Publicerat Oktober 22, 200619 yr Ta det hela från början. En kompis ringde och frågade om vi kunde jaga rådjur han har marker precis jämte där jag bor så vi brukar ta en jakt då och då. Vet sen innan att har börjat komma rätt mycket vildsvin på markerna runt omkring, så jag föreslog att jag kunde ta Wachteln med mig mest för skojs skull ,så kunde han släppa sin drever. Stod i valet och kvalet om jag skulle ta hagelbössan eller 9.3X57:an. Tänkte det kan ju komma en gris trots allt så jag tog studsarn. Släpper Wachtel direkt när jag kommer in på rätt mark, han har ett kort drev efter bara några minuter, förmodligen rådjur men det drar som vanligt rakt ut och han är snabbt tillbaka. Går vidare och ser att grisarna nyligen har varit på en gräsvall och bökat, kommer in i storskogen och här har dom verkligen varit, är nästan så att man känner att lukten ligger kvar där de har bökat. Trots allt kanske vi kan hitta någon gris. Zorro dyker in i en grantätning och skäller några grova skall, kommer snabbt tillbaka ,men springer direkt tillbaka för att på nytt skälla några skall. Tycker det är lite mystiskt tänker det får vi nog undersöka närmare, men hinner bara tänka tanken för nu kommer drevet för drevern rakt mot mig. Kopplar snabbt upp Wachteln och kommenderar “stanna kvar”. Drevet vinklar ca hundra meter framför mig men hör samtidigt en kvist brytas, tänker kanske finns det fler djur i såten så jag står kvar. Plötsligt ser jag något stort svart komma snett mot mig, fäller snabbt flaggsäkringen och bössan flyger upp till axeln. Grisen vinklar rakt mot mig, hinner tänka att den är ensam. Innan jag står öga mot öga med en riktigt stor galt på 15 meters håll, han ser mig och stelnar till, samtidigt har jag fått in rödpunkten i stickhålet och trycker av. Han rasar ihop direkt och jag ser att jag inte behöver skjuta fler skott. En gammal hederlig 96: 9.3x57 och en 18.5 grams Alaska har gjort sitt jobb. Är lite novis på hur stor han är men jämför man med en slaktad tamgris så är han betydligt större och en sådan bruka ligga runt 90 kg så förmodligen väger han en bit över 100 kg i slaktvikt, vad det sen blir i levande vikt kan ju andra spekulera i! Kanske lite att ta i att kalla det för min och Zorros första gris, men för mig var det den första och hade jag inte haft Zorro med mig hade vi nog aldrig fått fart på grisen. Mats
Publicerat Oktober 22, 200619 yr Författare Här ytterligare en bild på men då flådd. Kanske någon som vill spekulera i vikten! Mats
Publicerat Oktober 23, 200619 yr Författare GRATTIS !!! Visst blir man stolt då ens egen hund gör ett bra jobb. Nu gjorde han väl inget jätte jobb men man ska beakta att han bara är 10 månader och kanske den första gris han hade kontakt med. Visserligen har han haft ett par lustiga kontakter med vilt innan, där jag misstänker att det varit gris. Detta är första där jag säkert tror mig veta att det var gris för galten kom ur den grantätning där han var och skallade bara några minuter innan. Kul också att han inte ryggade för grisen efteråt då han flög på och skällde och bet i grisen, kanske kan bli något av honom så småningom! Mats
Publicerat Oktober 23, 200619 yr Författare Tackar! Var hemma på middagen och det verkar nästan som Zorro forfarande känner av upplevelsen med vildsvinet. Han är lite märkligt reserverad. Tar nog ett tag innan han och husse smälter detta ;)
Publicerat Oktober 23, 200619 yr Vad kul! Grattis! Det är alltid kul när det funkar för hunden om än så lite! ;D ;D
Publicerat Oktober 23, 200619 yr Hej och stort grattis Slaktvikt 86 kg, levande 154???? Kom tillbaka med rätt svar när du vet. Man lurar sig lätt lite på vikten pga det maffiga bogpartiet men på en tamgris är det arselet som väger och det har inte ett vildsvin mycket av. Men en riktigt fin gris är det och vilken rolig inramning. Mvh
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Kul och grattis Zorro blir nog en riktigt duktig jakthund ska du se, 10 mån och redan en fälld stor galt för honom, imponerande
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Författare Slaktvikt 86 kg, levande 154? Kom tillbaka med rätt svar när du vet. Bra gissat ,svaret är slaktvikt 95 kg rent kött och han som styckade och har rätt stor erfarenhet av vildsvin uppskattade levande vikten till ca 190 kg.
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Bra gissat ,svaret är slaktvikt 95 kg rent kött och han som styckade och har rätt stor erfarenhet av vildsvin uppskattade levande vikten till ca 190 kg. Hej Mats Vildsvinsgaltar i det vilda når väldigt sällan 100 kg slaktvikt i Sverige så din gris är verkligen XL. Det är möjligt med 190 kg, på större svin (galtar) slaktar man bort mer vikt än på mindre pga stort huvud, bog sköldar etc. Såg att betarna höll 25 cm dessutom, vilken gris och vad kul för dig och hunden. Mvh Magnus
Publicerat Oktober 26, 200619 yr mycket roligt!positivt för hunden ,den kommer säkert jaga gris självständigt i framtiden