Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Handgjord kniv, varifrån skall man beställa?

Featured Replies

Publicerat

Då jag förbrukat 2 Eka Swingblade (12c27 stålet) samt en Gerber kniv och en Mora 2000 har jag kommit fram till att jag vill ha ett förmodligen hårdare stål i mina knivar. Åtminstone en kniv av högre kvalitet. Jag ogillar att Ekan jag använder nu blir slö efter en fågel eller ett halvt rådjur t.ex. Jag brynar regelbundet och säger inte att det är en dålig kniv, men jag skulle vilja att den höll skärpan längre. Jag skulle gärna satsa på en lite finare handgjord kniv med fast (fixerat) blad. Kniven får gärna ha ett ca. 10cm långt blad, finare trä och dylikt. Skulle gärna vilja beställa japanska vattenstenar i samma veva! /Filip

Publicerat

RWL 34 kanske vore ett lämpligt stål? Jag skulle börja med att kontakta de olika knivmakare vi har här som ibland visar upp sina alster, dom ligger på en hög nivå och du kan säkert få både tips och lämna önskemål om design.

Publicerat
  • Författare

RWL 34 blev jag rekommenderad tidigare, samt att jag skulle få den billigt från Bulgarien. Nu är ju jag lite osäker på det och skulle mycket väl kunna betala mera om jag får den av en mer säker källa. Något som vet om någon på Åland? Jag har ju gjort en egen kniv i d2 stål från Norge och borrat och limmat osv för ett år sedan. Bästa kniven jag haft, om jag inte tappat bort den. Där lärde jag mig även konsten att slipa knivar ordentligt på Kiruna-slip osv.

Publicerat

Jag skulle köpa stenarna först. Dels är det bra att ha några billiga knivar att träna på och dels tycker jag att skärpan "håller" längre. Med en lite micro egg på en mora 2000 kan den raka hår från armen efter att ha späntat några vedträn. 

Sen när du har använt stenarna ett tag kommer du att börja ha åskiter om vilket stål som känns trevligast på stenen. Det är här jag märker mest skilnad mellan rostfritt och kolstål, dom blir ungefär lika vassa men kolstålet låter och känns skönare när man bryner det.

Publicerat
  • Författare

Jag skulle köpa stenarna först. Dels är det bra att ha några billiga knivar att träna på och dels tycker jag att skärpan "håller" längre. Med en lite micro egg på en mora 2000 kan den raka hår från armen efter att ha späntat några vedträn. 

Sen när du har använt stenarna ett tag kommer du att börja ha åskiter om vilket stål som känns trevligast på stenen. Det är här jag märker mest skilnad mellan rostfritt och kolstål, dom blir ungefär lika vassa men kolstålet låter och känns skönare när man bryner det.

Ja, jag har slipat knivar samt pratar om hur man slipar knivar på lektioner motsvarande 350 timmar under mitt mellanår efter högstadiet. Det var även då jag gjorde en egen kniv på skoj. Om man bara skulle tagit reda på vilket stål det var i alla knivar man slipade och brynde på såväl stenar som polerskiva och läder.Så hade man haft ett hum om vad man vill ha.

Vi gjorde faktiskt detta med just en morakniv för att se hur vass man kunde få den. "Brynde" mot läder osv. Nog blev den vass nog att ta såväl kartong som telefonkatalog, men tappade skärpan väldigt snabbt.

Den kniven jag gjorde togs från Norge som sagt och det var D2 stål. Tyckte det höll skärpan väldigt bra, men om det berodde på kvaliteten eller på stålet är jag inte kunnig att svara på?

EDIT: Jag har ju stenar hemma, men av sämre kvalitet och inte just de som benämns som japanska våtbrynen.

Publicerat
  • Författare

Är det förresten någon som har en begagnad Kiruna-slip hemma är det av intresse. Skicka gärna PM.

Publicerat

Du kan ju testa Fällkniven F1 eller A1, det är rejäla grejer som är hårt härdade i bättre stål än swingblade. Är du mer inne på amerikanskt så kan ESEE 3 eller 4 vara av intresse, där är filosofin att de skall vara lite mjukare för att lätt gå att bryna upp med det du har framför dig vare sig det är ett diamantbryne, en kaffekopp, bilrutan eller en vanlig djäkla sten. Jag väljer själv ESEE framför swingblade. En annan intressant sak kan vara Böker Plus Rold i just D2 stål, skaffade en sådan före jul som jag håller på att testar. Den är klart lovande. Samtliga dessa knivar är 3-4 gånger dyrare än swingblade men billigare än många handgjorda.

Publicerat

Då jag förbrukat 2 Eka Swingblade (12c27 stålet) samt en Gerber kniv och en Mora 2000 har jag kommit fram till att jag vill ha ett förmodligen hårdare stål i mina knivar. Åtminstone en kniv av högre kvalitet. Jag ogillar att Ekan jag använder nu blir slö efter en fågel eller ett halvt rådjur t.ex. Jag brynar regelbundet och säger inte att det är en dålig kniv, men jag skulle vilja att den höll skärpan längre. Jag skulle gärna satsa på en lite finare handgjord kniv med fast (fixerat) blad. Kniven får gärna ha ett ca. 10cm långt blad, finare trä och dylikt. Skulle gärna vilja beställa japanska vattenstenar i samma veva! /Filip

Mitt syfte är inte att vara spydig men om den blir slö efter ett halvt rådjur är det ju något annat som är fel, inte ens moderna rostfria stål är så dåliga. Har du ett tillräckligt fint brynstål. De verkar ju ha lite koll på knivar men vanliga raspar som 90% av jägarna använder sabbar en hyfsad egg på nolltid. Slipar du med jigg? Annars får man inte alltid bra. Jag har slipat 10 knivar om dagen i 10 år och det är fortfarande fifty-fifty om det ska bli bra :)

Publicerat
  • Författare

Mitt syfte är inte att vara spydig men om den blir slö efter ett halvt rådjur är det ju något annat som är fel, inte ens moderna rostfria stål är så dåliga. Har du ett tillräckligt fint brynstål. De verkar ju ha lite koll på knivar men vanliga raspar som 90% av jägarna använder sabbar en hyfsad egg på nolltid. Slipar du med jigg? Annars får man inte alltid bra. Jag har slipat 10 knivar om dagen i 10 år och det är fortfarande fifty-fifty om det ska bli bra :)

Spydig är du då inte. Jag slipar med Kiruna-slip som jag lånar vid behov, för att sedan bryna på en brynsten med okänt "slipnummer", men den är rätt fin. Så det går nog någorlunda efter konstens alla vägar. Ja, inte blir den ju slö, men den blir slöare allt för snabbt.

Dock har jag haft 2 eka med samma stål och om det är jag eller om det är möjligt att det är så, men den första ekan jag hade blev inte lika snabbt slö.

Publicerat
  • Författare

Du kan ju testa Fällkniven F1 eller A1, det är rejäla grejer som är hårt härdade i bättre stål än swingblade. Är du mer inne på amerikanskt så kan ESEE 3 eller 4 vara av intresse, där är filosofin att de skall vara lite mjukare för att lätt gå att bryna upp med det du har framför dig vare sig det är ett diamantbryne, en kaffekopp, bilrutan eller en vanlig djäkla sten. Jag väljer själv ESEE framför swingblade. En annan intressant sak kan vara Böker Plus Rold i just D2 stål, skaffade en sådan före jul som jag håller på att testar. Den är klart lovande. Samtliga dessa knivar är 3-4 gånger dyrare än swingblade men billigare än många handgjorda.

Kanske man skulle prova en Fällkniven innan man ger sig in på handgjort. Gerbern jag hade skulle också hålla högre kvalitet, det gjorde den nog. Tills den gick av när jag bröt/skar upp bröstkorgen på ett rådjur. Tog inte i speciellt mycket, men tydligen för mycket. Jag har gjort det flertalet gånger och aldrig ens tänkt att en kniv skulle kunna gå av pga att man skär i så tunna ben som revben.

Publicerat

Om du har FB: https://www.facebook.com/groups/623055661061757/

Där kommer kommer det upp massa handgjorda knivar. Vet iaf 2 gubbar där som gör och säljer, riktigt fina och ca 1000-2000kr

Publicerat

Det fanns en medlem som hette Kimmo Lilja, från Östergötland som var väldigt duktig på knivtillverkning.

Du kan ju kika i hans trådar så hittar du säkert några alster ifrån honom.

http://www.jaktsidan.se/ipb/index.php?app=core&module=search&do=user_activity&mid=2366

Jag ska se om jag hittar hans mobnr. el. adress så kan jag pm:a den till dig om du är intresserad.

Han gör knivar på beställning. :smile:

Publicerat

Jag lyckas inte heller få till den där riktiga skärpan i EKA:s blad med 12C27-stål.

Trots puts med både diamant och keramik.

Som jämförelse kan jag nämna en Helle Fjellkniven som jag fick i julklapp   :yes:

Den var snorvass direkt ur kartongen! Bland de finaste fabrikseggar jag har känt på. Även om jag jämför med mina amerikanska knivar som kostade det fyrdubbla.

Om du får chansen att välja stål till din customkniv så tycker jag att 154CM är riktigt bra. Funkar till nästan allt och kan hanteras.

Publicerat

Jag tycker att du ska leta lite

absolut inte köpa en kniv som är härdad hemma i nåt garage

det är omöjligt att få samma hårdhet varje gång då 

oavsett vad knivmakaren säger

och ibland är dom inte ens hårdhets-testade , (som de alltid blir på härdverkstad) .

jag tycker man kan kräva att få veta hårdheten i hrc, på varje kniv

kom överens med nån som kan skicka en kniv för påseende

så slipper du köpa en kniv , med bara säljarens kommentarer

mvh Ulf

Publicerat

Det skulle vara intressant att få veta vilken Gerber det är du har. Dom flyttade väl sin tillverkning från Portland i USA till China. Har själv flera fickknivar som har hållit mycket bra och är riktigt vassa.

Publicerat

Be någon av smederna på forat att göra ett nytt blad till din EKA men i bättre stål (kanske inte är ok , vad vet jag??)

men gillar du modellen men inte stålet så är det väl bara att skruva isär och sedan montera ihop den igen  :smile: med nytt blad då!!

Publicerat
  • Författare

Det skulle vara en kniv likt Eka med samma typ av blad, men i ett bättre stål och gärna utan gummit på plasten då det börjar släppa på den jag har.

Är det limmat? Gör man så vanligtvis?

I övrigt gillar jag uppbyggnaden av kniven. Jag behöver inte buköppnaren, men den ger en viss säkerhet och kan användas till mycket mer. Ger t.ex. ett stadigare tag om man som jag skär upp hela bröstkorgen på rådjur med kniven.

Kan någon leverera en "EKA" av kvalitet så får denne gärna skicka ett PM.

Jag har kollat samtliga knivtillverkare och skall fundera vidare på vad jag vill ha osv.

Var beställer man vattenstenar av kvalitet då?

Publicerat

Vaten stenar är ju värt en helt egen tråd. Innan du bestämer dig för var behöver du bestäma vilka. jag har två chosera en 800 och en 2000. plus en shapton pro 5000. För en jakt kniv har du nog inte så mycket nytta av finnare stenar än 2000 eggen ska ändå inte vara så extrem om det finns ben i det du skär i. 

Mina stenar är så kallade splash and go det betyder att dom inte behöver ligga i blöt innan man börjar och det gör det ju smidigt men chosera stenrna börjar få små sprikor i sig och jag tror att vanliga stenar är lite tåligare.

Mina stenar är väldigt hårda. Jag tycker det är skönt men har aldrig använt en mjuk sten så kan inte jämföra.

Jag köppte mina i japan då jag hade släktingar som jobbade där under en tid. det går att köpa via webben från japan och för det kan http://global.rakuten.com/en/category/301397/vara bra. rakuten är en samling webbshopar. tänk typ ebay. alla skepar inte till svergie så kolla det först.

fast med tanke på att stenarna är stora och tunga kan det nog vara bättre att köpa närmare hema och kanske bara en kombi sten. typ https://www.nordellknives.com/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=product_info&cPath=104&products_id=762&language=sefast kanske lite grövre på båda sidorna.