Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Luftburna ledningar grävs ner och skapar viltvårdsmöjligheter

Featured Replies

Publicerat

Som på så många olika håll runt om i landet så har man under de senaste åren grävt ner en massa luftledningar i backen hemma hos oss. På min egen mark är det kanske 300 m ledningsgata i skogen som frigjorts. (har även två små tarmar på ängen som inte går att slå med traktor på något vettigt sätt, så de ingår också i projektet. Helt plötsligt har alltså detta stycke död yta blivit möjlig att göra något kul på. Jag har inget behov av att dra upp gran där så jag tänkte genast viltvård. Men jag är lat så jag vill ha viltvårdsåtgärder som sköter sig så mycket själv som möjligt. Jag vill inte hålla på att putsa och gödsla och ha mig. Tanken går därför till träd och buskar.

Initialt så har jag flyttat uppslag av körbär från trädgården. Jag har även flyttat småplantor av tall och ek som dykt upp på min slåtteräng. Syftet med detta är att genom ekar och körsbär få bärande träd. Tallarna kommer jag inte låta gå i höjd utan toppklippa så att de buskar sig och blir foder. 

Till sommaren tänkte jag börja fixa avläggare på mina vinbärsbuskar, dessa planteras väl ut till hösten 2015 alternativt 2016. 

Jag har planer på att så några hundra äpplekärnor i pluggbrätten. Vi får väl se om jag orkar fixa med det eller om det blir som under det gångna året - de torkar ut och det blir inget alls.... Kanske gör jag lite avläggare på hassel med under 2015. Några hasselsnår som sekundärnivå under ekarna skall det åtminstone bli på sikt. 

Publicerat

Kul..säg till om du vill ha hjälp. .viltvård är skoj...

Publicerat

I senaste blaskan vurmade man för rönnbärsträd på hyggena som bra mat för älgarna, kanske vore något att tänka på och slänga iväg några rönnbär som slår  rot. Men detta kanske naturen sköter om mest naturligt ändå :smile: