Publicerat Januari 1, 201511 yr Bonden på hemmamarken har ett par åkrar, ca 40-50ha på olika ställen runt marken där han i år inte planerar att göra något. Fritt för oss att ge förslag på sådd gynnsam för vilt och jakt. Jag söker därför lite råd på vad som kan vara lämpligt när det eventuellt bara blir under 1år på vissa platser och flera år på andra platser, Viltet som ska gynnas av detta är rå,gris,älg, hare och fågel. Budgeten är ganska låg då bonden står för arbete och diesel medans jag står för vad nu som ska sås. Tacksam för vägledning eller länkar i ämnet.
Publicerat Januari 1, 201511 yr Vall är väl alltid bra? Kanske även nån sorts havre/vete eller nått sånt? //Simon. Fint skare va serru
Publicerat Januari 1, 201511 yr Havre och ärtor... Havre till klöv och ärter till fågel... Ärterna klättrar på havren..
Publicerat Januari 2, 201511 yr Havre och ärtor... Havre till klöv och ärter till fågel... Ärterna klättrar på havren.. +1
Publicerat Januari 2, 201511 yr Havren har dessutom den fördelen att den lockar grävling...smidigt att släppa den ställande hunden där eller vaka.. Färre grävlingar ger ökat livsutrymme för småviltet.
Publicerat Januari 2, 201511 yr Sår du ärter med gris på marken måste du dock jobba för att inte utsädet ska bli uppätet innan det ens gror. Havre med insådd av rödklöver är billigt på sikt då du får en rödklövervall som håller flera år, och du har bara utsädeskostnaden första året. Bör slås av en gång per år, och det blir utmärkt vinterfoder. Du får dessutom en gröngödsling genom klövern som gör att du inte måste gödsla nästa gröda, vilket även det sparar pengar. Vill du satsa på mer krävande grödor som foderraps eller fodermärgkål bör du spruta och gödsla, vilket blir dyrare. Och dessutom får du göra om nästa år. Sprutar du blir det dessutom sämre för fågel, som utnyttjar både ogräsfrö och insekter.
Publicerat Januari 2, 201511 yr Om man som jag inte har gris på marken men nära då måste väl havre och ärtor vara bäst. Sen undrar jag om inte vitklöver är bättre. Rödklöver kan nästan konkurrera ut havren. Sen så håller väl vitklövern längre.
Publicerat Januari 2, 201511 yr Ärtor har en enorm dragningskraft på duvor... Ärtorna är också jordförbättrande och kvävefixerande... Man kan använda kantzonen till något mindre grisbenäget och hoppas på det bästa...
Publicerat Januari 2, 201511 yr Rödklöver konkurrerar definitivt inte ut havren under etableringen. Vitklöver håller längre vilket är en fördel. Rödklövern behöver slås av en gång och man kan ta det som en skörd, medan vitklövern behöver putsas om inte betestrycket är högt. Jag har provat bägge och tycker fördelarna med rödklövern överväger. Rödklöverskörden kan du dessutom delvis sälja till en brukare, så att du får in litet pengar som du kan spara till utsäde vart fjärde år. Oavsett vilken insådd du väljer ska du så havren litet glesare än om du inte har insådd, men det vet bonden som kör det hela säkert. Du bör dock räkna med det när du köper utsäde, så du inte handlar sådant i onödan. Utsädet bör användas samma år, annars minskar grobarheten.
Publicerat Januari 2, 201511 yr Sår du ärter med gris på marken måste du dock jobba för att inte utsädet ska bli uppätet innan det ens gror. Går inte då han bara skjuter för hund
Publicerat Januari 2, 201511 yr Författare Går inte då han bara skjuter för hund Ollon!Men tack till Er andra! Ska tala med bonden i veckan och se vad han tycker och tänker.
Publicerat Januari 2, 201511 yr Ollon! Men tack till Er andra! Ska tala med bonden i veckan och se vad han tycker och tänker. Ollon, då pratar vi flerårigt.