Publicerat December 31, 201411 yr I bland springer man på något som kan vara lite matnyttigt och nyttigt för viltet. Men har någon testat eller hört om detta funkar? Själv ser jag barken gnags runt om och då är det " Tack och adjö" för aspen. Jag är ruggigt intresserad att testa " salta aspen", likaså hargolvet. Känns lite från den gamla goa tiden. Sidorna 39 och 47 http://jagareforbundet.se/Global/L%C3%A4n/Halland/Dokument/Viltvard/tema_viltvard_i_skogslandskapet_1.pdf
Publicerat December 31, 201411 yr Jag har försökt med Aspar men har aldrig lyckats. Dock har jag lyckats böja ner asp utan att kmäcka den. Och då har rpdjuren haft lite extra mat flera år framöver.
Publicerat Januari 1, 201511 yr Hararna älskar även de att äta asp och bark av asp. Det är beprövat! Jag visste inte att flera gjorde såhär, men jag har också böjt ner aspar åt hare, rådjur osv. På den här bilden hade jag fällt hela trädet. Edit: Detta är endast för hararna då det inte finns rådjur ute på den här holmen. Edit edit: Fäll fler än ett träd om det är för hararna du gör det. De äter upp ett träd på en vecka om du har mycket hare. Jag minns en kväll när jag såg närmare 20-talet hare sitta och gnaga bark samtidigt som de sket på plats. Det var bra fart på beaglen dagen efter. På denna bild ser man harens avföring precis bredvid. Förslagsvis skulle en kombination av en fälld/böjd asp och hargolvet vara bra. Att jag inte tänkt på dessa "hargolv" tidigare, tack för tipset.