Publicerat December 29, 201411 yr Hej! jag är ute efter jaktkängor. Jag vill att det ska vara rejäla slitstarka varma men samtidigt lätta skor att gå med. Priset får inte gå över 1500kr. Ös på med tips och erfarenheter!
Publicerat December 29, 201411 yr Hej! För 1500-2000 går det väl att hitta Vikings kängor? Brorsan har ett par och är väldigt nöjd. Själv köpte jag ett par Lundhags Forest i år efter att mina Meindl gett upp, gick på 2500kr, men värda varenda krona så här långt!
Publicerat December 29, 201411 yr Detta är en populär post. Hej Satsa på kvalitet från början särskilt om du är hundförare som passkytt klarar man sig med enklare. Har nog haft tio kängor med goretex har hållit en eller två säsonger. Så nu har jag satsat på ett par Jörnkängor http://www.allmogejakt.se/product.html/jornkanga-m96?category_id=6 ochär hittills jätte nöjd. Lätta och sköna att gå med och varma, stått stilla nu i -12 och inte frusit. Har då ett par tunna sockor i syntet och ett par tjocka ullsockar.
Publicerat December 29, 201411 yr Hade egentligen inte tänkt att köpa ett par kängor men gjorde värsta fyndet för nå't år sedan. Ordinarie pris var 1600 men såldes för halva priset... GRI Sport. Italienska kängor med skön passform, skönt stöd samt varma och torra. Kan inte annat än att rekommendera dessa!
Publicerat December 29, 201411 yr Hylte Lantmän och Engelssons postorder har fina varma kängor som ryms inom budgeten, kolla där. PNjakt har ibland märkeskängor till halva priset, kolla upp om de har din storlek och du fyndar. Jag köpte ett par tokdyra och ett par väldigt billiga. Nu använder jag de billigare mest då de faktiskt är skönare på fötterna. Att köpa de Svenska dyra kängorna i hårt läder rekommenderar jag ingen. De håller säkert i 50 år men fötterna tycker inte om dem.
Publicerat December 29, 201411 yr Detta är en populär post. även när det gäller kängor är tradera och blocket ens vän. Beggade kängor kan vara ett kap. Ofta pga felköp eller fjällvandraren som upptäckte att det finns en nyare modell.. Skulle sattsa på en skalkänga. Lundhags ,eller jörnkängan. Gtx är bara skit, och svårt att få torrt.
Publicerat Januari 4, 201511 yr även när det gäller kängor är tradera och blocket ens vän. Beggade kängor kan vara ett kap. Ofta pga felköp eller fjällvandraren som upptäckte att det finns en nyare modell.. Skulle sattsa på en skalkänga. Lundhags ,eller jörnkängan. Gtx är bara skit, och svårt att få torrt. Det beror på vad man vill ha. - Kallt som f-a-n ute är t ex en Goretex känga Crispi Hunter varmt och gott men lite höga. Man blir lite trött i vanlig skogsterräng. ca 3.000 sek - Blött! Ett par bra stövlar anpassad för jakt. Kostar minst och är torrast om fötterna. 3-600 sek - Komfort! Härkilä Staika GTX 8,5 är låga sköna kängor som jag använder mest. 1.695 sek tror jag de kostade. Det finns flera sorters halvhöga märkeskängor runt 1.500 sek som är värda att prova.
Publicerat Januari 4, 201511 yr Jag köpte ett par Arxus Major i somras som jag är nöjd med, men jag har inte testat dom i blötmyrer el. blött väder.
Publicerat Januari 4, 201511 yr Hej Satsa på kvalitet från början särskilt om du är hundförare som passkytt klarar man sig med enklare. Har nog haft tio kängor med goretex har hållit en eller två säsonger. Så nu har jag satsat på ett par Jörnkängor http://www.allmogejakt.se/product.html/jornkanga-m96?category_id=6 ochär hittills jätte nöjd. Lätta och sköna att gå med och varma, stått stilla nu i -12 och inte frusit. Har då ett par tunna sockor i syntet och ett par tjocka ullsockar. Har ett par sådana, har även beställt ett par antifrys, enda nackdelen är leveranstiden
Publicerat Januari 5, 201511 yr beretta gortex kängor dom är kanon har haft ett par nu i 5 år å dom är fortfarande vatten täta ..
Publicerat Januari 5, 201511 yr Utan att vet hur ni jagar så är det svårt att rekommendera nått egentligen. Det är rätt stor skillnad på "ståstill" kängor och hundförare i alperna. Sen lägger vi på parametern antal dagar. Och dagar i sträck. Att jag då har tre olika kängor privat, och några till via tjänst.. innebär att jag är som en riktig tjärring, byter kängor efter kläder.. man måste juh vara snygg åxå
Publicerat Januari 5, 201511 yr Är du hundförare med stabila fotleder så är ett par bra stövlar i neopren svårslagna.
Publicerat Januari 5, 201511 yr Är du hundförare med stabila fotleder så är ett par bra stövlar i neopren svårslagna. Jag hade stabila fotleder till jag gick och stukade fötterna i gummistövlar. Har fått ett par höga Lundhags läderkängor nu som jag provat ett par ggr nu, känns bra och oerhört stabilt för just fotleden och är helt vattentäta. Annars är en mina Härkila gore-tex skönare då de är ingådda med många mil men inte helt vattentäta oavsett hur jag impregnerar dem vilket stör mig oerhört.
Publicerat Januari 5, 201511 yr Vintertid kör jag som passkytt försvarets m90 med plats för både extra sula raggsockar och luft... Som hundförare kör jag viking hunter gtx, 1695kr på engelssons.