina föräldrar har en sommarstuga med 4ha skog runt om. Detta ingår i ett vvo på ca 6000ha. Jag pratade med jaktledaren och det visade sig att för blyga 250kr/år får jag jaga allt utom älg på dessa 6000ha. Ville jag jaga älg också så kostade det 250kr till plus en avgift på några kronor/ha upp till 150ha. Lycka till!
Publicerat December 29, 201411 yr Håller med den strävhårige! Gå in med en positiv inställning och försök komma med i jaktlaget. Det kan vara bra att se och lära av mer erfarna jägare. Lycka till! "Försök komma med i jaktlaget"? Öhhh... Hen är ju lagfaren ägare som vill ta kontroll över marken!
Publicerat December 29, 201411 yr "Försök komma med i jaktlaget"? Öhhh... Hen är ju lagfaren ägare som vill ta kontroll över marken!Hen kan ju ta sig an det här på två sätt. När hen har fått reda på vilka som jagar på marken så kan ju hen säga till dom att det är slutjagat för er här nu. Som hen har rätt till och jaga själv på marken. Alternativt så kan ju hen använda sin mark till att gå med i jaktlaget. Det är ju upp till var och en.
Publicerat December 29, 201411 yr Richie- vana med vapen är en sak, att hantera detta med grannar, förmodade sådana, jaktlag och utövandet av jakt är en helt annan sak, men det förefaller du ha förstått. Vägen fram är som framgår av svaren ovan i varje fall minst två delad, man kan gå den vänliga vägen fram och med tur ta sig en del i ett jaktlag och få uppleva gemensamhetsjakt på lite större arealer, eller kräva sin rätt och kanske få jaga på de marker man äger ( skriver kanske då det kan finnas ett arrendeavtal som löper med 1 års förlängning som du inte känner till), du angav inte deras storlek, men om de inte är i i storleken 200+ hektar är det inte särskilt mycket mark egentligen att jaga på, det tål inte något särskilt jakttryck och inte heller något större uttag av matvilt. Personligen och även då jag inte är helt förtjust i gemensamhetsjakt så hade jag valt att utforska det första alternativet först. /CHristian
Publicerat December 29, 201411 yr Nja.. 200+.. Två marker som jag verkligen minns och saknar, den ena var 16 ha och den andra 80 ha. Skaffa dej kunskap om det faktiska läget. Lst är en väg och om detta jaktlag inte erlagt en krona i arrende på många år så tycker jag inte du behöver be om ursäkt för att du vill jaga. Självklart ska du ta dej ann detta med visst mått av diplomati men inte sälja dej billigt om marken nu tillhör er. Jag kan nog tycka att om befintligt jaktlag är rättslösa och då dessutom vänder taggarna utåt.. då ska de ha skit, tilltalas inte av den inställningen och har drabbats av den personligen lite nu och då. Hoppas jaktledaren är en vettig människa så ska detta lösa sig på bästa sätt! Lycka till och håll oss uppdaterade, sånt här är lite spännande
Publicerat December 29, 201411 yr Finns ingen anledning att vara otrevlig, men jag tycker den självklara utgångspunkten är att klargöra det självklara: markägaren har jakträtten om den inte är utarrenderad. Är så fallet finns normalt alla möjligheter att häva arrendet vid ett övertagande, såvida inte jakträtten redan skrivits bort. Typ: "Marken har under en period ingått i ett dödsbo, men detta är nu utrett. Jag/vi är markägare och kommer börja jaga på marken, men vill gärna veta vilken jaktsamverkan som finns idag, och vilka möjligheter det finns att fortsätta samverkan om den fungerar bra"?.
Publicerat December 29, 201411 yr Författare Wow! Tack ALLA! Härligt med så mycket kunskap och synpunkter i en så ung tråd! :-) Jag har ju en hel del utbildning i just konflikthantering, så att gå in i en diplomatisk roll är inga problem, samtidigt som jag lätt kan sätta ner foten och peka med hela handen vid behov. Jag har efter att sett era tankar bestämt mig för att vi i Januari ska ta reda på jaktledaren/jaktlaget via länsstyrelsen, men avvakta kontakt till senare. Sen ska jag se till att fixa licensen under våren. Därefter så får jag med farsan stämma möte med jaktledaren. Jag avser som sagt själv lägga fram önskemål om att få delta i jakten först just för att få lite erfarenhet, förutsatt att de inte slår bakut. Vår mark är 15-20ha (minns inte exakt), och det är ingen brist på djur, snarare tilldelningen av antal skjutbara har jag förstått (iaf. Älg). Jag hoppas ju dock som sagt att det ska vara en vettig skara människor man möter så man inte behöver dra fram lagbok och stora kängorna. Christian, jag tycker det stog 6-mån i Jaktlagen om det inte finns något arrende skrivet, och eftersom ingen har ansvaret för marken på 10år så kan jag säga att ingen med laglig rätt kan ha skrivet ett godkänt arrende. Så att tala med jaktlaget ca 6-mån före jaktsäsongen borde vara lagom för att också lägga lite tyngd i risken att inte samarbeta med mig (något som jag självklart inte i ett ursprungsläge tänker poängtera) Outdoorsmans kommunikation gillade jag skarpt! Återigen, tack alla! Forumet kommer fortsätta användas i min strävan att bli bättre och mer kunnig som jägare, uppdatering på ärendet kan härmed dröja, men när detta är uträtt om typ 1-1.5år så skall jag uppdatera er! :-)
Publicerat December 29, 201411 yr Hm.. tja på 15-20 ha kan du nog glömma att få tilldelat älg. Vill du ha ut något vettigt av marken så är det diplomati som gäller och försöka få komma med i jaktlaget. Förmodar att de har mer mark runtomkring ? Beroende på hur mycket din mark spelar roll för jaktlaget.. men jag gissar på att du hamnar i underläge. Man får ju inte skjuta mer än marken bär. 15-20 ha föder inte många vilt, tyvärr.
Publicerat December 30, 201411 yr Tänk på att 6 mån innan jaktsäsongen är typ nu. Dom flesta arrenden brukar gälla efter jaktåret alltså 1juli-30juni. Rätta mig gärna någon om jag har fel. Men fanns ju kanske inget arrende så då är det ju skitsamma. Lycka till!
Publicerat December 30, 201411 yr Författare Tänk på att 6 mån innan jaktsäsongen är typ nu. Dom flesta arrenden brukar gälla efter jaktåret alltså 1juli-30juni. Rätta mig gärna någon om jag har fel. Men fanns ju kanske inget arrende så då är det ju skitsamma. Lycka till! Oktober är väl ändå månad 10 ;-) Så jag räknar kallt med att vi kan detta fram till April, men som sagt jsg hoppas ju också på en positiv lösning där ingen behöver brusa upp sig. Hm.. tja på 15-20 ha kan du nog glömma att få tilldelat älg. Vill du ha ut något vettigt av marken så är det diplomati som gäller och försöka få komma med i jaktlaget. Förmodar att de har mer mark runtomkring ? Beroende på hur mycket din mark spelar roll för jaktlaget.. men jag gissar på att du hamnar i underläge. Man får ju inte skjuta mer än marken bär. 15-20 ha föder inte många vilt, tyvärr. Det vi fått hörq är att det på bara vår mark är tilldelat minst en älg iaf. (oklar kön/ålder), sen är det väl ingen tilldelning på rådjur om jag förstått det rätt?Men när licensen väl är i hamn så siktar jag ju inte på att bli storjägaren med fällning av allt jag ser första åren, får jag ner ett djur alls är jag glad! Jag har bekanta som gått i jaktlag 2-3år första åren utan att få möjlighet att skjuta, då blir det ju inte så mycket jakt och de ledsnar. Nåväl, det lär ge sig. Återigen så kommer jag gå in positivt så får vi se hur det löser sig
Publicerat December 30, 201411 yr Låter mycket märkligt. Här i vårt ÄSO krävs väl 200ha för en älg. A lisensområden är väl uppåt 600 för att få en älg på lisensen. Möjligen att det är en B lisens då och 3-5 dar på sig att skjuta den älgen. Nä det finns ingen tilldelning va det gäller rådjur osv. Men en vedertagen praxis att inte skjuta mer än marken producerar/föder. Men, men. det lär så småningom visa sig hur det ligger till.
Publicerat December 30, 201411 yr Hej! Jaktåret löper som nämnt från 1/7 till 30/6. Om det finns ett gammalt arrendeavtal som kommer fram ut gömmorna, (eller hävdas ett muntligt avtal) så kommer det nog också hävdas att det måste sägas upp senast 31/12 för att inte gälla ytterligare ett år. uppsägning 1/1 2015 innebär alltså att avtalet löper ut 30/6 2016. Jag tror som flera andra här att den bästa lösningen vore att helt enkelt hävda jakträtten och gå med i det lokala jaktlaget när marken inte är större än så. Efterhand lär du dig vilken form av jakt marken kan erbjuda och vilken jakt du själv uppskattar.
Publicerat December 30, 201411 yr Det är inte ovanligt med någon form av pottförfarande vid tilldelning av älg, där även marker i denna storleksklass kan ingå. På vad som varit min lilla hemmamark de senaste 15 åren (46 ha) VET jag att jag skjuter en av pottkalvarna i området någon av de första dagarna, bara jag ser till att odla rödklöver och vara ute. Dvs i "praktiken" en egen tilldelning på en kalv, om jag vill utnyttja den. Annars är det 400 ha för helt egen kalv... Dito på synpunkten om jaktåret; uppsägning av ev. kontrakt senast imorgon lär krävas. Om det nu skulle finnas ett kontrakt. Skulle du vilja plocka ut marken ur en eventuell älgsamverkan (om marken ingår i älgskötselområde) är det anmälan till lst sista januari som gäller, men då har du i princip redan bestämt för att kriga med alla grannar under överskådlig framtid... Och välkommen till jägarskaran skulle jag kanske skrivit förra gången!
Publicerat December 30, 201411 yr Oaktat att man på en liten mark kan ha mycket minnesvärd jakt så är uttaget i kilo kött och antal vilt på 15-20 ha, ytterst begränsat, 1 rådjur var 2-5 år, 1 vildsvin, brungris 1-2 år, älgkalv om man har tur som ovan 3-5 år osv, det som kan jagas utan begränsning är svartfågel, räv, grävling samt de migrerande fåglar som passerar. För egen del och då med just liten mark, 118 ha i skåne kan jag konstatera att uttagen på de marker det jagas på är läskigt mycket för stora och det är enbart på grund av att det inte jagas alls på ganska många små marker som viltet faktiskt klarar sig, det är situationen omkring hemmavid, intill storgodsen så föder dessa viltet och de delar rätt motvilligt på avkastningen av deras investeringar. /Christian
Publicerat December 30, 201411 yr Tror man ska vara lite försiktig med att räkna kgkött/ha.. Det beror ju på hur markerna ser ut och jakttryck över större areal. Den lilla marken jag jagade på.. tror att det var just 16 ha eller något sådant, vet att vi hade älgjakt i tre dagar iaf, så sköt jag betydligt mycket mer än ett rådjur per 2-5 år Spenderade en hel del tid där ute och jag hörde eller uppfattade aldrig att omgivande jaktlag jagade rådjur, inte någon gång. Hörde aldrig några skott förutom under älgjakten. Omgivande jaktlag, tre stycken, bestod av ren skog och inget annat med noll jakt på rådjur utan de jagade uteslutande älg. Jag hade flera odlade åkrar och det drog givetvis rådjur i rätt bra mängd, självklart sköt jag på omgivande markers produktion men tja de jagade inte öht så jag hade inte dåligt samvete för det. Sköt väl 5-7 rådjur kanske per år och jag vet att man var ut flera gånger i slutet av säsongen och bara kollade utan att skjuta oftast. Minns en kväll där jag beslutade mej för att skjuta och det var efter att jag räknat in rådjur nr 16 så tyckte jag att jag kunde ta en liten bock. Sen var jag ut ofta på riktade äventyr i syfte att jaga räv med rätt bra resultat, hade en sjökant som rävarna följde och hamnade rätt i famnen på mej och min dåvarande .243:a Hur som.. att ange kg/ha är att betrakta som en riktlinje men man måste även vara öppen för att det finns undantag. På de.. vad ska jag dra till med.. +400 ha som jag hade någon typ av överblick över sköts aldrig några rådjur öht och givet det kändes det helt okay att ta ut fler rådjur på mina 16 ha än vad som annars hade varit ok. Dessutom så hade man ju stenkoll på viltet, såg ju hela tiden vad som fanns på marken och jag sköt aldrig någonsin "rent".. det hade varit riktigt fel. Dessutom så var jag den enda i området som faktiskt fodrade rådjur vintertid.
Publicerat December 30, 201411 yr Författare Tack igen alla! Då har jag hela 2015 på mig att försöka komma fram till en vettig ök. med jaktlaget. Blir inget engagemang förrän jag har licensen heller så det känns bra :-) Jag vet inte om en stor viktig transportled utan räcke (ej motorväg) går längs med ena långsidan av marken och att kommunen av trafiksäkerhetsskäl är måna om att hålla beståndet lågt eller något? Lär väl märka i samtal med LS i vår. Fredrik, tack för välkomnandet och kunskapen!