Publicerat Januari 5, 201511 yr Vargen? Trafiken? Ny frusna sjöar/tjärnar? Dåliga skyttar? Jag bor i Värmland och jagar mestadels här. Vi har varg i hela länet och är även ett av dom länen där det bor flest jägare. Som hundgubbe är jag ständigt ganska orolig när jag släppt pga alla risker som finns med att hunden inte kommer tillbaka. Det jag iaf tror är att min hund inte har större risk att dö än någon annan jakthund i Sverige, förmodligen till och med mindre. Då vi saknar sjöar med dålig is, vi har ingen trafik som är nämnvärd (1bil var 10e minut), våra skyttar övar konstant, vi håller stenhårt på paragraf 28, hunden använder väst med vargstål. Här är några exempel på faror jag upplevt när jag varit och jagat på andra marker: Trafikerad väg 1km från marken. Sjö där vattnet rört sig så isen ej bär angränsande till marken. Jaktlag där skyttar ej övar på bana för att dom är för dåliga. Har nu på senaste åren sett vargen som en stor fara för min hunden men tror faktiskt att den börjar kännas mindre och mindre ju mer jag hör hur andras marker ser ut.
Publicerat Januari 5, 201511 yr Ptja, det är nog väldigt individuellt och baseras på flera faktorer. För hundarna i vårt jaktlag är det vägen som är det största bekymret då vi har en ganska trafikerad 70-väg som skär genom marken. Jag har ingen anledning att betvivla skyttarnas förmågor och vi är väldigt noga med att veta var ev. hund är innan skottet går. Vi har varken varg eller björn att oroa oss för - det farligaste vi har i viltväg är en massa vildsvin och ryktet om ett lo som ingen sett!
Publicerat Januari 5, 201511 yr Skulle säga att ALLA ANDRA HOT, förutom just vargangrepp kan man i olika grad sortera bort!
Publicerat Januari 5, 201511 yr Vad det gäller grythunden så är nog ovana grytjägare den största faran.. Hunden kan komma ut före räven..eller väldigt tätt inpå..likaså kan hunden var täckt av sand och i ett snabbt ögonblick se ut som en räv..
Publicerat Januari 5, 201511 yr Järnvägar brukar vara riktigt farliga vid rävjakt...rävarna springer gärna utmed rälsen...tågen har inte en chans att bromsa även om de skulle vilja..
Publicerat Januari 5, 201511 yr Trafiken och drunkning är nog dom vanligaste dödsorsaken på jakthundar. Men med dagens pejlar och andra hjälpmedel så kan man kringgå det mesta. Men vargen är en jägare som är svår att kringgå ofta går dom väl på skall. Men du ska ha maximalt med otur om hunden blir tagen av varg om man inte släpper i revir. Lider med alla som lever i revir och har fått hunden tagen.
Publicerat Januari 5, 201511 yr Anar ett visst samband med en annan tråd. Med dagens pejlar och sunt förnuft så klarar du att minimera många av riskerna som hundarna riskerar råka ut för, men den hjälper föga att förbygga en vargattack. Tror de flesta har lättare att förlika sig med att hunden blir påkörd av en bil, en oskyldig/ovetandes bil med chaufför. Däremot att få sin hund jagad, itursliten och uppäten skulle vara en händelse svår att glömma.
Publicerat Januari 5, 201511 yr Det finns som du säger många faror hoel! Tyvärr är det bara en som aktivt söker upp hunden! Som jag läst innan, de flesta faror kan man undvika med dagens gpspejlar....utom vargen! Det är ju som du skriver farligt att släppa en hund, och varje släpp är en kalkylerad risk! Tar hellre ett vargangrepp än att låta en jakthund tyna bort i hundgård. Tog själv bort den bästa jakthund jag ägt, den dan han var för gammal för släpp. Han var så ledsen när de yngre förmågorna drog iväg, att han ylade och gnällde hela dagen hemma...det är inget liv för en jakthund! mvh/Urban
Publicerat Januari 5, 201511 yr Jag kan minnas fel. Men har för mig att största risken beror väldigt mycket på var du jagar. Jagar du i en kommun med vargrevir utgör vargen största risken. Annars trafiken med några få väldigt lokala avvikelser för farliga vatten och liknande.
Publicerat Januari 5, 201511 yr För att förtydliga....skulle aldrig medvetet släppa i ett vargrevir!! Tydligen försvann det, men det var trevliga marker, och trevligt folk. Hade det inte varit så långt bort hade jag varit intresserad. mvh/Urban
Publicerat Januari 7, 201511 yr Författare Anar ett visst samband med en annan tråd. Med dagens pejlar och sunt förnuft så klarar du att minimera många av riskerna som hundarna riskerar råka ut för, men den hjälper föga att förbygga en vargattack. Tror de flesta har lättare att förlika sig med att hunden blir påkörd av en bil, en oskyldig/ovetandes bil med chaufför. Däremot att få sin hund jagad, itursliten och uppäten skulle vara en händelse svår att glömma. Nja är mest intresserad över hur andra resonerar ang faror.