Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ruger 99/44

Featured Replies

Publicerat

Läste i senaste numret av vapentidningen ett reportage kring en liten ruger halvautomat som kallades 99/44. Denna i kaliber .44 rem mag.

Man trodde inte att det med lätthet skulle meddelas tillstånd att inneha dessa, lite som dumheterna med ruger mini 14. Dock undrar jag om det finns något juridiskt underlag som styrker att de är direkt olämpliga att meddela tillstånd på eller om det är en del av polismyndighetens inskränkta farhågor?

Det är som bekant inga bekymmer att få tillstånd att ha en halvautomat typ sauer, browning eller benelli vilket torde göra att man kan få jaga med denna typ av bössa med.

Sitter någon på information/kunskap kring vilka rättigheter vi har i ett sådant läge att vi skulle vilja äga en sådan bössa? Det man ofta pratar om är ju likheten med ett militärt vapen men här är jag helt novis.

Man kan ju såklart alltid prova att söka. Men ett avslag är alltid tråkigt och att i ett senare skede bli av med vapnet för man kommit på att de är olämpligt är ännu tråkigare.

Publicerat

Tillstånd är allergiska mot alla halvisar i 223 Rem/5.56 nato som tar stora magasin, en Ruger 99/44 har inga av de bristerna och har inte heller samma låsning såvitt jag vet som en Ruger mini 14,

nåja fel av mig, det är väldigt snarlik låda men historiskt har 99/44:an inte belastats på samma sätt som Ruger mini 14 och vad mer är det är en helt civil produkt, inte en militär tanke därvid även om den säkert använts i det syftet, som typ alla vapenslag har gjorts. 

Att på nytt ha en runda med "bli av med vapnet" kommer inte att hända, det har förvaltningsdomstolarna i Sverige sett till, slutligen i varje fall, de övertramp som skedde iom Ruger mini debaclet var enorma och ansvarsutkrävandet för den skiten har ännu inte kommit att ske, de skyldiga vet trots allt vilka de är, men någon ny runda blir det inte.

Det finns ett flertal forumister på grannforat som har eller har ägt en 99/44 under aktuell tid och de hjälper dig säkert med skriftväxling och underlag om det behövs ytterligare motivation utöver den sedvanliga för tillstånd.

Spontant anser jag att en 99/44 är en förtjusande halvis som verkligen inte fått den uppmärksamhet den borde få, lagom kaliber är det också. /Christian